Vraag

Vastzitten in je gevoelens als er iemand overlijdt

• 23 mei 2016
  • 7 reacties
  • 1135 Bekeken

Mijn schoonouders zijn beiden in 10 dagen tijd overleden.
Mijn band met mijn schoonmoeder was nier echt top, maar ik heb omwille van mijn gezin de band nooit verbroken .
Maar wat heeft ze mij vaak gekwetst met haar opmerkingen en dwingende gedrag.
Ik heb daar altijd redelijk goed tegen gekund.
Maar nu na haar overlijden komt bij mij de klap.
Vooral omdat er een week tussen haar en mijn schoonvader zat.
We hebben haar dus een week alleen gehad zeg maar.
En in die week was ze zo menselijk en liefdevol.
Hoe gaan jullie om met verwerken als de band niet 100% was?

7 Reacties

Wat een lastige situatie waarin je zat Maddy. Heb je het idee dat de klap nu harder komt omdat je in die laatste week een andere kant van je schoenmoeder hebt leren kennen?
Wat ontzettend goed dat je de stap naar therapie gezet hebt Maddy. Het lijkt me wel fijn te weten dat je schoonmoeder ook een andere kant had. Hopelijk helpt de therapie je om het gedrag van je schoonmoeder een plek te geven en er voor jezelf vrede mee te krijgen dat ze was wie ze was. Lichamelijke effecten van stress kunnen intens zijn, wat fijn dat je arts dit ook herkent.

Ik kwam een tijdje geleden een artikel tegen, waaraan ik steeds moet denken als ik je berichten lees over het kort na elkaar overlijden van je schoonouders.

Het was een artikel in de Volkskrant naar aanleiding van Deens onderzoek, waaruit blijkt dat je kan overlijden door het verdriet om de dood van een partner. Ik wil het met je delen, zonder dat ik de situatie verder ken, omdat het aangeeft wat emoties met je kunnen doen: 'Dood geliefde kan partner fataal worden'.
Lieve Maddy,

Allereerst wil ik jou mijn oprechte medeleven betuigen en en dan gaan mijn gevoelens extra naar jou..

Voel je nooit ergens schuldig over, want jouw schoonmoeder heeft jou echt pijn gedaan.

Dat ze na de dood van haar man milder is geworden heeft misschien te maken gehad met wat ze daardoor mocht ervaren.

Blijf bij jezelf en probeer vertrouwen te hebben in jou zelf.

Cecilia
Dank je Cecilia. Klopt Rianne. Ook de afgelopen jaren wel eens een glimp mogen opvangen van haar van nature lieve karakter. Maar wat was ze star in haar houding. Zwart was zwart en grijs bestond niet.
Over iedereen praten maar nooit over haarzelf. Kwetsende opmerkingen over mij, mijn familie en totaal geen zelfinzicht.
Ik weet daar nu totaal geen raad mee en zit daarom sinds vorige week in therapie. Ik kan het geen plaats geven en blijf me afvragen waarom ze zo was. Ik kwam een week na haar overlijden uit bed en kon opeens niet meer lopen . Had zoveel pijn. Na massage gaat dat beter maar de dokter zegt stress. En dat kan kloppen. Ik blijf met een moeilijk gevoel zitten na haar overlijden.
Dank je Rianne. Lief dat je meedenkt en een artikel deelt.
Hoi Mzm
Dat is ook wel een gedachte die ik had hoor .
Ware het niet dat veel mensen in mijn schoonmoeders omgeving haar erg moeilijk vonden.
Ik heb bij mijn schoonmoeders uitvaart ook een gedicht gemaakt waarin ik me afvroeg of ik niet teveel wilde dat ze mijn moeder kon vervangen.
Ik zit nu ook in therapie voor alles omtrent mijn jeugd, verdriet en heden.
Ik had inderdaad graag een goed contact gehad en heb veel verdriet dat me dit niet is gelukt .
Hoi Maddy, mag ik heel brutaal een link leggen naar het overlijden van je eigen moeder?
Misschien heb je heel even je eigen moeder in je schoonmoeder willen zien en is haar overlijden het einde van je hoop op een surrogaatmoeder?
Het heeft mij heel erg geholpen om met het overlijden van mijn moeder aan de slag te gaan. Ik was een jaar ouder dan jij toen mijn moeder overleed.

Reageer