Troostkerstkaarten

Enorm veel mensen verheugen zich op de feestdagen, maar dat geldt niet voor iedereen. Er zijn heel veel mensen die december het liefst zouden vergeten, omdat ze onlangs iemand hebben verloren of gewoon, omdat ze eenzaam zijn. Die mensen zitten natuurlijk niet te wachten op een kaartje met 'prettige feestdagen' erop.

Forum-lid Martin heeft daarom 'troostkerstkaarten' bedacht. Kerstkaarten met een tekst die iets meer aansluit bij de beleving van die personen die juist een zware kerst tegemoet gaan. Deze verkoopt hij, maar ik mag van hem een paar setjes weggeven.

Dat doe ik natuurlijk het liefst aan jullie. Laat in een reactie op dit topic weten of jij deze zou willen hebben. Maandag 12 december verloot ik ze dan. Alvast bedankt voor jullie reacties.

24 Reacties

Ik verstuur al jaren geen kaarten meer. Je mag er iemand anders blij mee maken!
Ik vind het idee heel mooi!
Ik zoek voor mensen in mijn omgeving zelf een gepaste persoonlijke kaart en zet daar mijn eigen boodschap op, dus ook ik hoef niet mee te loten.
ja heel mooi, soms sta of zit je met je mond vol tanden, om uitdrukking te geven aan je gevoelens van meeleven.
ik wil wel mee doen met de verloting voor de inspiratie.
fijne dag allemaal
Mooi idee, ik zou wel mee willen loten als er geen jaartal op staat (weet niet of ik er 12 kan versturen)....
Martin en Dela zijn degene die mij en mijn vriend bij elkaar hebben gebracht. Maar ondanks dat feit voelt het toch heel moeilijk eerste jaar zonder overleden partner. En voor hem is het ook raar na 5 jaar weduwnaar te zijn en nu ook weer samen weer een kerstboom neer zetten. Gemengde gevoelens
Ja,....
andere invulling zo samen
ik hoop dat jullie er ook van gaan genieten
het is jullie van harte gegund!

Ik heb dit jaar gekozen voor kleine boompjes buiten met verlichting.
Even geen boom in huis. Wel kaarsjes en een mooi tafelstuk.
Voor mij een compromis dat goed voelt.
Helemaal niks is te kaal....
Een setje troostkaarten is een mooie aanvullen van de reguliere kerstkaarten. Er zijn in de omgeving vaak wel mensen die een troost kunnen gebruiken. Vaak maak ik dan een eigen kaart met een persoonlijke tekst. Graag kom ik in aanmerking voor een setje.
Wat een mooi initiatief.
Ik he zelfs nog geen idee of ik wel kaarten wil sturen.
Kinderen willen wel de boom weer uitgraven en binnen zetten.
Maar aan wie zou ik zo'n prachtige kaart kunnen sturen.
Ik kan me wel voorstellen dat mensen ze aan ons willen sturen
Wat een goed idee is dit! Goed bedacht Martin!
Ik hoef eigenlijk maar 1 kaart, die is voor de stiefopa van mijn man, deze zomer verloor hij zijn maatje, zijn allessie, onze oma.
Nog steeds is hij er niet over heen en vorige week zei hij dat hij als een berg tegen de 'feest' dagen opziet.
Het idee is goed maar ik hoef geen troostkaarten ik zou niet weten naar wie ik ze moet sturen,er zijn vast mensen die ze graag willen hebben .
Twee weken terug is mijn oom overleden. En vandaag heb ik de crematie van de man van mijn nicht bijgewoond. Ik weet zelf dat ik de kaarten met fijne feestdagen erop ook niet meer zo leuk vind om te krijgen omdat voor mij de feestdagen ook niet meer zonodig hoeven. Misschien is het wel leuk om mijn neef en nicht die onlangs hun vader verloren hebben en mijn nicht die haar man afgelopen week verloren heeft een troostkaart te sturen.
ik heb zelf het eerste jaar dat ik alleen was een stukje geschreven:
Soms zijn er van die dagen
dat ik er even liever niet zou zijn
de feestdagen in het verschiet,
het voelt niet fijn
soms zijn er van die dagen
dat ik niets kan dan om jou huilen
mijn verdriet achter mijn tranen verschuilen
dat ik alleen maar wil denken aan jou
dat ik wil zeggen ik hou van jou
dat ik echt wel besef dat ik verder moet
denken aan onze mooie tijd samen doet me dan ecentjes goed
dat ik je mis, elke seconde van de dag
december, veel gezelligheid en ik weet dat dat mag
maar voor mij is deze maand zonder jou geen feest
we waren immers nog zo graag samen geweest
soms zijn er van die dagen, ze komen eraan
die ik liever even zou overslaan

