Eerste hulp bij erfstukken; wat heb jij geërfd?

Op de website van DELA zag ik de leuke video van Wout. Wout van Wengerden is 29 jaar, ex topsporter (polsstokhoogspringen) en hij noemt zich een full time levensonderzoeker.

Hij stelt een leuke vraag: wat hoop jij later te erven? Bekijk de video hier: Wat zou jij willen erven?

Na het kijken van de video vroeg ik mij af: wat heb jij wel eens geërfd? En wat betekent dit erfstuk voor je?

17 Reacties

Ik heb ooit van mijn opa een zwart-wit televisie geërfd. Nouja, geërfd, ze waren zijn huis aan het opruimen en ik kreeg zijn televisie. Het was mijn eerste televisie op mijn kamer en ik vond dat heel bijzonder. Van mijn vader (de enige levende ouder) hoop ik nooit iets te erven, behalve dan zijn wijze raad.
Helemaal met jou eens!!

Mijn vader en moeder zijn al heel lang geleden overleden, maar ik denk nog iedere dag aan hen en met veel liefde.

Cecilia.
Het filmpje van Wouter deed me terugdenken aan vroegere tijden. Mijn ouders hadden vier kinderen: 3 jongens en een meisje. Ik ben de oudste. Toen de ouders besloten hun koophuis aan de kant te doen en te verhuizen naar een etagewoning. Vonden ze het ook een goed idee om alvast afstand te doen van een aantal dierbare stukken (waar ook de kinderen belangstelling voor hadden) De verdeling vond plaats middels loting, althans alleen als er meerdere belangstellenden waren. Vanaf het eerste voorstel op deze manier al iets aan de erfenis te doen, begon mijn broer een aangepast sinterklaas-liedje te zingen: "Eerlijk zullen we alles delen .... ik een beetje meer dan ziiiiijjjj ..." We lagen in een deuk. Binnen tien minuten was alles verdeeld. Zonder enige wanklank. Sieraden, door mijn moeder gemaakte schilderijen, een specifiek kastje, enz ... het kreeg allemaal de juiste bestemming. Er waren ook schilderijen die enige tijd bij de een hingen en na verloop van tijd verhuisden naar de ander. Uiteindelijk hebben een aantal artistieke stukken van mijn moeder hun bestemming gevonden in de zaak van een van mijn broers. Elke keer als we daar binnen wandelen zie ik de stukken van mijn moeder. Mooi toch. Van een mevrouw waarvan ik mantelzorger ben geweest heb ik vòòr haar overlijden diverse Indische stukken gekregen van bijzonder teakhout. Prachtig houtsnijwerk. Ik had er oprechte belangstelling voor en de stukken staan nog steeds dominant in huis. Ik ervaar het als speciaal, uit nalatenschap iets bijzonders te mogen ontvangen waarbij je telkens bij het zien een moment terugdenkt aan die bijzondere persoon of de bijzondere gelegenheid waarbij je het voorwerp hebt mogen ontvangen. Tenslotte .... in de achtertuin van mijn ouders had mijn vader aardbeienplantjes staan. Verrukkelijk. Ten tijde van de verhuizing hebben mijn beide broers enkele aardbeienplantjes uit de tuin meegenomen. Dat is nu zo'n 15 jaar geleden. Nog steeds eten we aardbeien van de nakomelingen van die plantjes. Inmiddels staan de scheuten ook bij de neven en nichtjes in de tuin (ze waren dol op opa en ome). En elk jaar weer bij de eerste aardbei bijt ik er in en zeg: Lekker, Pap!
Als je het hebt over een bijzondere nalatenschap ...
Het enige dat ik ooit geërfd heb is geld. Ik ben totaal niet gehecht aan spullen en zeker niet van vroeger. Die brengen herinneringen bij me naar boven waar ik geen enkele behoefte aan heb. Het enige dat ik zou willen erven is geld......niet omdat ik een geldwolf ben maar omdat het me in staat stelt mijn dromen te verwezenlijken.......waar ik als klein alleen maar van kon dromen.....
Ik heb een kinderversje van mijn oma geërfd en een heleboel handigheid van mijn opa. Als er geklust moest worden dan kwam opa mij van wijze raad voorzien. Er zijn bij leven van mijn grootouders al wel spullen verdeeld naar de kinderen/kleinkinderen toe. Nu oma er niet meer is breng ik het geleerde kinderversje over op mijn neefjes en nichtjes. Elke keer als ik het versje zeg denk ik aan oma. Verder heb ik een verdeling van inboedel of sieraden nog niet meegemaakt. We zijn momenteel bezig met de verkoop van de woning van opa en oma en wat er dan volgt zien we dan wel........
Warme herinneringen dus aan jouw grootouders......
Ik hoop de rust en nuchterheid van mijn vader te erven en de levenslust en humor van mijn moeder.
goede tip ik zal het ook eens in het gezin ter sprake brengen en op paier zetten
Ik stel me niets voor van of over een erfenis.
Ik hecht niet aan spullen en soms heeft iets mogelijk wel een emotionele waarde maar
stop je het weg in een kast of een la om er zuinig op te zijn.Dat kan nooit de bedoeling zijn.
De grootste erfenis zijn de herinneringen aan mijn moeder, opa's en oma's en andere dierbaren die zijn heen gegaan.
Toch ben ik ook heel blij met een ring van mijn moeder die zij van haar vader heeft gekregen en dag en nacht droeg. Ik kreeg deze ring op mijn 40e verjaardag. Mijn moeder was al overleden en ik had het totaal niet zien aankomen. Het was een bijzonder en emotioneel moment toen ik het van mijn vader kreeg. Dat moment blijft me als een dierbare herinnering bij.
Als klein meisje was ik altijd gefascineerd door het sieradenkistje van mijn oma. Dan sloop ik vaak de gladde trap omhoog om stiekem het kistje te pakken. Vervolgens nam ik het mee naar haar slaapkamer. Daar pakte ik dan elke ketting, broche of ring en heel voorzichtig legde ik ze dan van klein naar groot of op kleur om ze dan weer heel voorzichtig terug te leggen. Mijn favoriet was altijd de camee. Ik vroeg ook altijd; ‘Oma, als ik later groot ben mag ik hem dan ook eens dragen?’ Ik was toen ongeveer 4 jaar. reageerde ze altijd met een glimlach en noemde me ‘kleine ekster’.

