Zie jij op tegen de donkere dagen?

• 10 oktober 2016
  • 24 reacties
  • 14404 Bekeken

De bladeren vallen van de boom. Het wordt steeds eerder donker. Op 30 oktober gaat de wintertijd al weer in. Zie jij op tegen de donkere dagen die komen??

24 Reacties

ik zie op tegen de winter omdat iedereen het dan gezellig vind. Lekker de kachel aan, kaarsjes aan etc. Maar echt gezellig is het hier niet. Zelfs niet als de kaarsjes aan gaan. Want kaarsjes herinneren aan verlies bij ons.
De (emotionele) kou is moeilijk te verdrijven.
De winter is voor mij vaak een donker dal. In het verleden ben ik vaak depressief geweest. De laatste jaren staan de feestdagen vooral in het teken van geliefden missen. Het is voor mij wel een moment om de herinneringen te herinneren en er bewust bij stil te staan. Met alle emoties die erbij horen. Het huis maak ik na de herfstvakantie vaak gezelliger met meer lichtjes (kaarsjes en lampjes).
Reputatie 4
Nee ,ik zie niet op tegen deze donkere dagen.
De bladeren vallen dan wel van bomen en
struiken,maar die hebben plaats moeten maken,
voor het nieuwe leven dat reeds aanwezig is,en
beschermd in de winter,tegen de koude nachten.
Ook wij beschermen ons,wachtend, het licht ontstoken,
het"" donker"" verdrijvend,op het nieuwe ""leven"",dat de
lente voor ons allen zal brengen.
johan
De donkere dagen zijn elk jaar wel weer zwaar. Door het letterlijk donker en grauw zijn van veel dagen in dit jaargetijde zit ik te vaak in huis met veel te veel tijd om te denken aan hoe dingen hadden kunnen zijn. Tel hierbij het gemis van veel geliefden door mijzelf en ook door de mensen om me heen bij op en Nee dan zou je niet denken aan "Fijne feestdagen". Gelukkig zijn dit ook dagen van warmte, liefde en delen. Dus veel herinneringen delen, mooie momenten terughalen en sinds 2012 elk jaar weer die twee extra speciale kerstballen in onze boom.
Maar ach, het leven ìs geen feestje, dat moeten we er hoe dan ook zelf van maken! Dat is dan ook wat we proberen: met iedereen die wel fysiek aanwezig kan zijn nieuwe mooie herinneringen maken.
Reputatie 4
Het ""Licht"" van de Kerstnacht,werd verdrongen,
toen ik afscheid in de hospice moest nemen van
mijn vrouw,in 2013.Maar dit ""Licht""heeft mij de
weg gewezen,om positief door het leven te gaan,
en met de belevenis van Kerstmis 2016,het nieuwe
jaar,vol vertrouwen,tegemoet te zien.
Ik wens allen,fijne feestdagen,dat de herinneringen
aan onze geliefden,daarin mogen bijdragen.
johan.
Donkere dagen of zonnige dagen.
Elke dag is een gemis.
Je moet er toch zelf het beste van maken.
Ik vind het 's zomers met elkaar buiten zitten, barbeque aan, vuurschaal aan, een groter gemis dan binnen voor de tv zitten met een kaarsje aan.
Het alleen naar bed gaan, lampen uit, deuren op slot, even lekker kletsen , dat is mijn gemis, elke dag opnieuw
Als je dit jaar iemand bent verloren die je erg dierbaar is, snap ik dat je helemaal geen zin hebt in de 'feest'dagen.
Tuurlijk wil je het liefste dat die persoon bij je was gebleven, juist in deze tijd.
Sluit je lekker op, neem een pot thee en een heerlijk fleecedekentje.
Het mag echt!
Het is misschien heel moeilijk om nu te geloven, maar het slijt.
Volgend jaar brand je een kaarsje bij de foto en heel misschien het jaar daarna zet je de kerstboom weer.
Vergeten doe je de persoon nooit, maar vergeet ook jezelf niet!
Reputatie 1
Tegen de donkere dagen zie ik niet tegenop.
De kou en de wind veel wind altijd vind ik wel heel vervelend want ik moet
toch bv. met de scootmobiel wat noodzakelijke dagelijkse dingen en boodschappen doen.

De Feestdagen vind ik heerlijk.
De H. Missen, de mooie TV programma's, de muziek, meditaties, lezen, kaarten en mails
schrijven met vele goede wensen naar veel mensen.
Heerlijke tijd.
Vrede en alle goeds.
Reputatie 4
Wat een mooie gedachten,om het ""feest"'van
Kerstmis,zo te willen beleven.Het '"licht'",van
Kerstmis,gekomen om vrede te brengen in onze
harten,en hoop en vertrouwen te geven,om het
nieuwe jaar 2017,met een goed gevoel,tegemoet
te zien.
johan.
ik zie niet op tegen de donkere dagen of de winter maar wel tegen de maand december met al die verplichte "gezelligheid"
ik kan het niet helpen maar word spuugziek van de kreten "gezellig kerst vieren, samen met de familie" het hele jaar zou het gezellig met de familie horen te zijn. en dan de mensen die nooit naar de kerk gaan maar met kerst moeten ze ineens allemaal want "dat hoort erbij"????
nee van mij mag december geschrapt worden.
Reputatie 1
Beste Riny,

Wat let het je immers, om zelf wel door het hele jaar gezellig te doen met jouw familie?

En maak je niet “dik” zou ik zeggen
om “de mensen” die door het jaar niet naar de kerk gaan
en met Kerstmis wel.
Of met “de mensen” die wel elke zondag naar de kerk gaan
om zich geestelijk/innerlijk te voeden.

