Vraag

Lichaam voor de wetenschap?

• 13 maart 2016
  • 4 reacties
  • 2778 Bekeken

Heeft iemand ervaring met hoe het gaat als je je lichaam voor de wetenschap beschikbaar stelt?
Is opbaring dan ook mogelijk? Is het mogelijk hier afspraken over te maken?

4 Reacties

Goede vragen Astrid! In het topic 'organen ter beschikking stellen voor de wetenschap' lees je o.a. een reactie van Riek over haar ervaringen.
Bedankt Rianne en Riek, voor jullie reactie.
Is het nog steeds zo dat als men zijn/haar lichaam voor de werenschap afstaat, opbaring niet mogelijk is?
In alle rust afscheid nemen is zo belangrijk. Hoe los je dit op als je zo snel afscheid moet nemen van het lichaam?
Direct na een overlijden moet de universiteit op de hoogte worden gesteld. Zij zullen waarschijnlijk vragen naar informatie over de doodsoorzaak. Direct hierna nemen zij een besluit of het lichaam geaccepteerd wordt. Is dat het geval dan moet het lichaam binnen 24-uur worden binnengebracht bij de universiteit. Er is dus helaas geen mogelijkheid tot opbaring. Zou dat een reden voor jou zijn om je lichaam niet ter beschikking te stellen aan de wetenschap Astrid?
Het opbaren is voor mij een belangrijk onderdeel van het rouwproces. Dat dit niet kan bij het ter beschikking stellen van je lichaam voor de wetenschap, is voor mij een reden om dit niet te doen.
Overigens kun je op andere manieren je steentje aan de wetenschap wel bijdragen door bijv. hersentransplantatie. Momenteel wordt dit middels een campagne onder de aandacht berecht. Zelf heb ik het topic 'Sta jij je hersenen na je overlijden af voor onderzoek?' hierover aan het forum toegevoegd.

Reageer