Wat jaren later heel mooi en speciaal was, is dat ik op mijn 18e verjaardag deze camee gekregen heb van mijn oma. Ze gaf hem me liever met “de warme hand’. Met de boodschap: ‘Gebruik hem, net als ik - je oma - tot in de lengte van je dagen’.
Dat is wat ik nu ik 23 ben nog steeds doe, mijn oma is nu 91 en glundert elke keer weer als ze ziet dat ik hem draag. En misschien is dat nog wel het mooiste, dat zij zelf kan zien hoe blij en zuinig ik ben op het erfstuk wat zij mij heeft gegeven.
Wout - de full time levensonderzoeker die mij triggerde over dit onderwerp - is met zijn vader in gesprek gegaan over erfstukken. Welke waarde hebben spullen voor zijn vader, zoals bijvoorbeeld het ouderlijk huis? Spannend om zo'n gesprek aan te gaan. Een mooi gesprek is het resultaat. Je kunt de video hier bekijken.

Ben jij dit gesprek wel eens aangegaan met je dierbare over wat zij willen dat er gebeurt met alle spullen?
Ik blijf jullie gewoon eventjes updaten. Wout gaat verder met zijn onderzoek over erfstukken. Dit keer kijkt hij naar erfstukken waar iets creatiefs mee is gebeurd. Een weduwe vertelt over het troostdeken. Maar ook het verhaal van Elly Pelleboer is erg mooi. Je kunt de video hier bekijken.

