Manifest ouderenzorg: "Ik weet hoe dat veel beter kan"

• 29 oktober 2016
  • 16 reacties
  • 21630 Bekeken

"Verwarde ouderen die niet meer voor zichzelf kunnen zorgen aandachtig en liefdevol verplegen en hun veiligheid garanderen. Ik weet hoe dat veel beter kan" schrijf columnist Hugo Borst in het Algemeen Dagblad. Hij startte het 'manifest ouderenzorg'. Omdat het in de ogen van Borst - en mede initiatiefnemer Carin Gaemers - beter kan en moet. Zijn tien punten staan hier.

Wat is jou ervaring met de zorg van ouderen? Hebben die een waardige oude dag? En zijn de 10 punten van Borst terecht of heb je zelf nog andere suggesties?

16 Reacties

Ik heb zelf in de demente zorg gewerkt. Toen vond ik al dat er weinig tijd was voor de mensen. Maar ik nam de tijd. Het gaat om even die aandacht en op mijn afdeling was het ook het adl. Het mooiste doch zieligste vond ik toen een bewoner op sterven lag. Was de oudste bewoner maar steeds pakte ze me arm e gaf voor wat ze nog kon me hand een kus. Ik hielp haar en haar familie met stervensbegeleiding. De waardering van zowel de bewoner als familie was zo
mooi . De dankbaarheid dat je toen tijd nam om mw even te verzorgen. Dat is nu anders nu kom t veel op familie aan. Mantelzorg. Maar dan nog de begeleiding van verpleegkundige is ook voor beide partijen van belang. Alles draait ook om communicatie
Ouderenzorg een moeilijk onderwerp. Mijn vader is 5 jaar geleden overleden. De laatste 3 jaren van zijn leven had hij veel zorg nodig en van ons kinderen werd verwacht om met regelmaat bij te springen. Er werd maar weinig rekening gehouden met mijn eigen leeftijd en gezondheid en dat ik de zorg heb voor een ernstig chronisch ziek kind. Voor mij gevoel heb ik ernstig tekort geschoten, maar uit zelfbescherming kon ik niet anders. Ik moet soms de keuze maken tussen mijn vader en mijn kind. Nog altijd heb ik schuldgevoelens dat ik mijn vader niet heb kunnen geven wat hij verdiende.
In een maatschappij waar jeugdig de norm is, lijkt het inderdaad of de politiek de ouderen zover mogelijk weg wil stoppen, om te vergeten dat ze zelf toch ook ouder worden en misschien ooit zorg nodig hebben. Ik schaar me dus achter het manifest. Hoe moeilijk moet het zijn om mensen met respect, zorg en liefde te behandelen? Echter het is een groep die zelf geen stem kan laten horen, dus anderen moeten het voor hen doen. Kijk hoe gedetineerden in oproer komen als ze met zijn tweeën op een cel moeten. Maar een oudere hoor je niet als ze op tweepersoonskamer liggen of een dag niet "gelucht" worden. Maar daarom mogen we echter onze ogen niet sluiten voor deze basisbehoeften van ieder mens. Onze ouderen mogen het beter hebben als een gedetineerde, toch? Ze hebben geen misdrijf begaan, ze zijn alleen oud geworden. Ik denk als we dat als maatstaf zouden nemen, het met de ouderenzorg al een stuk beter zou gaan.
@Hanneke. Dat kan ik me goed voorstellen. Zo'n schuldgevoel is erg rot. Heb je er nog met je broers en/of zussen over kunnen praten?
@Nina Jose & Esther: en nu komt dit nieuws naar buiten: Verpleeghuis in Hellevoetsluis legt vast hoe vaak bewoners per dag naar het toilet kunnen. Lees het artikel hier.
Helaas heb ik niet met mijn enige broer erover kunnen praten. Met name zijn vrouw heeft mij dit enorm aangerekend. Ik geloof dat mijn broer mijn situatie wel begreep maar hij kiest ( terecht ) voor de mening van zijn vrouw. Na het overlijden van mijn vader is ieder zijn eigen weg ingeslagen, jammer maar ik heb dat wel geaccepteerd. Dit was ook de reden waarom ik reageerde op de topic over natuurbegraafplaatsen. De afstand, de tijd en de gezondheid maakt ook dat ik de zorg van de begraafplaats van mijn ouders niet op me kan nemen. Vandaar mijn enthousiasme over natuurbegraafplaatsen.
Wat betreft de reactie op de ouderenzorg, schandalig dat je als oudere een contract moet ondertekenen wanneer je een toilet bezoek mag en kan brengen. Te schandalig voor woorden.
Helaas is dit fenomeen van beperkt toiletbezoek mij bekend. Dus het gebeurt niet alleen in Hellevoetsluis. Ook ik heb gewerkt in een verpleegtehuis, waar mensen op gezette tijden naar het toilet mochten, omdat het teveel tijd kosten om een extra toiletbezoek te brengen. Natuurlijk kost het extra tijd, want een oudere is vaak niet zo snel. In het tehuis waar ik toen werkte kreeg standaard iedere oudere een luier aan. Want er gebeuren natuurlijk ongelukjes als je niet naar het toilet mag. De luier werd naar familie verklaard door aan te geven dat de oudere incontinent was geworden. Ik heb er niet lang gewerkt. In principe sloot ik dus ook mijn ogen. Ik heb geprobeerd veranderingen te bewerkstelligen, maar toen dat niet lukte ben ik er weg gegaan.
@Hanneke: wat naar dat het zo gelopen is met je broer, maar goed dat je het geaccepteerd hebt. Het is een onderdeel van je leven nu.

