Vraag

Wat wil jij nalaten in dit leven?

Beste allen!

Naarmate ik ouder word begin ik mezelf steeds vaker af te vragen wat mijn leven waard is. Wat laat ik na als ik er niet meer ben? Denk jij daar wel eens over na?

Ik heb mezelf vaker verstopt achter maskers en mooidoenerij en langzamerhand durf ik steeds vaker achter dat masker vandaan te komen. Dat is niet makkelijk, maar wauw, wat gebeuren er dan onverwachts mooie dingen! Magie 🙂 Ik zou het geweldig vinden als ik zoveel mogelijk mensen kan meegeven in mijn leven dat je jezelf niet hoeft te verstoppen. Dat je je dromen mag volgen en jezelf mag uitspreken. Het werkt bevrijdend.

Ook praktisch ben ik mezelf aan het oriënteren. Ik mocht de afgelopen maanden voor DELA met de bijzondere thema's erven en nalaten aan de slag. We hebben een serie gemaakt, genaamd 'Eerste hulp bij erfstukken'. Binnenkort ga ik bij de notaris langs om mijn persoonlijke situatie wat betreft nalatenschap voor te leggen (zie video). Ik wil graag weten wat mijn opties zijn en of het slim is om actie te ondernemen. Op dit moment heb ik nog niks geregeld.

Ik heb een lijst gemaakt van alle spullen en zaken die ik na te laten heb. Dat gaat van persoonlijke spullen, zoals fietsen, boeken, meubels, schilderijen etc. tot mijn bedrijf, digitale erfgoed en dingen die een speciale waarde hebben en ik graag aan specifieke personen zou willen nalaten.

Heb jij je wel eens afgevraagd wat je allemaal wilt nalaten? En aan wie? Heb jij speciale wensen? Ik ben heel benieuwd!

Dankjewel voor het delen alvast!

Wout

6 Reacties

Hoi Wout,

Je schrijft: nu ik ouder word......daar moet ik met mijn 60 jaar wel om grinniken, aangezien je er uit ziet als een (?) dertiger...
Ik heb onlangs mijn testament getekend. Daarin ook een executeur benoemd (uiteraard eerst besproken met hem) en gekozen voor degene die wat betreft levensvisie het dichtst bij me past.
Ik heb geen partner, wel kinderen en heb in het testament ook legaten laten opnemen.
Daarin wort beschreven wat er buiten de verdeling tussen mijn kinderen valt.
De executeur zorgt ook dat mijn uitvaart (natuurbegrafenis) naar mijn wensen wordt uitgevoerd. Aangezien dat een flinke klus is ( ik heb ook een koopwoning), heb ik ook testamentair laten vastleggen wat zijn vergoeding moet zijn (ook in legaatvorm, dat is belastingtechnisch het aantrekkelijkst).

Daarnaast heb ik ook een levenstestament laten opmaken. Ook hierin heb ik 1 persoon aangewezen die in mijn plaats beslissingen mag nemen en kan beschikken over mijn rekeningen, als ik 'onmachtig' ben (zoals de wet dat noemt) om zelf te beslissen.
Deze persoon is dan ook gerechtigd om bv met medici te overleggen en beslissingen over een behandeling te nemen.
Beide testamenten kosten een kleine € 550,00. Het geeft me rust dat alles nu is geregeld.

Goed dat jij er mee bezig bent. Best belangrijk!

Later wijzigen? Dat kan eenvoudig via de notaris met een addendum.
hey wout
Ben de laatste tijd ook bezig geweest met nalatenschap omdat mijn man pas gestorven is en ik nu ook moet gaan nadenken wat er allemaal met mijn spullen moet gebeuren .Ga ook een testament laten maken omdat ik toch wil dat mijn jongste zoon meer verdient als mijn andere kinderen die me helemaal hebben laten vallen toen ik koos om voor mijn geluk te gaan .Mijn spullen vind ik niet zo belangrijk ,ik hecht daar niet aan .Ben nu ook zoveel mogelijk aan het opruimen want toen mijn moeder stierf (ook nog maar pas ) was er ook een heel huis met spullen wat niemand wou .Mijn moeder had toen ook haar wensen voor haar begrafenis en haar wensen tegen mij vertelt maar niet op papier gezet en ik heb toen hard moeten vechten om dat klaar te krijgen want de rest van de familie wou het zo niet .Dus opschrijven raad ik iedereen aan
Elise ik ben het wel met je eens. Bij mijn vader was alles goed geregeld omdat hij zijn wensen kenbaar had gemaakt en daarmee wist je ook wat hij wilde. Mijn moeder heeft niks op papier staan wat ik wel jammer vind omdat ik ergens bang ben dat ik door haar fam overschaduwd zal worden . En ik heb dat wel kenbaar gemaakt maar ergens doet ze dat niet. Het is gek om zoiets te bespreken met mijn moeder maar ik heb die vrees wel dat mijn moeders fam een groot aandeel zullen hebben in alles dat ze ons als dochters niet met rust laten . Mijn ene zusje zegt hetzelfde als ik . Dus blijkbaar voelen we beiden dat zo. Mijn vader heeft het wel goed voorbereid ook al was zijn dood erg onverwachts. Ik ben heel erg met je eens van dat opschrijven Elise het voorkomt veel ellende zeg maar.
Cora,

Wat fijn dat je dit me me deelt. Het begint me allemaal steeds duidelijker te worden hoe het werkt en waarom het een en ander belangrijk is om te regelen. Ik denk wel dat het steeds belangrijker wordt naarmate je meer eigendom hebt en speciale wensen. Ik ben onderhand naar de Notaris geweest en besloten dat een Codicil op dit moment toereikend is voor mijn situatie. Maar ik ben inderdaad een begin 30tiger 🙂 nu, deze week geworden, dus rustig aan moet ik ook alles steeds beter gaan regelen. Ik wens je al het beste!

Wout
Elise,

Gecondoleerd zeg. Met zowel je man, als je moeder. Maar wat fijn dat je zo een fijne jongste zoon hebt. Ik ben nu wel heel nieuwsgierig wat jij bent gaan doen toen je voor je geluk koos?! Of is dat heel persoonlijk? Ik herken heel erg wat je zegt over die spullen. Daar kan ik me ook niet heel erg druk over maken. Wie weet verandert dat als ik wat verder in het leven kom. Ik ben vorige week bij de Notaris langs geweest en besloten dat een Codicil voor mij op dit moment toereikend is. Nog een fijn weekend!

Wout
Jane,

Bedankt voor je reactie. Is je moeder heel oud? En kun je dat niet samen met je zusje met haar bespreken?

Groeten, Wout

Reageer

Cookies

DELA maakt gebruik van cookies om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content via social media te delen en om de inhoud van de site en advertenties af te stemmen op uw voorkeuren. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van deze site stemt u hiermee in. Klik anders op meer informatie.

IK GA AKKOORD Cookie instellingen