Wat blijft jou bij, na de dood van een geliefde?

Mijn dierbare herinnering:
Een broer van mijn beste vriend is jong gestorven en liet vrouw en twee kinderen na, hij werd begraven en de kist mochten we zelf laten zakken,
en ieder kreeg de gelegenheid om een schep aarde op de kist te deponeren.
Dat blijft me altijd bij als ik weer een begrafenis meemaak, vooral omdat de gehele gemeenschap van z’n duizend mensen dit intens meemaakte.
Voor de begrafenis was er een dienst in de kerk en werd het lied ,,Tears in Haeven” van Eric Clapton gespeeld door zijn vrienden, dit was erg emotioneel.
Aad de Koning

10 Reacties

Dankjewel voor het delen van deze herinnering Aad. Dat moet een indrukwekkende begrafenis geweest zijn. Heel bijzonder dat zijn vrienden voor hem gespeeld hebben. Hoort 'Tears in Heaven' voor jou ook bij de herinnering aan deze begrafenis?
Ja deze tekst blijft zeker in mijn geheugen staan, is onwisbaar! Dit heeft zoveel indruk op mij en me vrouw gemaakt, vooral omdat je het niet verwacht.
Reputatie 4
Beste Aad.

Wat mij bij blijft,is onze gehechtheid,en intens
geluksgevoel,in de zes en vijftig jaar,van ons
samenleven.
johan.
Beste Johan,

Ik kan me dat goed voorstellen dat je dat voelt, en dan nog zou een lange tijd met elkaar te hebben genoten.
Ja ik kan me dat wel indenken, en wens je sterke, want het verlies voel je elke dag
Mijn liefste is nou bijna 2 jaar dood, wij waren ook bijna 50 jaar getrouwd en het feest al aan het plannen, maar op een gegeven
moment hebben we alle twee gezwegen, wat me altijd bij gebleven is dat we samen op bed t.v. hebben gekeken, naar home-coming,
geluisterd naar gospels en gehuild, iedere keer als ik Jason Crabb hoor zingen, ben ik weer verdrietig.
Hallo Magda,
Als eerste ben ik wat laat om op je berichtje te reageren, dit komt door dat ik een paar dagen weg was, en ik dan niet kan internetten.
Maar wat jou berichtje betreft, als je naar Jason Crabb luister; moet je eigenlijk blij zijn; dat klinkt natuurlijk raar maar deze liedjes geven je wel kracht om door te gaan!
Natuurlijk ben je verdrietig, dat kan ik héél goed begrijpen, maar de momenten dat jullie samen waren moet je proberen te koesteren
dat is uiteraard makkelijk gezegd, maar zelf heb ik daar veel baat bij gehad, elke keer als ik het lied van ,,Tears in Heaven" hoor dan komt het naar boven, en denk ik aan de goede tijd die ik met hem mocht hebben.
Magda ik wens jou veel sterkte toe en hoop dat je toch naar Jason Crabb's muziek zal luisteren ondanks dat je dan verdrietig bent.
Als vrijwilligster ga ik voor tijdens avondwake en/of uitvaart. Elke keer valt het mij weer op dat dat mensen zo'n kracht krijgen om iets (herinneringen, gedachten, gedicht) voor te dragen.
Zelf heb ik dat mogen ervaren tijdens de avondwake van mijn moeder. Het voelde goed om dat te doen en ik ben heel blij dat ik dat heb kunnen doen. Ik heb zo op een mooie en speciale manier afscheid van haar kunnen nemen.
Astrid,

Wat geweldig dat je dat werk doet, daar heb ik véél respect voor als mensen zoals jij dat kunnen en willen doen.
Vooral als je voor eigen familieleden of vrienden dit kunt doen, is het een overwinning dit te mogen doen!
Zelf heb ik dat ook, als ik een stukje herinnering van de overledene ophaal,meestal sluit ik het af met een gedicht uit de bundel van Nel Benschop.
Blijf zeker luisteren, en ook kijken naar Homecoming.

Groetjes,

Magda
Hallo Aad,

Dank je wel. Je loopt op zo'n keerpunt in het leven met mensen mee. Ik vind het fijn en bijzonder om dit te mogen en kunnen doen.

Wat heeft Nel Benschop mooie teksten, hé? Ik probeer altijd een passende tekst (Nel Benschop, maar ook van andere schrijvers)uit te zoeken die recht doet aan de overledene en nabestaanden. Mensen kunnen daar zoveel kracht uit putten.

Reageer