Heb jij je digitaal nalatenschap geregeld?

Marthe Auteur
Reacties: 4

10 juli 2017, 18:08

Bij het regelen van je eigen afscheid komt meer kijken dan het vastleggen van muziek of het zoeken naar een mooie locatie. Iets wat anno 2017 ook belangrijk is om te regelen is het digitaal nalatenschap. Wie kan er bijvoorbeeld in jouw telefoon als je er zelf niet meer bent, of wil je juist dat alles gewist wordt? Een contactpersoon die weet wat jouw toegangscodes zijn, of weet waar ze liggen, zou hiervoor een goede oplossing zijn.

Vaak genoeg zie, of hoor ik van anderen, dat dit bijvoorbeeld op social media niet altijd goed geregeld is. Het profiel van overleden persoon blijft bijvoorbeeld telkens voorbij komen op mijn tijdlijn, of lijkt nog heel actief. Heel pijnlijk voor de nabestaanden.

Hoe hebben jullie dit geregeld? En zouden jullie na overlijden nog online zichtbaar willen zijn?
  • Ben
    Reacties: 16

15 juli 2017, 21:12

Nog niet geregeld, maar ik ben er wel over aan het nadenken en een lijstje aan het maken, van wat er allemaal is. Dit omdat ik van anderen hoorde dat het ook vaak moeilijk is zeker bij plotseling overlijden om in de digitale gegevens te komen.
  • dinie
    Reacties: 86

15 juli 2017, 22:57

Ik sta hier niet bij stil,maar ik denk als ik er niet meer ben dat mijn telefoon helemaal niet meer wordt gebruikt ,maar mijn partner weet wel mijn code en ik dat van haar.
    Misschien iets voor de Dela om een digitaal formulier te maken zodat we dat kunnen invullen net zoiets als het wensenlijstje
    bj van limbeek
  • Netty
    Reacties: 94

15 juli 2017, 23:39

In een van de Dela-bijeenkomsten is dit aan de orde geweest. Ik had er tot dan toe niet bij stil gestaan, maar ik zie nu al wel wat pijnlijke zaken b.v. op Facebook. Elk jaar mag ik een goede kennis feliciteren met zijn verjaardag via die automatische berichtgeving, ware net niet dat de man al jaren geleden is overleden.
    Er komen steeds meer wachtwoorden en accounts op ons digitale bordje: Digid, verzekeringen, energiemaatschappij, webaccounts, social media, etc. Dus een lijstje is zeker een aanrader. Blijft de vraag waar je die codes gaat bewaren. Het zou zeker mooi zijn als je in je Dela account die lijst kon bewaren.
  • Ben
    Reacties: 16

16 juli 2017, 10:45

Dat ben ik met je eens Netty, het wordt een woud van digitale codes etc en als je die op de computer bewaard dan moeten je erfgenamen nog in je computer kunnen. Dat is op dit moment ook het punt waar ik naar op zoek ben om op te slaan.
  • Netty

16 juli 2017, 17:32

Sowieso moet je je codes veilig = versleuteld opslaan in je computer. Je kunt een digitale sleutelhanger overwegen. Met een Iphone, Ipad kun je de Icloud sleutelhanger instellen https://www.iculture.nl/tips/icloud-sleutelhanger-iphone-ipad/
    Zelf gebruik ik de app Avast passwords dat voor IOS en Windows beschikbaar is. Het is even een werkje om alles in te brengen en daarna niet vergeten de toegang tot de sleutel(hanger) ergens/ bij iemand te "deponeren". Ik overweeg een vermelding in mijn testament, maar dat is niet vrij van kosten voor wijziging.
  • FrankH
    Reacties: 56

17 juli 2017, 13:06

Hai Netty,

In reactie op je opmerking hieronder (over opslaan in je DELA-account).

We hebben een uitgebreid en volledig dossier over digitale nalatenschap. Het is, zoals jullie allemaal terecht ook schrijven, echt een groot issue voor veel mensen. Dus ben goed voorbereid. Dat kan o.a. hier: https://www.dela.nl/blog/voorelkaar/over-dit-blog/tag/nalatenschap.

Een van de dingen die er concreet worden besproken, is de checklist (https://www.dela.nl/blog/voorelkaar/afscheid-nemen/je-eigen-uitvaart/checklist-je-digitale-nalatenschap-in-goede-handen). Deze kun je downloaden en gebruiken om je wachtwoordadministratie op orde of inzichtelijk te krijgen.

Wellicht hebben jullie hier al iets aan!!

Frank

Netty schreef:

In een van de Dela-bijeenkomsten is dit aan de orde geweest. Ik had er tot dan toe niet bij stil gestaan, maar ik zie nu al wel wat pijnlijke zaken b.v. op Facebook. Elk jaar mag ik een goede kennis feliciteren met zijn verjaardag via die automatische berichtgeving, ware net niet dat de man al jaren geleden is overleden.
    Er komen steeds meer wachtwoorden en accounts op ons digitale bordje: Digid, verzekeringen, energiemaatschappij, webaccounts, social media, etc. Dus een lijstje is zeker een aanrader. Blijft de vraag waar je die codes gaat bewaren. Het zou zeker mooi zijn als je in je Dela account die lijst kon bewaren.

• Netty

17 juli 2017, 20:34

Heb ik goed begrepen dat je eerst je gegevens op moet zenden om die checklist te krijgen?! Zie bijlage.

1 Bijlage

• FrankH
    Reacties: 56

18 juli 2017, 09:32

Klopt Netty!

Netty schreef:

Heb ik goed begrepen dat je eerst je gegevens op moet zenden om die checklist te krijgen?! Zie bijlage.

Reageer op dit bericht

Bezig met uploaden:
0%
Bladeren
Als de URL correct is, zal hier een voorbeeld verschijnen. Grote afbeeldingen duren soms iets langer voordat deze geladen zijn.
  • :D
  • :?
  • :cool:
  • :S
  • :(
  • :@
  • :$
  • :8
  • :)
  • :P
  • ;)