Stelling: 'Het (laten) filmen en terugkijken van een uitvaart heeft mij geholpen bij de rouwverwerking'

Tegenwoordig bestaat de mogelijkheid om een uitvaart te (laten) filmen en opnemen. De stelling die we deze week op Facebook plaatsen is: 'Het (laten) filmen en terugkijken van een uitvaart heeft mij geholpen bij de rouwverwerking'

Heb jij weleens gebruik gemaakt van de mogelijkheid om een uitvaartdienst op te laten nemen? Wat heeft dit voor je betekent?

17 Reacties

Vanmorgen sprak ik een vriendin, die dit bij de uitvaart van haar man heeft laten doen. Zij is er blij mee. Zij heeft deze bewust alleen en in alle rust, in haar eentje terug gekeken. Het was heftig, maar ook goed, vertelde zij. Haar kinderen en anderen hebben de film (nog) niet willen bekijken. Het is misschien ook nog te vroeg, omdat het pas anderhalve maand na overlijden is.

Dat mijn moeder overleden is, is de dienst op CD opgenomen. Het is nu bijna 5 jaar geleden, maar ik heb het nog nooit terug geluisterd. Mijn zusje ook niet. Mijn vader wel.

Of ik het zou laten opnemen weet ik niet. Ik denk dat ik eerder een fotoboek zou laten maken. Dit heb ik bij een paar mensen gezien en vond ik erg mooi.
Dit is nou net wat ze zeker niet mogen filmen.
Het is mijn vaarwel en dat moet zo blijven, want terug komen doe ik niet!!

Laat iedereen zijn/haar eigen keuze maken en die moet dan wel gerespecteerd worden.

Mijn oudste zus luistert nog wel de cd van het afscheid van mijn moeder en ik wil daar helemaal niets mee, want voor mij was het een hele nare dag. Niet omdat mijn moeder overleden was, maar om het schijnheilige gedrag van mensen die daarbij aanwezig waren.

Ik hoop dat ik wel mee mag kijken, van waar dan ook en dat dan alles rustig en stil , ja vooral stil wordt.
Dat vindt ik nou ook.
Geen film van mijn uitvaart.
We hebben wel een cd van pa maar luisteren hem nooit.
En inderdaad dat schijnheilige gedoe op uitvaarten Cecilia .....Vreselijk. ben daar zo klaar mee.
Ik ben juist heel blij dat ik op het laatste moment besloten heb wel een opname te laten maken van de uitvaart van mijn man. Ik heb hem twee keer bekeken in het jaar na zijn overlijden en het heeft me rust gebracht....omdat ik dingen die dag op een bepaalde manier beleefd heb die achteraf niet zo waren....dat was dus heel fijn.
ik ben heel blij met de foto's die ik genomen heb van het moment dat de auto de straat in kwam rijden. en we hebben foto's van de 24 uurs kamer.
daarnaast hebben we een opname van de afscheidsdienst wat ik een mooie herinnering vind.
Ik luister af en toe nog naar de mooie waarderingswoorden die er gesproken zijn. Maar dat doe ik dan in me eentje.
Het is een mooie herinnering . In de dagen om de crematie heen wordt je geleefd en dan neem je niet alles goed op.
En met zowel de foto's als de dvd dringen dingen toch beter door
Ik had graag een opname gehad van de uitvaart van mijn vader. Ik weet er nml. niet veel meer van.......
Ik was verdoofd, in shock, zei de HA. Mijn vader is nml. plotseling tijdens het trimmen op zondagmorgen overleden.
Hij was 64 1/2 jaar en nog zoveel van plan te gaan doen na zijn pensionering. Nooit ziek en erg sportief......
Bij mijn moeders uitvaart hebben ze een geluidsopname gemaakt waar ik erg blij mee was, want ik was er niet bij. Woon inmiddels ver van mijn geboorteplaats en niet gezond genoeg om die afstand te reizen. Liever nog, had ik een film gehad, maar de cd is al prima.
Als mijn partner eerder overlijdt dan ik, laat ik zéker een filmopname maken, want er gaat op zo'n dag veel aan je voorbij, en dan kan je op een later tijdstip de film nog eens bekijken en het hele gebeuren een plekje geven. Of mijn partner dat van mijn uitvaart wil laten maken is zijn keuze, daar hebben we het nog niet over gehad.
De uitvaart van mijn vader is ook gefilmd en ik heb hem ook al terug gekeken. Ik vind dit enorm waardevol en mij helpt het. Gewoon even alleen kijken en huilen. Luisteren naar de mooie muziek en sprekers. We hebben ook foto's en daar ben ik ook dankbaar voor.
Reputatie 1
Van het afscheid van mijn dochter is eveneens een dvd gemaakt en dat stelde ik zeer op prijs . Te meer omdat ik de dag als in een droom ervaren heb en ik hoorde later dat de vele aanwezigen (grootste zaal zat helemaal vol) zeer onder de indruk waren van hoe wij afscheid van ons meisje namen. Veel muziek, ook life door zusje en nichtjes , sterretjes afgestoken door haar zoontje op ''Twinkle star'' Veel mooie woorden.... en tot slot ,n gedicht van Curacao over ''mama Baranca'' Moeder Rots....de sterke moeder , afgesloten door onze buurman en vriend die begeleid door de drums een prachtige Afrikaanse dans en een ritueel uitvoerde....voor mijn dochter en voor mij.

