Vraag

Nu.nl: Lies Visschedijk ziet dood echtgenoot ook als haar fout

• 11 november 2016
  • 6 reacties
  • 687 Bekeken

Ik zag gisteren dit stukje op nu.nl voorbij komen. Jeetje denk ik dan. Ik snap wel dat je je schuldig voelt en misschien ook wel dat je je verantwoordelijk voelt maar in hoeverre is dat zo? Kun je voor een ander leven? Kun je een ander gelukkiger maken dan hij/zij is, ook al ziet diegene het helemaal niet meer zitten.... Gevoel is gevoel en daar heb je mee te leven maar volgens mij kan je een ander nooit verantwoordelijk maken voor je eigen gevoel... Of?

http://www.nu.nl/achterklap/4348756/lies-visschedijk-ziet-dood-echtgenoot-als-fout.html

6 Reacties

Mijn zus pleegde zelfmoord al een behoorlijke tijd geleden en ik was daar heel dichtbij betrokken.
Nu heb ik een soort meningsverschil met mijn oudste zus.

Haar man is dementerend en dat veroorzaakt heel veel ingewikkelde situaties.

Ik probeer haar vaker te bezoeken, maar omdat we verder uit elkaar wonen, blijf ik dan een nachtje slapen.

De laatste keer was dat heel heftig en ik was dolgelukkig om weer alleen thuis te zijn.

Ik zie dingen, waarvan zij zegt dat het van NU is, maar ik zag dat twintig jaar geleden al en dat had nog niets met dementie te maken.

Ik ga hier niet over uitweiden, maar kiezen voor jouw eigen dood is een samenloop van diverse omstandigheden.

Kan te maken hebben met dingen die er gebeurd zijn in jouw leven, opvoeding, nooit liefde hebben mogen ontvangen., seksueel geweld en gepest worden en misschien ook genetisch bepaald.

Ik ben geen arts of psychiater en heb dus alleen mijn eigen ervaringen.

Ik was vorige week op de begraafplaats, waar zij ooit begraven is en de graven waren verdwenen. Ik voelde me koud worden en ben nu blij dat ik gecremeerd word en verstrooid.

Zo is het goed.
Kiki, ik had nog een bericht voor jou geschreven en plotseling was het weg.

Om kort te zeggen.

We zijn allemaal verantwoordelijk voor ons zelf en mogen anderen niet de schuld geven voor onze daden.

Ik heb heel lang een schuldgevoel gehad naar mijn zus en ook ik kon haar niet redden, net zoals ik nu mijn oudste zus niet kan redden van al het verdriet wat zij nu meemaakt.

Ik besef dat ik bijna meegesleept werd in haar verdriet en zelfs depressief werd.
Dat mag nooit meer gebeuren.

Empathie staat bij mij hoog in het vaandel, maar nooit meer ten koste van mijn eigen leven!!

Mooi weekend, met veel storm, dus maak het knus in je huis.

Lekker de kaarsjes aan, mooie muziek en fijn boek!!

Cecilia.
Veel dank voor jouw antwoord en probeer iedere nieuwe dag te genieten!
Luister op you tube naar eens op een dag en misschien helpt het.
Het is een lied van Herman van Veen.
Jeetje Cecilia, wat heb jij al veel meegemaakt. En zo dicht bij huis. Een graf wat opeens verdwenen is, ik word er stil van. Erg mooi en bijzonder om te zien dat jij nog steeds zo volop in het leven staat en kiest voor jezelf. En dus echt goed bent voor jezelf. Chapeau hoor! Fijn weekend! 🙂

Reageer