Hoe creeer jij een veilig thuis voor je vader of moeder?

• 28 februari 2018
  • 2 reacties
  • 403 Bekeken

Om langer thuis te kunnen blijven wonen is het soms nodig om de woning aan te passen. Een andere mogelijkheid is hulp in huis te regelen. Hoe doe je dat en met welke loketten krijg je allemaal te maken? Ben benieuwd waar jullie tegenaan lopen.

2 Reacties

Reputatie 4
Beste Sylvia.

In 2011 besloten mijn vrouw en ik,gezien onze leeftijd,
om een bewoonbaren serre,met slaap en bad gelegenheid,
aan ons huis te bouwen,met een bestaande schuifpui verbinding,
naar de woonkamer.Of het de voorzienigheid van mijn vrouw is
geweest,in de Kerstweek van 2013,kwam ze te overlijden.
Nu,als het wat minder,met mij zal gaan,ben ik marjan dankbaar,
dat we toen die beslissing hebben genomen,en beneden,indien
nodig, met wat hulp van Zuid Zurg in mijn regio,kan blijven functioneren.
Reeds eerder,door de ongemakken die mijn vrouw had,is de trap,en de
douche gelegenheid boven,door het""gemeente loket''aangepast.
Groetjes Johan.
Reputatie 2
Voor veel inwoners is de weg naar het krijgen van een voorziening een ondoorzichtige brij. Allereerst: wie betaalt wat? Het hangt af van je inkomen en vermogen. Maar dat geldt weer niet voor alle voorzieningen.

Iemand raakte ernstig gehandicapt door een chronische ziekte. De voorzieningen die steeds toenamen, liepen steevast een half jaar tot een jaar achter de feiten aan (aanpassingen toilet en badkamer, telefoon, bel...). De garage kon niet tot slaapkamer worden omgebouwd door bouwkundige eisen (plafond te laag). Een andere ruimte kon niet doordat de zorginstantie vond dat er onvoldoende draairuimte was voor de rolstoel.

Dan maar een container plaatsen in de tuin. Maar dat bleek weer heel veel meer te kosten omdat het gevaarte over een hoge heg getild moest worden, omdat er geen toegang vanuit de tuin was. Dus dat ging ook niet door, want de gemeentelijke regeling zegt dat er niet meer dan een x bedrag aan aanpassing mag gebeuren.

Dan moet de cliént dus naar een verpleeghuis en dat wordt dan betaald vanuit de Wet Langdurige Zorg (Wlz) en niet meer vanuit de gemeentelijke Wet Maatschappelijke Voorzieningen (WMO). Snap je?!

Mijn tip: zorg eerder voor later. Als je zolang mogelijk in je eigen huis wilt blijven wonen, bedenk dan nu al waar een slaapkamer en badkamer beneden kan komen. Zorg daarbij voor brede deuren, voor iedereen toegankelijk. En vraag eens na wat je eigen bijdrage zou zijn bij aanvraag en aanleg. Want als dat nihil is (bij te hoog inkomen en/of vermogen) dan kun je sowieso al op tijd plannen maken en er geld voor reserveren.

Reageer