Wat helpt?

Wat helpt jou als je met anderen bent? Vind je het fijn als ze vragen stellen, wil je liever dat ze je tips geven hoe je de rouw moet dragen? Wil je dat ze je helpen met praktische zaken? Wil je dat mensen dat aanbieden of vraag je het liever zelf? Iedereen is natuurlijk anders, maar ik zou het fijn vinden te lezen wat jullie kan helpen in de omgang met anderen. Wanneer voel je je gesteund? Wat moet een ander dan doen, of vooral wat moet die ander niet doen?

6 Reacties

Ik ben in korte tijd 3 dierbaren verloren. Mijn vader en mijn schoonouders.
Maar 1 vriendin spande de kroon wel, om op de laatste 2 crematies niet te komen. Want ze vond dat maar niks de dood.
Ook nadien was dit onderwerp
Verboden.
Ik heb gesmeekt om steun en Hulp. Maar werd keihard gezegd : geen tijd en hier kan ik je niet mee helpen.
En dat met 28 jaar vriendschap.
Het is toch zo simpel':
Ben er voor iemand. Sla je arm erom heen en troost.
Meer verwacht iemand met verdriet niet.
Ik vind het belangrijk dat ik kan en mag blijven praten over mijn ouders. Niet constant,maar als ik er behoefte aan heb of als het ter sprake komt. Zo houdt ik de herinneringen aan hen levend.
Ik vind het fijn als ik gewoon mag zeggen hoe ik me voel. Bij een paar vriendinnen (en hun gezin) voel ik me prima op mijn gemak om eerlijk te zijn over waar ik sta. Maar bij vele anderen, die buiten mijn meest inner circle zitten, geef ik de sociaal gewenste antwoorden. Een gedeelte omdat ik zelf geen zin heb om het met hun te delen en omdat ik het idee heb dat de meesten gewoon graag horen dat het weer goed gaat. En ik merk dat ik nu op dit moment gewoon weinig behoefte heb aan contact buiten mijn beste maatjes om
Reputatie 3
Beste JoAnn.

Het geeft mij een fijn gevoel,als ik in blijdschap,mag
verhalen,over de mooie momenten,in ons samenleven,
tijdens mijn contacten,in een gezellig samen zijn.
Doordat ze zeer geliefd was,bij allen, willen ze er graag
even ,met mij over praten.
johan.
Reputatie 3
Beste Maddy67.

Het is inderdaad,zo simpel,om er voor elkaar
te zijn.Maar deze simpelheid,is niet iedereen
gegeven.Zelfs een luisterend oor, is soms
teveel gevraagd.Ik wil je geven""een arm om je
heen'",om je zo enigszins,te kunnen troosten.
Johan.
Hoi,
Ik heb ervaren dat sterven, de dood en rouw onderwerpen zijn waar niet iedereen mee om kan gaan.
Soms heeft de ander simpelweg geen ruimte, omdat die er op dat moment niet is......
Moeilijk, zeker als het om naaste familie, of goede vriend(in) gaat. Er is dan een gevoel van in de steek gelaten voelen door iemand van wie je dat niet had verwacht.

Ik heb een tijd in een hospice gewerkt (als vrijwilliger) en heb daar mogen ervaren dat de dood niet iets is om te vrezen, wel om verdrietig over te zijn.
Ik probeer ieders opvatting en reactie te respecteren. Voor rouw bestaat geen draaiboek en ook geen tijdsbestek. Ik laat het wel aan de ander over om te beginnen over zijn/haar verlies.
Een overledene heeft een tijd meegelopen op jouw levenspad. Hij/zij is pas vergeten als er niet meer aan hem/haar wordt gedacht of over gesproken.

Reageer

Cookies

DELA maakt gebruik van cookies om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content via social media te delen en om de inhoud van de site en advertenties af te stemmen op uw voorkeuren. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van deze site stemt u hiermee in. Klik anders op meer informatie.

IK GA AKKOORD Cookie instellingen