Dankbaar voor het leven!

Toen ik een tijdje geleden de oproep zag op dit forum welke muziek mag klinken tijdens mijn uitvaart, wist ik direct dat dat "Gracias à la Vida" van Mercedes Sosa zou zijn. Dankbaar zijn voor het leven, is waar dit lied over gaat. En ik ben dankbaar, dankbaar voor het leven, voor de kansen die ik elke dag weer krijg om iets van mijn leven te maken. Daarom is het leven mij gegeven, om er iets moois van te maken; dat probeer ik elke dag te doen. In mijn gezin, in mijn vriendenkring en zeker ook in mijn werk voor mensen met dementie en hun naasten. Ook bij hen zie ik, ondanks alle verdriet die dementie met zich meebrengt, momenten van intense dankbaarheid. Verdriet is er zeker, angst en boosheid ook en die mogen er ook zijn. Juist het vermogen om in dat verdriet, die angst en en boosheid dingen te blijven zien waarvoor ze dankbaar zijn, zoals een kleine glimlach, een lief gebaar, ontroert me telkens weer. Dat is hoe ik ook mijn leven wil leven, mèt het verdriet en ongemak wat er (soms) is, dankbaar kunnen zijn omdat ik leef!

3 Reacties

Reputatie 2
Een ode aan het leven is mooi als je je daarin herkent.
Ik moest denken aan de film Mar Adentro, een verfilming van het waargebeurde verhaal van een Spaanse man die door een ongelukkige duik vanaf zijn nek verlamd raakt. Hij vindt zo'n leven geen leven en wenst euthanasie. Dat is illegaal in het Spanje van die tijd en zelf kan hij niets zonder de hulp van anderen.
Wat intrigerend is, is de energie die de man heeft om te strijden voor het recht op zelfbeschikking. Die energie wordt door velen gezien als levenslust, maar niets is minder waar.
Waarom ik hieraan moest denken? Omdat leven en dood bij elkaar horen. In die zin zouden we zowel het leven als de dood kunnen vieren, of op z'n minst als gelijkwaardig ervaren. Moeilijke, maar mooie opgave?!
Dag Netty, ik ben het van harte met je eens! Zeker is het zo dat leven en dood bij elkaar horen; als je in staat bent beiden te omarmen, kun je volgens mij ten volle leven. Ik ken de film niet, ga 'm zeker eens opzoeken. Dank je wel voor je tip en je reactie!
Wauw. Het verhaal van Willy is een verhaal van iemand die leven viert: Klik hier

Reageer

Cookies

DELA maakt gebruik van cookies om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content via social media te delen en om de inhoud van de site en advertenties af te stemmen op uw voorkeuren. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van deze site stemt u hiermee in. Klik anders op meer informatie.

IK GA AKKOORD Cookie instellingen