Vraag

Bewust(er) leven

• 25 oktober 2016
  • 18 reacties
  • 824 Bekeken

We zijn allemaal erg druk en rennen van hot naar her. Vooral als je een jong gezin hebt. Ik zie niets anders om mij heen. Vaak betrap ik mijzelf erop dat ik nog helemaal niet gegeten heb, ontzettend moe ben of van alles vergeet. De laatste tijd probeer ik daar bewuster mee om te gaan.
Laatst zag ik iets voorbij komen over hoe mensen vlak voor hun overlijden spraken over hun leven. De dingen die ze graag anders hadden willen doen. Dat vond ik echt inspirerend. De meesten hadden meer tijd met familie of partners willen doorbrengen, of minder hard willen werken...dat soort dingen...
Dus nu denk ik vaker; zou ik daar spijt van krijgen, is dit echt belangrijk, sta ik hier volledig achter? Herkennen jullie dat?

18 Reacties

Lieve KikiW,

Ik heb zo vaak spijt gehad, maar dat lost niets op.
In december hoop ik 66 jaar te worden en vooral de laatste 8 jaar is me veel duidelijk geworden.

Ik heb nergens meer spijt van, want het leven, dus ook mijn leven is gegaan zoals dat ging.
Denk aan het chanson van Edith Piaff. Zij zong nooit heb ik spijt.

Spijt en schuldgevoelens hebben geen enkele zin, dus lieverd leef in het NU en blijf vooral goed voor jezelf zorgen, want een ander doet dat niet.

Sta stil bij jouw leven en eet op tijd en neem ook op tijd jouw rust en geniet daar dan ook van.

Geniet van de natuur met al haar seizoenen en geniet van jezelf!!!!!

Lieve groet,
Cecilia.
Mooi gezegd Cecilia. Dank je! Vooral dat 'geniet van de natuur'. Ik heb gemerkt dat voldoende tijd met mijzelf buiten al heel veel rust geeft. Daar word ik echt gelukkiger van 🙂
Ik wil jou een privé bericht sturen, maar weet niet meer hoe dat moet.
Dat kan via het profiel van iemand. Ik stuur je wel even wat.
Reputatie 2
Kiki, een praktische tip: als je af en toe het gevoel hebt dat je wordt geleefd neem dan eens de tijd om een week lang van uur tot uur op te schrijven waaraan je tijd opgaat. Met een overzicht komt het inzicht en kun je iets stap voor stap aanpassen. Tenslotte is er maar één die weet wat de echte prioriteiten zijn. Zodra je situatie verandert (andere baan, kinderen de deur uit) dan maak je weer eens een overzicht. Heeft mij destijds met een eigen bedrijf en 4 kinderen heel erg geholpen en helpt ook nu nog zo af en toe om mezelf "bij de les" van m'n eigen prioriteiten te houden.
Netty, mijn agenda is gewoon te volgepropt. Ik heb meestal dus een prima overzicht van waar mijn tijd naartoe gaat. Ik denk echter wel dat ik mee ruimte voor mijzelf zou moeten plannen binnen de agenda. Nu plan ik bijvoorbeeld over de lunch heen. Of ik plan te weinig tijd tussen afspraken waardoor ik altijd aan het rennen ben. Ik cijfer mijzelf letterlijk weg in mijn eigen agenda! Dus misschien is dat nu wel een inzicht voor mij. Dat ik zelf hoog op het prioriteitenlijstje moet staan 🙂
Hoi Kiki, Je moet wel beseffen dat je ook me-time moet inrichten in je agenda.
Wie zorgt er voor je kinderen als jij instort? Als je goed voor jezelf zorgt, kan je beter de hele wereld aan.
Een keertje naar de sauna met een vriendin of gewoon een avondje op de bank als de kids bij opa of oma zijn.
Dat is erg belangrijk anders houd je het niet vol. En dan hoef je later ook nergens spijt van te hebben omdat je met volle teugen van het leven hebt kunnen genieten!
Hi Tamara, ja daar moet ik zorgvuldiger mee omgaan. Maar ken je dat niet dat als er juist ruimte en rust is (geen werk of kinderen) dat je dan juist die dingen gaat doen die al weken op je lijstje staan? In plaats van dat je op de bank gaat zitten...
Ik heb makkelijk praten, al 11 jaar geleden gestopt met werken (voor geld). Maar ook toen ik nog werkte heb ik bijna altijd, tijd gereserveerd voor de dingen die ik 'ernaast' wilde doen. Dus een groot deel van mijn leven niet fulltime gewerkt om tijd te hebben voor studeren en schrijven. Dat kostte me salaris en nu een flinke hap pensioen, maar ik heb er geen spijt van. Ik hoef geen verre reizen, dure auto en nog groter huis.
Haha ja Kiki dat ken ik, maar als dan 1 van die dingen op mijn lijstje een boek lezen is, of even bellen met een vriendin, of eindelijk die lekkere fles wijn opentrekken.
Ook dat soort dingen zet ik er bewust op, omdat ik mezelf ken en dan wederom loop te rennen en vliegen door het huis, want ja die strijk he.
Wel Kiki er is jou inmiddels het nodige aangereikt , wat mij het meest aanspreekt in de reacties die jij ontvangen hebt is die van Andre.
Ga het verder niet uitleggen, maar ik ben niet vrijwillig gestopt met werken en uiteindelijk met minder geld en daardoor heel veel vrijwilligerswerk gedaan en dat heeft mij heel veel geleerd.

