Kersttradities

• 18 december 2018
  • 3 reacties
  • 163 Bekeken

Reputatie 2
Zodra de feestdagen een beetje in zicht komen beginnen de meesten met het maken van plannen.
Wat staat er op het menu, bij wie ben je op welke dag, wie nodig je uit, enzovoorts. En bij sommigen
gaat dat al jaren op dezelfde manier.

Misschien is er ruimte of behoefte aan nieuwe tradities. Op het blog van DELA kun je een kaartenset
downloaden om eens een andere twist aan het kerstdiner te geven. Op deze kaartjes vind je allerlei
vragen die je tijdens het eten aan elkaar kunt stellen. Zo ontstaan er waardevolle gesprekken over de
hoogte- en dieptepunten van het afgelopen jaar.

Hoe zien jouw kersttradities eruit?

3 Reacties

Reputatie 4
Kerstmis met de tradities in het verleden.

Lopend als kind aan de hand van mijn vader
in de vrieskoude, onder een stralende sterrenhemel,
naar de St. Jan in 's Hertogenbosch voor het bijwonen
van de Kerstnachtmis.Thuis komend,een kop chocolademelk
met wat erbij.later wat extra op tafel tijdens het Kerstdiner,
geen wijn maar priklimonade.
Later,getrouwd,een Familie gebeuren,met vooraf aan het diner,
wat gekeuvel over en weer,onder het genot,van een drankje,
of sapje,genietend wat de keuken,op tafel had gebracht,maar nooit
zonder onze gang naar de nachtmis,om het kerstgebeuren,spiritueel
te beleven.
Nu in deze tijd,mijn kerst ga vieren in het buitenland,waar de sfeer
zo anders is,traditioneel,als lang geleden in Nederland.
De klokken luiden,maar worden,niet meer,door allen gehoord.
De ster die nog steeds wil fonkelen,aan de hemel,geeft niet meer
de weg,naar de ""stal"",om onze vorst van vrede,te verwelkomen,
ook dat hoorde bij onze tradities.
Dat we door het ""Licht""van Kerstmis,met of zonder tradities,
het nieuwejaar 2019,met vertrouwen,tegemoet mogen zien
Johan.
Reputatie 2
De schoonfamilie deed - en doet - het nog steeds zo, Johan. Met kerstavond naar de kerk en daarna ontbijt tot een uur of twee. Ik zat mee aan die ontbijttafel (maar met mijn Joodse geloof voelde ik me niet zo op m'n gemak in een kerk).
Het licht dat we in die tijd van het jaar ontberen op het noordelijk halfrond, heeft geleid tot al die lichtfeesten (Yuletide) en daar is door het Christendom ook goed op ingespeeld. Ieder mens is afhankelijk van het licht om het duister te weerstaan. Ik vier dan ook elk jaar op bescheiden wijze de winter- en zomerwende op resp. 21 december en 21 juni, ook al is niet altijd die dag de korste of langste dag. Tradities moeten je ergens houvast en bezinning bieden.
Onze kerst
Johan ik ben ook zo begonnen .
Onze kinderen zijn gedoopt en samen met de kinderen en kleinkinderen gingen we naar de mis en dan de koffietafel dat was keerstavond.
Nu is er heel wat veranderd,onze kerk is een sportcentrum geworden en onze leuke menselijke pastor is gestorven.
De pijnlijke dingen die er gebeurde in de kerk een nieuwe strengen pastor met strenge regels heeft ons allen verwijderd van de kerk,maar mij niet van het geloof.
Nu brand ik kaarsjes voor alle mensen die het moeilijk hebben en bezoek de H Eik. Toch vind ik het jammer dat de kinderen niet meer gaan,tegelijkertijd weet ik dat de basis er is en de rest vult ieder voor zichzelf in.
Voor ieder die dit leest en deze tijd moeilijk is,ik wens jullie een warm ❤️ toe.

Reageer