nog vaak lees ik dit en denk dan aan alle mensen die hun partner verloren hebben en vraag me dan af hoe die zich voelen met deze dagen. Ik vind het nu, na bijna drie jaar nog steeds een moeilijke tijd en verstuur zelf ook bijna geen kaarten meer.
ik zou 1 aan mijn zus als steun willen sturen waarvan haar man is overleden.
En een goede collega waarvan zijn vrouw pas is overleden .
Ja absoluut!
Ik merkte dat ik het heel fijn vond én vind als mensen er in een kerstkaart toch even bij stilstaan,dat ik tijdens de feestdagen mijn ouders nét een beetje extra mis. De gedachte dat iemand echt aan je denkt door in de kaart iets echt persoonlijks te schrijven doet mij erg goed! Troostkerstkaarten zijn een prachtig idee,ze verwoorden wat veel mensen voelen. Ik zou ze inderdaad sturen naar mensen die het moeilijk hebben,om ze zo te laten weten dat ik aan ze denk en met ze meeleef.
Zelf zou ik er meteen 1 naar mijn broer sturen. Omdat ik weet en voel wat hij voelt.
Ik heb mijn vader net verloren voor de kerstdagen vorig jaar en het was vorig jaar dan ook een heel aparte kerst waarin ik mijn broer en zus en mij moeder moest steunen en ik het als nachtburgemeester van Bernheze ontzettend druk had en ik toch door moest gaan voor de mensen, Mijn broer had het zo verschrikkelijk moeilijk dat ik alleen voor hem graag een setje zou willen maar ook voor mijn zus natuurlijk , du ik zou er erg blij mee zijn bvd
Heb deze week een vriendin verloren dus zou het heel fijn vinden om troostkaarten te ontvangen. Kerst blijft altijd moeilijk, mijn lief vond
het een van de mooiste feesten, dus daar denk je iedere keer weer aan, maar er zijn dan ook de mooie herinneringen, ondanks het
verdriet.
Mooie reacties op deze post heel bijzonder. Dat verwarmt het verdrietige hart. Ik kom graag in aanmerking voor een set kaarten. Dit jaar 7 begrafenissen meegemaakt en er zijn heel wat mensen die ik een hart onder de riem wil steken. Dat ga ik natuurlijk ook doen zonder deze set, maar ik ontvang ze heel graag. mooi initiatief van maker en forum. Top.
Dag Jasper (en Martin), Wat een mooi, goed en toch ook een respectvol initiatief. Ik kom graag in aanmerking voor een setje.

Vanaf 2009 ben ik chronisch ziek en stuur ik géén kaarten meer. Kerst is géén kerst meer voor mij. Ik kan het niet meer vieren, omdat ik de prikkels niet kan hebben in mijn hoofd. Alleen voor de Hartstichting stuur ik als collecte coördinator in mijn woonplaats ruim honderd digitale kerstkaarten en nog 50 kaarten per post (voor mensen zonder internet).
We hebben als gezin door een zware periode. Eergisteren weer een oud-klasgenoot van mijn dochter verongelukt (20 jaar) op de A50. Ik ga onze ellende niet vergelijken met een ander.

Elk verlies is er één, elk mens is uniek!

Laat het lot bepalen en wellicht koop ik een setje van mijn naamgenoot!
Wat een mooi idee. Vorig jaar is mijn zwager plotseling overleden. Hij was 64 jaar. En dit jaar is zijn weduwe mijn zuster na 3 maand ziek zijn op 63 jarige leeftijd overleden. Ze hebben hun jongste zoon op 23 jarige leeftijd verloren. Hun kinderen en kleinkinderen zou ik heel graag met de kerstdagen laten merken dat ik aan hun denk. Ook mijn oudste zuster die haar in de tijd van haar ziekzijn heeft verzorgd zou ik graag wat troost geven.
Ik vind het een heel mooi initiatief. Ik hoef zelf geen setje te hebben.
Het is inderdaad heel vervelend om in deze tijd "Fijne feestdagen en een gelukkig Nieuwjaar" te sturen naar iemand wiens leven net is ingestort. Of voor wie het de eerste kerst zonder man, vrouw, kind, vriend of vriendin of wie dan ook is. Troostkaarten vind ik een heel mooi idee.
Bedankt voor alle waardevolle reacties. Ik mocht van Martin 5 setjes weggeven, dus ik de namen van alle deelnemers in een grote hoed gestopt en er 5 uit laten trekken. De mensen die een setje kaarten krijgen, zijn (tromgeroffel)....

Beitske
Mart Arnhem
Jaap Klinken
IdeGruijter
JMG70

Ik zal jullie even een privéberichtje sturen voor de adresgegevens en iedereen (nogmaals) bedankt voor al jullie verhalen.
Fijn!
Super mooi! Juist zijn het vaak de kleine gebaren of juist woorden die het verschil maken xxx
Ik hoop dat de kaartjes goed terecht komen en dat de ontvangers er een beetje steun en troost aan hebben.

Reageer

Cookies

DELA maakt gebruik van cookies om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content via social media te delen en om de inhoud van de site en advertenties af te stemmen op uw voorkeuren. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van deze site stemt u hiermee in. Klik anders op meer informatie.

IK GA AKKOORD Cookie instellingen