Ik hoef ook geen verre reizen en hoop dat ik gezond mag blijven.

In het kader van DELA, want dat heeft toch te maken met doodgaan, als ik naar een verpleeghuis zou moeten, dan stopt het voor mij.

Ook weer een onderwerp om over na te denken.

Zag de afgelopen week het programma met Jeroen Pauw over het voorstel van minister Schippers en daar was een zeer krachtige dame. Allemaal terug te zien op uitzending gemist.

Ik ga nu voor mezelf kiezen en neem dit komende weekend voor mezelf.

Oh ja, ik was woensdag in Trompenburg en dat heeft me heel goed gedaan. Ik heb ook heel erg moeten huilen van verdriet en later van blijdschap en opluchting.

Goed weekend!!

Cecilia.
Laten we voorop stellen: Het leven is niet vanzelf sprekend. Het leven is een geschenk. Zo'n vijeneenhalf jaar geleden was ik er zeer slecht aan toe. Er werd gevreesd voor mijn leven. Echter ik herstelde grotendeels en ging ook weer aan mijn werk. Sinds een jaar ben ik gepensioneerd. Ik geniet van elke dag. Het maakt niet uit hoe de dag begint. Ik maak de gordijnen open en lach. Heerlijk weer een dag. Plannen is goed. Vooral als je een druk leven hebt, maar je doet het zelf. Relativeer je activiteiten en bezigheden en maak vooral tijd voor je zelf. Dat ontspan-moment is zo belangrijk. Stress en drukte is relatief. Je kunt je afspraken inplannen over je lunch heen ... maar was het echt rampzalig geweest als je die afspraak nà de lunch had gepland of ... een dag later? Probeer meer uit je leven te halen dan je volledig ten dienste te stellen van anderen. Zelf doe ik veel vrijwilligerswerk. Omgaan met mensen met een CVA of traumatische ervaring. Ik krijg daar een warm gevoel van. Iets waar ik graag tijd voor vrij maak. Ik maak alles om me heen bewust mee, Zuig alles op. De natuur die nu zo snel veranderd. Geweldig die bladeren. Die egel die plotseling in het donker de weg oversteekt en je net kunt ontwijken. Wauw. Ik denk daar allemaal over na, het komt binnen. Dat kan niet als je "slechts" kunt leven volgens een agenda. Natuurlijk, een jong gezin brengt drukte met zich mee. En het is meer hollen en opstaan dan dat je een rustmoment kunt nemen. Echter, als dat rustmoment er dan is, al dan niet gepland 🙂, geniet er dan ook van. Ga eens voor het raam staan en kijk eens naar buiten. Wat gebeurt daar allemaal?
Reputatie 4
Jawel Hans,ik ben ook dankbaar,het licht in de morgen,van iedere
nieuwe dag,te mogen aanschouwen,en begroeten.
Op deze zonovergoten Zondag,genoten van een fijne fietstocht,
waarbij de natuur,met zijn herfstkleuren,als een schilderij,aan mij
voorbij ging.Het zal niet meevallen,om vanuit een palet,deze kleuren
op het doek te zetten.Ik heb met mijn vrouw,twee en vijftig jaar,
zorg verleend,en ben nu in gesprek,om mijn diensten aan te bieden,
als '"gastheer'",in een hospice.
met vriendelijke groeten.
johan.
Mooi geschreven Hans! En ja Andre en Cecilia, er is veel voor te zeggen om geld op te geven en daarvoor tijd, ruimte en rust te krijgen. Geld is weinig waard om het zo maar even te zeggen...
Al jaren staat er regelmatig in een weekend een kruis in onze agenda. Heerlijk vind ik dat. Mijn man en onze omgeving moest er wel aan wennen dat ik dan niets wilde plannen. Zelf vond en vind (!) ik het heerlijk. Even niets moeten en ruimte voor spontane acties. Of gewoon lekker een dagje bankhangen en niets moeten. Ik vind zo'n pas op de plaats heerlijk. Daar krijg ik zeker geen spijt van 😉
Hi Astrid, goed idee en zeer werkbaar! Ga ik vanaf nu ook doen 🙂 Dank je!
Hoi Kiki, ik hoop dat jij net zo van deze weekenden gaat genieten als wij! Dat weet ik eigenlijk wel zeker
Reputatie 4
Beste Astrid.

Ook ik zal een pas op de plaats doen,
en niet meer reageren,in het weekend.
Dit kan ook met een melding,via een prive
bericht.Geniet van het weekend.
johan.

Reageer