Onlangs was ik eraan toe om ,6 mnd later, de dvd te bekijken maar hij is zoek. De uitvaartbegeleider vertelde mij dat hij het gegeven heeft aan een van ons maar weet niet meer aan wie en geen van mijn andere kinderen weet ergens van.

Ik heb het gevoel dat mij iets kostbaars afgenomen is....Ik had zo graag een beeldverslag gehad van die dag....
Wij hebben de crematie van onze dochter 13 jaar geleden ook laten filmen. Toen nog heel ongepast volgens vele. Die dag is als een nachtmerrie voorbij gegaan. Ik wist niets meer, zo vol van emotie en verdriet. Als ik nu wil kan ik terug kijken hoe moeilijk ook. Iedere keer weer n stukje verwerking. Ik ben blij dat ik die herinnering nog heb.
Ik heb zelf nooit gebruik gemaakt van de mogelijkheid om te filmen tijdens een uitvaart. Kan me wel goed voorstellen dat sommige mensen dit graag doen. Het is de laatste herinnering van je geliefde.
Reputatie 1
Wat fijn dat jullie die gelegenheid, die film van DE dag terugkijken, hebben gehad Jolandaleander! Bijzonder ook om te lezen hoe het terugkijken jou helpt bij het verderkomen in de verwerking die op zich al zo heel hard werken is he?
Het verlies van een kind, dat door jou kwam, op deze wereld is gezet....je hart..... voortijdig weer verliezen is eigelijk iets dat niet bij het leven hoort. Dat blijf ik ,ook na een jaar (bijna...) vinden. En als ik het vergelijk met andere eerder en latere verliezen van lieve naasten , dan blijft dat feit op eenzame diepte liggen....en in mijn beleving nog altijd met niets te vergelijken in impact en zwaarte.

Zelf had ik die mogelijkheid , zo,n film, ook zo graag gehad en ik ervaar dat nog altijd als een wezenlijk gemis van iets dat door onzorgvuldigheid van de uitvaartverzorger mij ontnomen is. En dat is erg omdat ik zo heel weinig herinnering heb aan die dag en ik ,op papier, zie hoe mooi en bijzonder het geweest moet zijn....

Ik zag de helft niet.Zat in mezelf en haar kleine mannetje dat achterbleef en naast me zat.... Ik heb zelfs mijn meisje niet meer gezien....mijn kind lag in een blank houten kist.... mijn kind, mijn allermooiste liefste en bijzondere kind..... zo gekoestert ,zo geliefd. Weg....zomaar ineens! Niet te bevatten, nog altijd niet.

