kerstmis,een sprong in het duister.

• 15 december 2016
  • 1 reactie
  • 467 Bekeken

Reputatie 4
Een Kerstverhaal.

Er gebeuren in ieders leven dingen,die je pas veel later gaat begrijpen.Of misschien
wel nooit.Je bent van streek,heb er verdriet van en vraagt je af waarom dit nu juist
jou moet overkomen.Wat is er fout gegaan,wat zag je niet aankomen?

Niet alles is verklaarbaar of beredeneerbaar.Het leven kent zoveel haarspeldbochten,
te veel onbekende kruisingen,misschien wel te weinig ankerpunten.En toch gaan we
iedere keer weer door,nemen soms de goede beslissingen en soms niet.

Wat wonderlijk mooi dat we,hoe moeizaam het leven kan zijn,iedere nacht weer afstand
kunnen nemen en letterlijk tot rust komen.En in de ochtend na een goede nachtrust het
leven net iets minder zwaar lijkt.Met frisse moed en nieuwe energie gaan we weer op weg
naar bekende en onbekende bestemmingen.

Neem nou Christoffel.Op hem drukt een last die zwaarder is dan het Christuskind dat door de
heilige Christoffel naar de overkant van de rivier werd gebracht.
Een prachtig verhaal dat een metafoor is voor de draagkracht van ieder van ons.We kunnen
altijd meer dan we denken!De Christoffel,die op mijn pad kwam,liep met zijn neus op zijn
schoenen.Het was december,de dagen waren kort,de avonden waarop hij niemand zag veel
te lang.Voor hem was er nergens meer licht in de tunnel,er leek nog maar een uitweg mogelijk.
Hij bereide zijn plan al lang voor,maar het moment was nooit daar.
Toe kwam de dag die hem wenkte: vandaag.En alsnog sprong hij in een opwelling van de brug....
Terwijl hij naar beneden viel,overviel hem de gedachte "niet nu,het is te vroeg".Hij strekte zijn rug,
kwam loodrecht op het water en kwam weer boven.Twee alerte kinderen op de wal zagen het
gebeuren.Iedereen heeft een mobieltje,deze jongens dus ook. Ze belden 112,sprongen in het
water en konden hem vast houden tot er hulp kwam.

Onze drenkeling overleefde de sprong.Uitgeput maar dankbaar,omdat hij een tweede kans kreeg.
Hij kreeg aandacht.
Hij kreeg hulp.
Hij werd uitgenodigd om de kerstdagen mee te vieren met anderen,die hem ook meenamen naar
de nachtdienst.De aloude kerstliedjes beroerden een snaar in hem.Hij voelde zich opgenomen
in een gemeenschap,die hij allang de rug had toegekeerd.
De krant besteedde een hele pagina aan zijn situatie.Een nieuw jaar stond voor de deur.zijn
verhaal ging door het land,over de wereld,inspireerde anderen en leidde tot vele discussies.

Hij zit nog steeds op de weg.Neemt haarspeldbochten en soms de verkeerde beslissing op
een kruispunt.Maar hij blijkt een belangrijke taak te hebben.
Hij inspireert en motiveert velen om te blijven zoeken naar contact,naar dat licht aan het eind
van de tunnel.Mij ook.

En de brug?De brug bleek een brug naar een nieuwe toekomst

Kan dit mooie verhaal,ook jou inspireren,om er voor allen te zijn,
die om aandacht vragen.

Naar Yvonne Mulder.
Johan

1 Reactie

Speciaal in deze maand,die zo moeilijk is voor vele die hun dierbaren zijn verloren is een terugblik naar de mooie herinneringen vaak moeilijk.
Toch hoop ik voor allen dat er een sprankel licht mag schijnen en eer is vast een prachtige ster aan de hemel die zegt:je kan me zien in alle dagelijkse dingen en voelen als een warme wind,in je hart zit alles goed verborgen en diie mooie herinneringen neemt niemand je af.
Fijne feestdagen wens ik iedereen.

Reageer