Heb jij ook wel iets anders gemaakt van een erfstuk? Een kastje geschilderd of een sieraad vermaakt? Deel je inspiratie voor anderen.
Ik erf de gezelligheid en de vrolijkheid van mijn mam en ik ben niet van het materialistische. Ik heb ooit een geldbedrag geerfd maar ik heb het leven dan bij dood. En ik wil zeker geen materialen. Herinneringen zijn het mooist. Daarnaast ben ik met mijn man toen ooit het gesprek wel eens aangegaan over het feit erven voor de kinderen Maar hij wilde dat ik voorlopig zijn enige erve ben. Mocht mij wat overkomen dan pas komen de kinderen aan de beurt. Zo heeft mijn dochter wel zijn auto afgereden maar dat is geen rijbewijs heb. Verder zijn ook hierbij de herinneringen de mooiste erfstukken. Zolang je je kinderen m et liefde hebt opgevoed is dat al een mooi erfstuk dat je doorgeeft
Ik heb alleen een erfenis gehad bestaande uit geld ik wou geen spullen deze zijn in goed overleg naar mijn broer gegaan .
Wout deelde een nieuwe video. Zijn conclusie: "Ik denk dat er iets in je leven moet gebeuren, zoals een sterfgeval of een geboorte, waardoor je je bewust om na te gaan denken over nalaten."

Eens of oneens?
Beste allemaal,

Dank voor de introductie jasper.

Mijn naam is Wout van Wengerden, ik ben 29 jaar en woon in Amsterdam. Ik ben net iets boven Monnickendam opgegroeid samen met een broer Siem (30) en broertje Jan (28). Mijn jeugd was fijn. Mijn ouders zijn nog altijd gelukkig samen.

Een groot deel van mijn leven bestond uit topsport. Tot vier jaar geleden was het mijn droom om deel te nemen aan de Olympische Spelen op het onderdeel polsstokhoogspringen. Dat is me helaas niet gelukt. Ik werd een aantal keer Nederlands kampioen en deed mee aan internationale wedstrijden. 2008 was mijn topjaar, maar ik raakte heftig geblesseerd op het hoogtepunt. Ik kon een jaar niet meer springen. Toen begon ik met nadenken en eigenlijk ben ik na die tijd nooit meer helemaal teruggekomen op hetzelfde niveau. Ik kwam er steeds meer achter hoezeer mijn gemoedstoestand gekoppeld was aan mijn resultaten. Ik schaamde me steeds meer voor het feit dat het me niet lukte om mijn niveau te verbeteren. In 2012 besloot ik te stoppen. Ik had geen flauw idee wie ik was zonder mijn topsport. Ook wilde ik die schaamte onderzoeken. Waarom ben ik zo vaak bang dat mensen mij niet aardig vinden? Of niet goed vinden? Waarom verstop ik mezelf? Wie ben ik als ik dat niet zou doen?

Ik startte het platform Kwetsbare Held, om dat te onderzoeken. Wie ben ik? Ik ontdekte simpel gezegd dat ik niet genoeg vriend van mezelf was/ ben. Ik interviewde bekende Nederlanders, zwervers, voorbijgangers om de waarheid te ontdekken. Ik zit nog volop in die zoektocht. Een paar maanden geleden kwam DELA op mijn pad en kreeg ik de kans te doen om onderzoek te doen naar erven en nalaten. Zie: (https://www.dela.nl/voorelkaar/tag/eerste-hulp-bij-erfstukken).

Bij dit onderzoek kan ik heel goed hulp gebruiken. Mooie verhalen lezen en ook mensen vinden die hun verhaal voor de camera met mij zouden willen delen. Het lijkt me zinvol en mooi om mee te gaan doen op dit forum.

Veel groeten en tot spreeks/ziens

Wout

Reageer

Cookies

DELA maakt gebruik van cookies om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content via social media te delen en om de inhoud van de site en advertenties af te stemmen op uw voorkeuren. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van deze site stemt u hiermee in. Klik anders op meer informatie.

IK GA AKKOORD Cookie instellingen