Mediteren om bewuster te leven

• 14 juli 2016
  • 7 reacties
  • 996 Bekeken

Na het verlies van mijn moeder, 10 jaar geleden, ben ik bewuster gaan leven. Dat ging bij mij eigenlijk vanzelf omdat ik opeens anders in het leven stond. Het kostte wel jaren voordat ik weer een beetje balans had gevonden.
Nu vind de laatste jaren veel baat bij meditatie. En dan niet uren zitten in stilte maar juist op die momenten dat je uit balans bent door bijvoorbeeld heftige emoties. Goed gronden, diep ademhalen en je openstellen voor alles wat er op dat moment om je heen gebeurt.
Het werkt heel rustgevend merk ik. Nu wil ik het mijn kinderen ook gaan leren want jong geleerd is oud gedaan. Toch? Ik ben benieuwd of een van jullie dit ook doet, mediteren en ook je kinderen hierin meenemen.

7 Reacties

Ik heb er geen ervaring mee. Iemand?
Mijn kinderen zijn nog te jong (3 jaar en 11 maanden), dus nog iets te jong voor meditatie. Maar na het verlies van mijn schoonmoeder merk ik de kracht van aandacht. Dat betekent voor mij: rust pakken en contact maken met wat ik op dat moment aan het doen ben. Zo min mogelijk multitasken dus. Dat is iets wat ik mijn kinderen ook ga proberen bijbrengen. Focus je op wat je aan het doen bent en doe dat goed.

Misschien is dat stap 1 in het meekrijgen van je kinderen -> laat ze bewust 1 ding doen? Of zijn ze niet van die multitaskers Kiki?
Reputatie 1
Voor mij is het heel gewoon. Een dagelijkse traditie voor mij.
Ik mediteer dagelijks.
Al jaren.
Rietje
@jasper ik denk dat kinderen van nature meer in het hier en nu zitten. De waarde van het mediteren zit 'm volgens mij in het opzoeken van de stilte en luisteren naar je eigen gedachten. Er is zoveel noise en afleiding in de wereld. Kinderen mogen en kunnen zich niet meer vervelen. Dus de stilte wordt heel moeilijk om te ervaren.