nooit zo'n lijst

• 10 februari 2016
  • 13 reacties
  • 3145 Bekeken

Ik vind dit zo zielig, want wat als je weet dat je gaat sterven, moet je dan plotseling allerlei dingen gaan doen , hoe absurd dit ook is.
Ik ga nu tijdens mijn leven al voor liefde en vergeving en dat is wat ik echt belangrijk vind.
Cecilia.

13 Reacties

Dat je tijdens je leven al voor liefde en vergeving gaat, is mooi Cecilia, maar in mijn ogen dan dus wel een 'bucketlist'. Je noemt het idee om plotseling nog dingen te gaan doen absurd, maar is dat wel zo? Ongeveer twintig jaar geleden was ik suïcidaal. In dat proces voelde het als heel natuurlijk om vóór ik die allerlaatste daad stelde, afscheid te nemen van mensen die belangrijk voor me waren geweest, en van plekken die veel voor me hadden betekend. Ik had toen nog nooit gehoord van het fenomeen bucketlist, maar ik kan iedereen verzekeren dat het erg fijn voelde om heel bewust die afscheidstournee te maken. Het gaf me een gevoel van vrede en rust, die hielp om die laatste stap te zetten. Dat ik absurd bezig zou zijn geweest toen, is een gedachte die geen enkel moment in me opgekomen is.
Overigens, maar dit terzijde: dat ik er nog ben, had niets met dat afscheid nemen te maken.
Ook ik heb gisteren naar College Tour gekeken en ook ik ben van mening dat het de voorkeur verdient om zo goed mogelijk te leven, en goed en lief voor elkaar te zijn. De vraag is wel hoe je dat invult...

Ik heb bij mezelf ervaren en in anderen gezien dat je als de dood dichtbij is, anders tegen de dingen aan gaat kijken, dat het van groter belang wordt om zorgvuldig te zijn in alles wat je doet en nalaat, dat je intensiever nadenkt over wat je op deze wereld kwam doen en over de vraag of je nog onaffe eindjes hebt of wensen die je graag vervuld ziet... Niet voor niets zijn er toch zelfs organisaties met precies dat doel voor ogen: welke wens heb jij als terminale patiënt? Voor mij zijn de woorden goed en lief zijn voor elkaar een eerste stap, waarna antwoord gevonden zal moeten worden op de vraag, hoe dan wel?
Jammer, dat je stopt, Cecilia. Je begon met dit onderwerp door te benoemen dat je een bucketlist zielig vond, en absurd zelfs. Ik heb daar vanuit mijn eigen ervaringen een paar kanttekeningen bij geplaatst en had daar graag nog meer over met je uitgewisseld.
Een prachtig, ontroerend verhaal, Marion. Dankjewel!
Had jouw bericht vanmorgen al gelezen en ben flink aan de slag gegaan. Lekker mijn huis schoongemaakt en dat maakt ook mijn hoofd leeg.
Mijn zus heeft zelfmoord gepleegd en geen afscheidsronde gemaakt en ik vond dat in haar geval zeker geen absurd idee, want ze was echt dood ongelukkig en niemand kon haar helpen. Veel mensen hebben dat wel geprobeerd, inclusief ik zelf.Het leven was veel te zwaar voor haar. Ik heb diep respect voor haar keuze, want volgens mij is dat het moeilijkste in het leven van een mens.
De eerste jaren was het voor mij heel zwaar, maar nu heb ik er vrede mee en hoop ik dat zij rust heeft gevonden.
Wat betreft een bucketlist, Nogmaals die heb ik niet, ik zie het als een manier van leven om goed voor elkaar te zijn en dat valt niet altijd mee, maar ik probeer het wel. Gisteren zag ik Herman van Veen op de televisie bij College Tour en die mocht een advies geven aan de studenten en dat deelde ik helemaal. Hij zei:"Wees lief voor elkaar".

Mooi weekend!
Ik zal even kort zijn.
Ik wil niemand iets aanpraten of opdringen en ieder mens mag zelf weten hoe hij met zijn/haar leven omgaat, zolang anderen niet gekwetst worden. Dus leven en sterven doe ook ik op mijn eigen manier. Verder heb ik bij mijn huisarts een duidelijk verklaring omtrent die zaken en we hebben dat samen goed doorgesproken. De woorden LIEF, als ze oprecht gemeend worden niet alleen de eerste stap maar voor mij hoe ik in het leven sta. Daarbij komt zeker ook respect voor ieder ander levend wezen en ook voor mezelf.
Hier laat ik het bij en, wat mij betreft stop ik hier mijn aandeel in de discussie.
Alle goeds.
Ik vind zo'n bucketlijst toch wel leuk.
Wij hebben voor onze kinderen het boek, pap en mam vertel eens ingevuld.
Daar kon je to dingen invullen die je nog graag eens met hen zou willen doen.
Het is absoluut niet beladen, maar wel heel erg leuk om dit samen met je kind te lezen.
Mijn nichtje heeft het helaas niet meer met haar vader kunnen doen.
Het hoeven en ook geen gekke dingen te zijn, er staat bv. waar mag je mij s'nachts voor wakker maken.
Dat is alleen maar leuk om dat te vertellen.
Wij willen nog heel graag de route 66 rijden met onze jongens, ik hoop dat we dat kunnen verwezenlijken.
Het heeft dus niets met sterven te maken, maar alles met het leven.
Uiteraard is het aan ieder persoonlijk om te bepalen hoe men de tijd die hij of zij nog heeft in wil/kan vullen.
Ik wil jullie hier berichten over mijn nichtje (dochter van zus), die in december 2014 de diagnose borstkanker kreeg.

