Rouw op social media

Pien verloor haar zoon bij een scooterongeluk. Ze deelde een foto van haar opgebaarde zoon op Twitter. Marieke schrijft een brief aan haar overleden zoon, die in de krant verschijnt.

Twee voorbeelden, maar steeds vaker delen nabestaanden publiekelijk hun verlies en heftige verdriet. Is dat juist een goede ontwikkeling of kan het juist voeding zijn voor een conflict met je omgeving?

17 Reacties

Denk ieder voor zich. Ik denk niet dat ik het zou doen en zolang het niet schokkend is, waarom niet. De foto met het dode aangespoelde jongetje werd ook gedeeld op social media, dat vond ik schokkend. Iemand die is overleden eigenlijk niet.
Ik heb een zoontje van 6 en probeer me in de situatie van Pien te verplaatsen. Ik zou wel foto's maken maar eerder voor privégebruik. Ik zou ze niet op Facebook zetten, omdat er mensen zijn die er niet tegen kunnen om een overledenen te zien. Dat zijn ook mensen die nooit naar een opbaring gaan om afscheid te nemen. Daar moet je respect voor hebben. Als ik dan een foto van mijn kind erop zou zetten, dan zet ik juist die mensen voor het blok!
Je moet hun mening en gevoel respecteren.

De foto van de zoon van Pien is niet schokkend (maar ik kan veel hebben) en op een paar wondjes op de wang na ziet hij er nog knap en mooi uit.
En wat Tigru zegt over die foto van het aangespoelde jongetje: ja dat was schokkend.
Ik heb ook een foto geplaatst op facebook toen mijn man overleed. Ter nagedachtenis. Daar is toch niks mis mee? Het is persoonlijk, dat snap ik. Maar zo lang het niet luguber of aanstootgevend is moet het kunnen vind ik. Er worden wel ergere filmpjes en foto's geplaatst.
Ik heb er geen moeite mee, heb er nooit over nagedacht of ik dat van mijn ouders had willen hebben, foto's.....
Ik persoonlijk zou geen foto van de persoon delen als deze is overleden. Wel een foto waarop de persoon nog leeft. Ik vind dat wel heel intiem, maar dat ben ik
Je zoon,je kind,je dierbaarste bezit.. Zomaar weg. Ik snap de moeder. Zo onverwachts. De jongen zag er prachtig en rustig uit. En de moeder kreeg steun door social media. Het is denk ik een (weloverwogen) beslissing geweest op dat moment. Ik denk niet dat ik het zou doen. Maar ik snap de moeder.
Social media hebben voor mij niet de functie die ze kennelijk voor Pien wel hebben. Ik vind FaceBook, waar ik een tijd op heb gezeten, exhibitionistisch en zou om die reden dat medium nooit gebruiken om iets persoonlijks en tragisch met anderen te delen.
Reputatie 1
Ik heb mijn dochter niet meer gezien, maar van mijn andere dochter hoorde ik dat ze er op zich goed uitzag maar dat ''haar ziel'' eruit was....
En juist dit kind had ,n overweldigende persoonlijkheid die van elke foto die ik van haar heb afspat.....zo wil ik haar herinneren en dat beeld ga ik niet veranderen door een foto te plaatsen die geen recht doet aan wie ze was. En hopelijk nog altijd ''ergens'' is. Ons sterretje...

Die moeder van FB, ik begrijp en respecteer haar keuze. Ook zij is trots op haar kind. HAAR kind !
Kippenvel Petra...
Mooi geschreven!
Sterkte.
Reputatie 1
Wat lief Corina...
Dankjewel!
Net zoals met een toespraak..hierin kun je niets fout doen is mijn mening. Je doet wat goed voelt voor jezelf! Jij moet na het verlies verder leven. En dat kun je alleen als je herinneringen goed zijn of/en je ze een plekje kunt geven. Ieder doet dit op zijn eigen manier,er is geen goed of fout. Je maakt op dat moment een keuze en zolang je daar achter staat is het goed.
Weet u iedereen moet zelf weten hoe diegene het beste kan en wil rouwen,het is niet eenvoudig om opeens met iemand te praten als het nodig is,want iedere dag verschilt,de ene dag kan je meer aan dan de andere,en soms als er mensen op visite zijn dan zijn soms ook de mensen bang om te beginnen ze willen niet dat jij te hierdoor word gekwetst,maar soms is dat juist belangrijk,praat erover en verstop het niet,laat de foto zien,want diegene het kan je kind /man/vrouw/moeder /vader broer/zus ze waren wel in je leven,en het waren waardevolle mensen,en dan ja mag je erover praten zolang mogelijk,want je dierbaren zijn het waard,echt stop het niet weg en wees niet bang voor de mensen hun woorden,want vaak weet men niet hoe men ermee om moet gaan en praten er maar niet over,terwijl dat juist het belangrijkste is.Doe wat jij goed vind en ook hoe het voor je voelt .
Ik plaats ook foto's en verhalen op mijn fb alleen te lezen voor vrienden. Wat mij stoort is dat persoonlijke verhalen en foto's gedeeld worden. Laat het bij de persoon dan wie het is. En dan die zielige foto's en verhalen van vermoedelijk site's die het om de likes gaat. Verschrikkelijk.
Weet u het gaat niet om de likes maar om innerlijke verdriet ,men moet het kunnen verwerken de ene doet het makkelijker dan een ander,en laten we eerlijk zijn ,iemand verliezen daar mee doet heel je hart pijn van,want zielig ben je niet maar emotieel diep geraakt ,en daar moet men een weg mee vinden ,en laat iedereen in zijn/haar waarde hoe diegene dit gaat doen,respecteer het iedere doet het op eigen manier.het is al moeilijk genoeg.
Ik bedoel met dat laatste dat dat de fb site's staan due verhalen "pikken" om zelf f likes te krijgen. Dat is niet van de mensen zelf. En ik ben het helemaal met je eens. Ia fb vind ik een goed middel om je situatie te vertellen. Een buitenstaander heeft geen (gelukkig)weet van hoe het is om in mijn geval kind te verliezen.
Ik doe dat ook wel, elk jaar op de sterfdag van mijn man en mijn (stief)zoon. Maar ik heb mijn Facebook zo ingesteld dat alleen mijn vrienden die ik zelf toevoeg, die foto kunnen zien, de reacties die ik daar dan op krijgen zijn troostend voor mij.
Persoonlijk vind ik het soms te ver gaan. Maar wil ben ik om daarover te 'oordelen'? Iedereen moet doen wat voor hem of haar goed voelt. Het is een onderdeel van hun rouwverwerking en hier gaat iedereen op zijn/haar manier mee om en is dan ook voor iedereen anders. Laten we er vooral respectvol mee om gaan en iedereen in zijn/haar waarde laten.

Reageer

Cookies

DELA maakt gebruik van cookies om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content via social media te delen en om de inhoud van de site en advertenties af te stemmen op uw voorkeuren. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van deze site stemt u hiermee in. Klik anders op meer informatie.

IK GA AKKOORD Cookie instellingen