Rouwende rechten tijdens de feestdagen

• 24 november 2016
  • 9 reacties
  • 558 Bekeken

Angie Cartwright is een Amerikaanse die veel spreekt over rouw. Ze heeft voor de komende feestdagen de rechten voor rouwende mensen opgeschreven. Bijvoorbeeld: "Ik heb het recht om te huilen tijdens de feestdagen, waar en wanneer ik maar wil. Huilen is gezond voor mij."

Hoe ga jij om met de aanstaande feestdagen?

9 Reacties

Hoe herkenbaar zijn deze rechten! En wat worden ze vaak met voeten getreden. De rouwende zelf denkt misschien: ach laat ik het vooral gezellig houden voor anderen. De mensen om de rouwende heen denken misschien: we moeten het niet zwaarder maken, laten we het er maar niet over hebben. En als je gaat huilen, weten mensen niet hoe snel ze je moeten troosten. Juist op dagen dat het allemaal gezellig 'moet' zijn, kunnen rouwenden zich extra alleen voelen! Ik ben benieuwd hoe anderen dit ervaren. Ik vind deze rechten fantastisch en ga ze meteen op facebook zetten! Dank voor het delen Jasper.
Feestdagen.....we bedoelen beide Kerstdagen?

Of ook de rest, vader/Moederdag,verjaardag.....

Ik ben dit jaar klaar met 'doen alsof alles normaal en fijn is'. Breng het niet meer op. Ik ga mijn eigen ding doen en wel zoals ik dat voel.
Sommige mensen laten mij in die waarde, andere keuren het af.
Het zei zo.

Ik ga dit maal mijn eigen gang....zie wel wie er volgend jaar nog met me meeloopt
Mooi gezegd Cora: ik zie wel wie er volgend jaar nog met me meeloopt...!!!! Daar gaat het om. Anderen moeten zich aan jou aanpassen, niet andersom. Ik zeg wel eens dat ik vind dat rouwenden enorm in de watten gelegd moeten worden. Ze hebben genoeg te verstouwen!
De komende, maar ook de andere feestdagen, zijn dagen met een lach en een traan. Iedereen gaat hier op zijn/haar eigen manier mee om. Laten we vooral elkaar hierin respecteren.
Hier is huis hebben we altijd maar een regel rondom rouwen:
Rouwen doe je als dat voor jou uitkomt, dit kan dus altijd en overal zijn!
Zelfs wanneer de persoon die je op dat moment mist als meerdere jaren geleden is weggevallen.

Op de momenten dat iemand van ons het wat zwaarder heeft dan is mijn standaard zin: doe maar! Huilen mag.... Het is een signaal dat je nog steeds van deze mensen houdt en ze dus niet helemaal verdwenen zijn.
Mooi.....jouw reactie

Dank je wel 🙂
Dank je Cora....
Verjaardagen zijn feestdage en die worden hoe dan ook gevierd.
Geloofsfeesten zjjn vrije dagen, heerlijk.
Ik krijg alleen de "zenuwen" van die kerstliedjes, dat iedereen samen moet zijn en gelukkig, blabla.
Dat zijn vanzelfsprekende dingen, voor elke dag.
Rouwen en verdrietig zijn doe je als het opkomt, nu, straks, 's nachts, op school, op de wc, het is er als het er is.
En we lachen als we lachen.
Elke dag opnieuw
Gelukkig zijn er steeds meer mensen zoals jij, Cora, die zich niets meer aantrekken van de verplichtingen rond kerst en oud-en-nieuw. Hopelijk geeft het je de vrijheid en de ruimte om deze dagen door te brengen op de manier waarop jij dat wil: alleen, samen met anderen en op een voor jou zinvolle manier ingevuld.

Reageer