Online lezing over uitvaart en erfrecht; wat wil jij weten?

• 27 oktober 2016
  • 19 reacties
  • 1265 Bekeken

Thuis achter je computer een lezing bijwonen over uitvaart en erfrecht? Dat kan op 22 november. Reinier Thissen van Team Notarissen en uitvaartdeskundige Martine Eggen van coöperatie DELA geven antwoord op vragen als: Hoe bespaar ik erfbelasting? Wat is het verschil tussen een testament en een levenstestament?

De lezing is gratis en voor iedereen toegankelijk. Dus ook als u niet verzekerd bent bij DELA. Aanmelden kan door een e-mail te sturen naar forum@dela.org.

Welke vraag heb jij voor de twee experts? Stel ze vast hier. Dan worden ze goed voorbereid.

19 Reacties

Reputatie 4
Ik heb de uitzending van de webinar bekeken.
Waarbij ik alles heb kunnen terugzien,tijdens mijn overleg
met de notaris,bij het maken van mijn testament en
levenstestamen.
Het was zeer duidenlijk,en goed gebracht.
Johan.
Dat kan zeker @vanLuinJan. De uitzending is hier terug te kijken (klik op de onderstaande link):

http://bit.ly/2gmD8Zo

De andere vragenstellers hebben allemaal een privébericht van mij gekregen rondom persoonlijke behandeling van de vragen.
Kan ik de webinar van dinsdagavond 22 november nog een keer terugzien ?
Kunnen wij bij leven een deel van ons huis aan onze kinderen schenken: zodat ze mede-eigenaar worden?
Ik heb me aangemeld en heb de volgende vraag: ik heb 3 dochters uit een eerste huwelijk. Dit is op een scheiding uitgelopen. Ik ben later weer hertrouwd (in gemeenschap van goederen). Mijn huidige man heeft geen kinderen. Hoe wordt de nalatenschap geregeld als ik als eerste overlijdt en dan bedoel ik de wettelijke regeling.
@Hans: over hoe het webinar werkt wordt je persoonlijk via de mail geïnformeerd. Vraag 2 staat genoteerd! Dank!
vraag 1
ik heb mij aangemeld voor het webinar.
ik ga achter de computer zitten en wat moet ik dan doen om het webinar bij te wonen?
vraag 2
hoe kan ik voorkomen dat ik ons/mijn spaargeld/eigen huis kwijt raak aan zorgkosten?
@Jasper. Helaas moet ik werken (ook leuk, maar daardoor mis ik wel dit webinar).
Ik heb mij inmiddels aangemeld voor deze webinar.
Wel alvast twee vragen:
- hoe regel ik mijn testament zo dat de koude kant van mijn kinderen (mijn schoonzonen) aan de erfenis (of schenking) kunnen komen. Zowel nu als ook in de toekomst als zij bv uit elkaar gaan
- NU zijn wij in de gelukkige omstandigheid dat wij een mooi vermogen hebben opgebouwd. Wat kunnen we nu al doen om straks minder (bij voorkeur geen 😉 ) erfbelasting moeten betalen
@Johan: Top! Zou je voor de volledigheid dan nog een mail willen sturen naar forum@dela.org? Thanks!

@Astrid: De online lezing is van 20.30 tot 21.30, lukt het dan wellicht wel? Ik zal sowieso in dit topic na afloop laten weten of het mogelijk is om de webinar terug te kijken en hoe dan.

Nog meer vragen? Stel ze gerust, we verzamelen ze en proberen ze zo goed mogelijk in te passen in de live uitzending.
Jammer dat ik niet kan. IK had de lezing graag willen volgen. Komt er een verslag van o.i.d.?

Wanneer je wijzigingen wilt aanbrengen in je testament, kost dit gelijk veel geld, heb ik mij laten vertellen. Kan dat ook anders?
Reputatie 4
Beste jasper.