Ik vind het zonde voor jou om er “spuugzat” van te worden.
of om december te willen schrappen.

Vrede vreugde en alle goeds.
Beste merkx112

Ik heb het de rest van het jaar wel degelijk gezellig met mijn familie en dat komt ook omdat het spontaan is. Met de Kerst wordt het 'n verplichting. Zo voelt dat voor ons tenminste. En om even de lucht te klaren ik maak me absoluut niet "dik" om de mensen die iedere zondag naar de kerk gaan, dat zou schandalig zijn als ik dat wel zou doen. Maar de mensen die nooit gaan maar met de Kerst ineens wel. Dat vind ik hypocriet en daarbij vullen ze de plaatsen van mensen die wel het hele jaar gaan en nu geen plaats kunnen krijgen. En misschien was ik niet duidelijk over waar ik spuugzat van werd. Dat is n.l. over die opgefokte "gezellige kersttijd" die je overal op radio en tv hoort. Dank je wel voor je goede wensen, uiteraard wil ik jou dat ook toewensen.
Heel goed Johan, dat is het mooie van de seizoen.
Ja ik reageer op de Quote van Jasper.

Allereerst bedoelde ik in mijn laatste reactie natuurlijk het mooie van de seizoenen.

Verder heb ik het gevoel dat je mensen op deze manier van Jasper zijn Quote nogal wat aan kunt praten of hun gevoel van alleen zijn kunt versterken.

Ik ben met Kerst al jaren alleen en een paar jaar geleden werd ik bij mensen uitgenodigd.

Zij hebben enorm hun best gedaan en met veel liefde. Ik heb het enorm gewaardeerd, maar was heel blij toen ik weer rustig thuis was.

Ik ben een bofferd dat ik alleen kan zijn, maar dat wil niet zeggen dat ik me soms heel alleen op de wereld voel en bijna niemand heb om mijn emoties te delen.

Met Kerstmis branden de kaarsjes, maar die branden heel het jaar iedere avond en ook 's morgens brand ik een waxine lichtje bij mijn Mariabeeldje en dan spreek ik verschillende intenties uit.

Gelukkig ben ik niet afhankelijk van familie, want dan zou er maar weinig overblijven.

Ik hoop dat ik nog lang zelfstandig mag blijven en als dat niet meer gaat , dan ben ik Edith Schippers heel dankbaar.

Cecilia.
Reputatie 1
Ik vind het ook heerlijk die feestdagen alleen door te brengen.
Zoveel moois te doen te leren te zien te beleven te schrijven te lezen.
Stil zijn.

(Behalve eten natuurlijk)

Tijd te kort.
Ik vind de donkere dagen en de feestdagen normaal niet erg maar sinds mijn man plotseling is overleden is het wel moeilijk.
het is nu komende 3 november 3 jaar geleden maar de pijn en het gemis wordt steeds erger.
ans
Reputatie 4
Beste Cecilia.

Ik vind het nu ook niet moeilijk om alleen

te zijn.

Maar de kerstweek van 2013,toen ik afscheid
moest nemen,van mijn vrouw,en dit alleen moest
beleven,zal altijd tijdens de kerstdagen in mijn
herinnering,terug komen.
Vele jaren,heb wij onze vakantie doorgebracht
in Kroatië,waar ik nu in 2016 mijn kerst ga vieren,
en het ""Licht"" weer te vinden,wat voor mij,gedurende
drie jaar,niet meer geschenen heeft.
johan.
Yep, want dit is de periode dat mijn mam een chemopauze moest hebben vorig jaar en het bleek dat de laatste 8 weken van haar leven toen zijn begonnen. Dus voor mij gaat het vanaf 1 november-10 december haar sterfdag-08 januari haar verjaardag een zware winter met minder sfeervolle dagen worden....
Sterkte de komende periode. Het zal niet makkelijk zijn het eerste jaar.
Reputatie 2
Naast de donkere dagen kunnen juist ook de (zomer)vakantieperiodes eenzaam voelen. Als dat bijvoorbeeld om welke reden dan ook niet meer voor jou, of op dit moment, is weggelegd.

Hoe ervaren jullie dat?
Reputatie 1
Ik heb zoveel leuks te ondernemen ook in de zomer.
bv. Lezen, TV volgen, de dagelijkse kranten folders etc. Mailen en watts appen Computer, Woordzoekers oplossen, naar de Jumbo met scootmobiel en tevens een kop koffie drinken, altijd iemand spreken in de stad, muziek luisteren radio Maria volgen.zieke kennissen buren bezoeken.
Ook de was doen en opruimen, balkon en bloemen verzorgen.
Naar de kerk zondags. Donkere of lichte dagen, maakt niet uit. Het "moet" allemaal gebeuren, vind ik.
Groet
Vrede en alle goeds.
Reputatie 2
Fijn zo'n positieve noot @merkx112! Je hoeft je niet te vervelen :-)

Wat zijn jouw tips aan anderen die in welke periode dan ook, bang zijn om zich te vervelen of alleen te zijn/voelen?

Groetjes,
Marthe
Reputatie 1
Precies hemzelf .
Gewoon wat doen, wat bewegen, iemand gewoon aanspreken.
Ik ben ook met scootmobiel en ben ook nog maar 91 jaar.
met moeite kun je nog van alles weet ik uit ervaring.
Ook lezen en bidden bv.
Reputatie 1
Sorry, typefouten. vorig berichtje!!!
Ik bedoelde : Precies Hetzelfde wat ik in de vorige mail zei.
En positief blijven, ook als het moeilijk is.
Vrede en alle goeds.

Reageer