Zij heeft alle mogelijke zware behandelingen gehad en toen ze in de vroege zomer van 2015 te horen kreeg dat ze uitzaaiingen had en alleen verlenging mogelijk was, heeft ze nog veel wensen kunnen realiseren. 5 weken van de zomervakantie met man en twee jonge kinderen alle plekjes waar ze vroeger op vakantie was geweest met haar ouders aan haar kinderen laten zien, uitstapjes met haar meisjes, nog naar "soldaat van oranje" (" nee mevrouw, in maart ben ik er niet meer, kan ik niet eerder terecht") en als klap op de vuurpijl een afscheidsfeest (invaart) om persoonlijk (weliswaar onder de peppillen) afscheid te nemen van iedereen die haar lief was en daarna te genieten van haar favourite muziek. Daarna was ze op en is ze, zes dagen na haar feest, ingeslapen. Zo, heeft ze ervoor kunnen zorgen dat haar directe familie tijdens haar afscheidsdienst geen persoonlijke condoleances hoefden af te nemen. Ook haar eigen uitvaart heeft ze tot in de puntjes geregeld met o.a. eigen ingesproken teksten.

Dit is uiteraard niet iedereen gegeven. Het afscheid doet niet minder pijn, maar zij heeft de regie tot op het laatst in eigen hand gehad.
Onderstaande heb ik eens gelezen:
Heb je dromen?
Ga er dan voor, als je de middelen hebt.
Je moet geen excuses verzinnen, maar er voor gaan.
Tja, ik heb ook niet echt een bucketlijst, er zijn zoveel dingen die ik nog zou doen als ik heel veel geld had.
Maar die zou ik dan doen, en niet pas als ik wist dat ik dood ging.
Tja, ik zou mijn kleinzoons willen leren kennen, wie zou dat niet willen?
Maar laat ze niet opdraven als ik doodga..........alsjeblieft niet zeg, ..........arme kinderen.......
Nee, ik wil gewoon een leuke oude dag hebben en vriendinnen waar ik gewone gezellige dingen mee kan ondernemen>
Ik ben snel tevreden, maar nu zit ik alleen, altijd alleen.......
Het is speciaal dat ik jullie gedachten over het leven mag lezen.Tegelijkertijd lees ik ook hoe persoonlijk ieder verhaal en ieders gedachten ook zijn.
Het is ook goed zo ieder van jullie doet wat zijn hart ingeeft en dat is altijd het juiste.
Bucketlist
Wensenlijst
Dromenlijst
Doelen
Idealen

Volgens mij zijn het allemaal woorden voor dingen die we graag willen en die we al dan niet op schrift stellen ..de een zet daar materiële zaken op, de ander bestemmingen of mensen die ze graag willen zien en leren kennen, een derde activiteiten Of belevenissen en weer een ander een kijk op het leven of hoe ze met mensen om willen gaan.

Uiteindelijk is het denk ik niet meer dan bewust nadenken over wat voor jou belangrijk is in jouw leven en dat al dan niet op schrift te stellen.
Het kan bevrijdend werken omdat je ergens naar toe kan werken en bevredigend zijn als je het weet te bereiken, maar ook als een last zijn als datgene wat voor jou belangrijk is niet meer haalbaar is.

En de een krijgt een gevoel van moeten en haast bij zo'n lijst in combinatie met het bericht; "dhr/ mevr u gaat binnenkort dood!"
Voor de ander is het een houvast aan het leven en kan er kracht uit putten.

Voor beide is wat te zeggen en voor beide zijn er tegenargumenten.

Laar iedereen voor zichzelf bepalen wat hij/ zij wil maar laten we elkaars mening recspecteren en vooral niet proberen te overtuigen waarom wel of juist waarom niet! Daar is het leven veel te kort voor in mijn optiek

Laar iedereen voor zichzelf bepalen wat hij/ zij wil maar laten we elkaars mening recspecteren en vooral niet proberen te overtuigen waarom wel of juist waarom niet! Daar is het leven veel te kort voor in mijn optiek
🆒 Yepppp

Reageer