Nu alleen staand,heb ik reeds een testament en een
levenstestament door een notaris,laten maken.
Maar toch heb ik een vraag over erfrecht.
johan.
Tja,mijn echtgenoot en ik hebben altijd zuinig geleefd. De hypotheek op ons huis is bijna ingelost (is al een tijdje aflossingsvrij). We hebben geen spaargelden (wel een kleine lening). Wij zouden het liefst niets aan de belastingdienst overdragen bij overlijden van een van ons, en later bij de tweede; we laten liever alles aan onze twee zonen en hun gezinnen.
Maar ook in de onwenselijke situatie dat een van ons in een verzorgingshuis terecht moet komen, lijkt het jammer om de waarde van ons huis te moeten opsouperen aan de instelling.
Wat lijkt nu de meest wijze actie?
Mijn schoonmoeder van 87 woont alleen in een eigen huis. Ze heeft 3 kinderen en 2 kleinkinderen. Een deel van de grond (ook van de buren) is door een lekkende olietank zwaar vervuild.Ook staat er nog een opslagruimte met een asbest dak van ruim 100m2.
Als mijn schoonmoeder overlijdt zullen de kosten op de vervuilde gond op te ruimen en het asbestdak te sarneren mogelijk hoger zijn dan dat de opbrengst van de woning bij verkoop.
Wat moeten wij doen en wat moeten we vooral niet doen?
Omdat mijn omgeving en ik geen behoefte hebben aan "iets" om naar terug te keren na overlijden van één van ons, vragen we ons af of er zoiets bestaat als de allergoedkoopste begrafenis/crematie. Na overlijden wordt een herdenkings bijeenkomst thuis gehouden. Al die dingen zoals, auto en volgauto's, diensten en al die toeters en bellen hoeven voor mij/ons niet. Zodra het lichaam ingeladen is in de begrafenisauto zal niemand er achter aan gaan en men kan doen wat gebeuren moet: begraven of cremeren, naar gelang de goedkoopste oplossing. Wij gaan ervan uit dat de overledene niet 'aanwezig' zal zijn bij de eigen begrafenis/crematie, want hij/zij zit gewoon in andere 'sferen' waar het veel prettiger is dan op een begraafplaats. Daarom willen wij er ook niet zijn.
Hopelijk kan DELA ons daar iets meer over vertellen?
Beste mensen,

Graag wil ik me aanmelden voor de online lezing.
Verder heb ik een belangrijke vraag, die ik nooit eerder uitgelegd heb kunnen terugvinden op internet, en dat gaat om het volgende:

- We hebben een vakantiehuis in Frankrijk (3 vriendinnen)
- Dat huis staat op naam van 2 v.d. vriendinnen
- Nog 8,5 jaar te gaan met hypotheekbetalingen
- Geen van de 3 vriendinnen hebben eigen kinderen
- De vriendinnen willen niet dat de familie ook maar iets erft, alleen de jongste vriendin (58) heeft nog een oude vader (94), maar hij heeft er helemaal geen behoefte aan om te erven
- De oudste vriendin (75) heeft helemaal geen familie meer en met haar heb ik (65) een oud NL samenlevingscontract uit ca. 1990
- Met de jongste heb ik ook een samenlevingscontract, maar dan een Franse, sinds 2010 (kon op dat moment toevallig)

- We willen ons huis graag overdragen aan onze hartsvrienden die jonger zijn dan wij (hij is 43 en zij is 39), ze hebben één kind (14)

Wat is in deze situatie nu de allerbeste oplossing, zonder enorme bedragen aan successierechten te moeten betalen (wat wij diefstal van de overheid vinden)?

Ik begrijp dat dit een complexere situatie is, omdat het huis in Frankrijk staat en niet in NL. Maar evengoed hoop ik op uw tips, want er kunnen waarschijnlijk meerdere tips zijn die toegepast kunnen worden.
Bij voorbaat heel veel dank dat deze mogelijkheid benut kan worden voor persoonlijke vragen. Ik hoop vurig dat u deze vraag dan ook wilt gebruiken voor deze uitzending, want wij zullen vast niet de enigen zijn die in zo'n situatie zitten.

Warme groet.
Frea Plantinga
1. situatie: weduwnaar met kinderen. Ga samenwonen of trouwen met een weduwe ook met kinderen.
Wat is wettelijk gezien het makkelijkst: samenwonen met geregistreerd partnerschap of trouwen onder huwelijkse voorwaarden.
Beiden willen we later aan onze kinderen nalaten waar ze recht op hebben.

2. Ik heb wel eens gehoord dat ik de kinderen geld kan schenken op papier en dan terug lenen, zodat ze dan later minder erfbelasting hoeven te betalen en ik toch nog de beschikking over mijn geld heb.
Hoe doe ik dat en over welke bedragen hebben we het dan.
Ik heb mij inmiddels aangemeld. Zou het fijn vinden als bij erfrecht de samengestelde gezinnen, stiefkinderen en wilsrecht besproken wordt. Stel weduwe (A) is gehuwd(weduwe sinds 2010) met gescheiden man (B). A heeft kinderen uit huwelijk en B heeft kinderen uit huwelijk. A&B zijn weer gehuwd in gemeenschap van goederen. A overlijd, dus B erft alles als langstlevende. Hoe zit het dan met de kindsdelen van de kinderen van A. Moet B die op dat moment uitkeren, en wat als dat geld bedrag er niet is, erft B dan schulden? En zo nee, wat dan als B komt te overlijden en die niet weer hertrouwd was. Erven dan de kinderen van B de kindsdelen van de kinderen van A van hun eerder overleden ouder?
In uw Kroniek las ik over het webinar van 22 november.
Ik meld me bij deze hiervoor aan.

Tevens een vraag :

Kunt u bij de diverse onderwerpen die aan bod komen even aanstippen het onderscheid tussen :

- Samenwoners en
- Samenlevingscontract en
- Gehuwd / Geregistreerde partners

voor zover dat op het betreffende onderwerp van toepassing is.

Reageer