En de herinnering doet nu alleen maar pijn en daar voel ik me, ook hier , heel alleen in. Had het ook liever (achteraf) niet neergezet omdat er helemaal niet op gereageerd werd en dat blijf ik toch moeilijk vinden merk ik.
Kinderachtig? Misschien wel....Maar het is zoals het is en zo is het!
Ik heb ook de uitvaart van mijn man laten filmen en ik heb een fotopresentatie tijdens de uitvaart laten vertonen. De foto's zie ik regelmatig, ik heb die map op mijn computer als screensaver waardoor ik de foto's van mijn man regelmatig zie. De dvd heb ik nog niet terug kunnen kijken, ook al is het 2 jaar geleden.
Tegenwoordig bestaat de mogelijkheid om een uitvaart te (laten) filmen en opnemen. De stelling die we deze week op Facebook plaatsen is: 'Het (laten) filmen en terugkijken van een uitvaart heeft mij geholpen bij de rouwverwerking'

Heb jij weleens gebruik gemaakt van de mogelijkheid om een uitvaartdienst op te laten nemen? Wat heeft dit voor je betekent?

4 sept 2017 was de uitvaart van mijn lief, met mooie muziek en een powerpoint van zijn leven. De uitvaart was gefilmd en ik heb de usb diezelfde dag al bekeken. De emoties en tranen waren heftig natuurlijk maar ik voelde mij daarna rustig worden. De eerste week heb ik iedere dag de uitvaart terug gekeken en nog steeds wordt ik na het huilen heel rustig. Ik ervaar het als mooi en ben dankbaar dat ik de uitvaart kan herbeleven want op het moment zelf gaat de helft aan je voorbij.

Liefs AMG
Reputatie 1
tja
Ik heb ook de uitvaart van mijn man laten filmen. Ik kijk hem nog regelmatig en dan komen de emotie er nog uut ook al is het bijna 2 jaar terug
Er vallen steeds andere details op wat je verwerking makkelijker maakt. En dan kan je beseffen als je de toespraken terughoort hoe gewaardeerd man het was. Ik voel me elke keer wel emotioneel maar de verwerking is makkelijker voor me. En dan zie je ook de mensen die er eaten bij de crematie. Op de dag leef je in een roes.
Reputatie 1
Wat fijn dat jullie die gelegenheid, die film van DE dag terugkijken, hebben gehad Jolandaleander! Bijzonder ook om te lezen hoe het terugkijken jou helpt bij het verderkomen in de verwerking die op zich al zo heel hard werken is he?
Het verlies van een kind, dat door jou kwam, op deze wereld is gezet....je hart..... voortijdig weer verliezen is eigelijk iets dat niet bij het leven hoort. Dat blijf ik ,ook na een jaar (bijna...) vinden. En als ik het vergelijk met andere eerder en latere verliezen van lieve naasten , dan blijft dat feit op eenzame diepte liggen....en in mijn beleving nog altijd met niets te vergelijken in impact en zwaarte.

Zelf had ik die mogelijkheid , zo,n film, ook zo graag gehad en ik ervaar dat nog altijd als een wezenlijk gemis van iets dat door onzorgvuldigheid van de uitvaartverzorger mij ontnomen is. En dat is erg omdat ik zo heel weinig herinnering heb aan die dag en ik ,op papier, zie hoe mooi en bijzonder het geweest moet zijn....

Ik zag de helft niet.Zat in mezelf en haar kleine mannetje dat achterbleef en naast me zat.... Ik heb zelfs mijn meisje niet meer gezien....mijn kind lag in een blank houten kist.... mijn kind, mijn allermooiste liefste en bijzondere kind..... zo gekoestert ,zo geliefd. Weg....zomaar ineens! Niet te bevatten, nog altijd niet.

En de herinnering doet nu alleen maar pijn en daar voel ik me, ook hier , heel alleen in. Had het ook liever (achteraf) niet neergezet omdat er helemaal niet op gereageerd werd en dat blijf ik toch moeilijk vinden merk ik.
Kinderachtig? Misschien wel....Maar het is zoals het is en zo is het!

Kan ik deze reactie laten verwijderen? Svp?

Reageer