Levenslessen en/of spreuken na verlies van een dierbare

• 30 september 2016
  • 6 reacties
  • 1252 Bekeken

Ik kwam deze week dit artikel een paar keer tegen. http://www.famme.nl/kankerpatiente-schrijft-45-levenslessen-die-iedereen-zou-moeten- Het zijn de 45 levenslessen van een vrouw die al heel lang borstkanker heeft. Het artikel is inspiratie, humorvol en soms wijs. Helemaal wanneer je bedenkt wie het geschreven heeft.

Het zet mij aan het denken: welke levensles heb jij geleerd? Door je eigen ervaring of van je dierbare? Deel je spreuk hier. Dan zetten we de mooiste op een rij.

6 Reacties

Tja, ik vraag me af, bv bij
nr 7: wat als niemand hebt om bij uit te huilen......ook al heb je een partner.......
nr. 19: helpt niks, zelfs niet op speciale dagen.....
nr. 24: Jaja, maar als je een partner hebt die ziek is, denk je daar toch anders over....ik wel........
nr. 25: tja, dacht ik inderdaad, dat het wel over zou gaan, en nu zijn we inderdaad ruim 5 jaar verder, en vele therapieën .....
en er is nog niks veranderd.
nr. 29: beetje naïef vinden jullie niet?
nr. 30: Moeten die vrienden ook willen.......
nr. 32: Ik ben al jaren chronisch ziek en door stress komt er steeds meer bij en word ik steeds zwakker, dus hoezo????
nr. 34: dacht ik goed gedaan te hebben, en ineens willen ze geen contact meer......
nr. 35: moet je wel kunnen, er zijn dagen dat ik mijn dieren nauwelijks kan verzorgen, laat staan op stap gaan......
nr. 36: was dat maar waar.........
nr.38: dat zou ik dus moeten gaan scheiden van mijn zieke man????????????
nr.39: Tja, diezelfde mensen hebben mij later weer uitgekotst......
nr. 42: Keep on dreaming.....dat gaat vaak gewoon niet!
nr. 45: Voor mij is het een last, en zeg niet dat ik geen hulp gevraagd heb, maar niemand weet wat ze er aan moeten/kunnen doen.....
@Cindy: de wijze levenslessen van deze 105-jarige vrouw zijn ook erg interessant. "Deel je rijkdom" en "Doe eens gek" zijn twee voorbeelden. Leuk artikel
Deze levenslessen en het commentaar van Angela daarop (en mijn reactie erop in gedachten) maken mij heel duidelijk dat het met levenslessen zo is als met muziek: smaken verschillen. Wat de een aanspreekt vindt een ander onzin. Het goede van een forum als dit is dat dat heel zichtbaar wordt. Vooral dit soort persoonlijke berichten blijven plaatsen, misschien zit er precies bij wat je nodig hebt.
Zo is het Andre! Dank.
Ik plaats mijn ervaring even in de vorm van een gedicht. Dit was mijn grootste les: iemand die je verlaat en een groot verdriet veroorzaakt, levert het grootste bewijs dat je een bijzonder iemand in je leven hebt mogen hebben.
Als je een dierbare moet missen zijn er weinig woorden die troost kunnen bieden. Het is een pad wat je zelf af moet gaan en een ieder vindt daarin zijn draai vroeg of later. Wat ik wel heb geleerd is dat je die persoon altijd zal missen, wat voor mooie nieuwe dingen er ook op je pad komen. Door dat te accepteren wordt het verdriet, op gegeven moment, iets dragelijker.

Reageer