@Nina: heftig om te lezen dat het niet alleen daar zo gaat. Waren er ook andere mensen in de organisatie die dit probeerden te veranderen?
Beste Esther,
Daar haal je inderdaad een goed punt aan , dat de zorg nog meer achteruit gaat .
Mijn vrouw heeft ook vanaf haar 15 e in de zorg voor ouderen gewerkt als verpleegster.
Naderhand toen zij ouder was werkte ze als verpleegster in afgesloten afdeling geriatrie demente ouderen tot wij kinderen kregen.
Ze sprak er toen al van over te weinig personeel , mag nog steeds spreekt ze met trots en liefde over haar werk wat ze gedaan had.
En deed toen al vaak met veel te weinig collega,s nachtdienst , hard werken de eerste cliënt verschonen tot de laatste en weer van voren af aan.
Maar toen maakte men gewoon tijd voor de cliënt en aandacht.
Helaas heeft het spook Dementie/ Altsheimer nu ook haar getroffen en weet ik niet wat er in haar hoofdje rondspookt .
Ik denk dat ze het weet , ze spreekt er niet over ik ben nu voor 100 % mantelverzorger voor haar en ik vindt het heel erg triest voor haar omdat ze weet wat haar te wachten staat.
Gelukkig ben ik met mijn 70 jaar nog aardig bij en mobiel ,ik moet er niet aan denken als mij wat overkomt dan is voor haar eindstation verzorgingshuis.
Daarvoor maak ik mij erg kwaad over de verzorgingshuizen die nu het lef hebben om de ouderen een plastijd geven of maar een luier schande .
Dan maar geld bij de heren top bestuurders en managers zorg weghalen en dat besteden aan de ouderen daar.
Ook deze waardeloze regering die maar met geld smijt aan projecten die al gedoemd zijn te mislukken .
Tegenwoordig gaan de vluchtelingen voor de zorg ouderen , ja je moet toch stemmen winnen met de verkiezing.
Maar de mensen die het land groot gemaakt hebben en gepeesd hebben , mag je toch wel verwachten dat men die koestert ?
Nee bestuurders die grove fouten maken nog belonen op de koop toe en zo kan ik nog wel doorgaan .
Gr.Hans
Hans je mag trots zijn dat je de zorg nog zelf aan kan.
Ik zeg weleens dat de ministers opgenomen moeten worden met dezelfde zorg als nu dan roepen ze wel anders.
Reputatie 3
Beste jasper

In het manifest van Hugo Borst,trok punt twee,van
het manifest, mijn aandacht.In gesprek met de voorzitter
van een zorginstelling,vertelde ze mij,dat de verantwoording
voor het besteden van het budget naar hun is toegeschoven.
Ook zij wil meer persoonlijke aandacht geven in de zorg,
maar het gegeven budget,is daar niet toereikend voor.
johan.
Ja Esther,
Men is in den Haag wereld vreemd in hun gouden toren , alleen loze beloftes doen met de verkiezingen .
De ministers moeten maar een paar weken meelopen op de werkvloer ,dan weten hoe het in werkelijkheid toe gaat zonder zich door ambtenaren zich laten voorlichten dat het prima gaat in de zorghuizen.
En het niet zover laten komen dat men al die onzin van maar 2 luiers per dag of plas uren.
Er is een spreekwoord men komt ter wereld met een luier en men gaat met een luier.
Hans
Reputatie 3
ZORG VOOR ONS ALLEN.

Diep respect,voor allen,die met woord en gebaar,
er naar vermogen zijn,voor hun medemens,in ziekenhuizen,
verpleeg inrichtingen,en thuis,in hun eigen vertrouwde
woonomgeving.Hulde voor de mantelzorgers.
Nu moet ik denken,aan de""man op het paard"",die stil bleef
staan,zijn mantel doorkliefden met zijn zwaard, en een stuk
daarvan,gaf, aan een zwerver,liggend langs de weg.
Hij keek niet toe,maar gaf zijn zorg.
In een verpleeghuis,was een zusje van mijn vrouw,opgenomen,
een parkison patient,die veel verzorging vroeg..
Als een van de eerste,patiente,die geholpen werd,om de ongecontroleerde
bewegingen,in armen en benen,wat tot staan te brengen.
Als gevolg van deze operatie,had ze geen controle meer over haar blaas.
Bij een bezoek aan haar,in het verpleeghuis,troffen wij haar aan,liggend in
haar urine.Deze ""druppel"",liet bij mijn vrouw,de emmer overlopen,en stoof
meteen naar de linnen kamer,om alles te gaan verschonen.
Lekker in bad gedaan,en ook de creme pot,kwam er aan te pas.
Als een prinses,lag ze daarna,te glimmen,in bed.
Voldaan',en blij,verlieten wij,het verpleeghuis.
In een manege,waar ik op bezoek was,werden de stallen schoongemaakt.
De edele dieren,mogen niet,met hun voetjes,in hun eigen,prut staan.
Door een gebrek van ""handen""aan het bed,gebeurd dat wel,met allen,
verblijvend,in senior,zieken en verpleeghuizen.
Regering,wrijf het slaap uit jullie ogen,wordt wakker,en blijf niet langs de
kant staan.
Een belegging in de zorg,waarbij de lasten wat minder drukken,om een
goede zorg te geven,en maatschappenlijk verantwoord is,zal bijdragen,
om elkanders lasten,beter te kunnen dragen.
Johan.
Reputatie 2
Er zijn enkele zaken die me altijd weer treffen als een onderwerp in de schijnwerpers staat. Allereerst een vergelijking trekken die niet te trekken is: ouderen versus jongeren, vluchtelingen versus ouderen, huisvesting minima versus huisvesting modaal. Onze maatschappij is (gelukkig) rijk geschakeerd en we zouden moeten streven voor een goed leven voor allen. Dat zou niet afhankelijk moeten zijn van welke politieke partij het voor het zeggen heeft. Het is ons aller belang, net zoals een schone lucht en veiligheid ons aller belang is. Economische belangen gaan momenteel nog steeds voor algemene maatschappelijke belangen, waaronder zorg voor iedereen die dat nodig heeft. Het doet me denken aan de ethische discussie over wie het recht heeft op een harttranspla tatie als er slechts 1 donorhart is en meerdere kandidaten. Toch eerder aan die man van 25 dan aan die oma van 75? Denken we daar ook zo over als we weten dat diezelfde man van 25 al jaren aan de drugs is en zijn leven zich kenmerkt door gevangenis ingaan en uitkomen? Of als we weten dat die oma van 75 de zorg heeft over haar twee kleinkinderen van 4 en 6 die hun ouders hebben verloren?
Een volk is naar mijn mening pas beschaafd als zij zonder aanziens des persoons, religie, leeftijd, enz. aan een ieder die zorg nodig heeft ook die zorgt geeft. Wie niet meer zelf kan zorgen moet kunnen rekenen op een menswaardig en respectvolle aandacht en verzorging. Dat zorg te duur wordt doordat er steeds meer ouderen zijn is een fabel: gemiddeld worden de meeste kosten van ieder mens gemaakt in de laatste 3 jaar voor overlijden, ongeacht of dit door ouderdom of ziekte is, ongeacht op welke leeftijd.
Het aangehaalde manifest eindigt met "
"Daarbij mogen belangen van organisaties en politieke partijen niet zwaarder wegen dan het belang van kwetsbare ouderen."
Dit wil ik omdraaien en stel: "Daarbij moeten de belangen van kwetsbare ouderen altijd zwaarder wegen dan de belangen van organisaties en politieke partijen."
Door de ervaring met mijn moeder in de ouderenzorg in Bergen op Zoom, weet ik dat het een stuk beter kan. Hoe dit precies moet gebeuren vind ik moeilijk om te zeggen. Wel heb ik altijd het gevoel gehad dat mijn moeder met liefde verzorgd werd.

https://tantelouise.nl/ouderenzorg-mantelzorg/
Reputatie 3
Beste Marie.

Zolang de regering,het kabinet,het kostenplaatje,gaat
stellen,boven een goede verantwoorde ouderenzorg.
zullen veel ouderen,zich zorgen maken hoe het met
hun zal gaan,in het klimmen der jaren.
Hoelang kunnen mantelzorgers doorgaan,om hulp en
ondersteuning te geven.als de regering,hun geen
""helpende hand"",toereikt.
Dan hoeven er geen pyama dagen meer te zijn,
en geen wachtlijsten,om naar het toilet te mogen.
johan

Reageer

Cookies

DELA maakt gebruik van cookies om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content via social media te delen en om de inhoud van de site en advertenties af te stemmen op uw voorkeuren. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van deze site stemt u hiermee in. Klik anders op meer informatie.

IK GA AKKOORD Cookie instellingen