Praten over je verdriet

• 1 februari 2019
  • 8 reacties
  • 284 Bekeken

Reputatie 2
Verdriet uiten, hoe doe je dat? Er is natuurlijk geen goed of fout in het verwerken van je emoties, maar het kan fijn zijn om een steuntje in de rug te krijgen. Praten over je verdriet helpt bij de rouwverwerking.

Op het blog van DELA kun je een praatstuk downloaden. Hierin vind je allerlei handige tips om een gesprek aan te knopen met je dierbaren.

Ook schrijver Jeroen Kleijne geeft antwoord op de vraag: Hoe ga je verder als niets ooit hetzelfde zal zijn?. Bekijk hier het interview.

Hoe ga jij om met verdriet? Praat jij er over met dierbaren in je omgeving?

8 Reacties

Reputatie 2
Mooi @Johan, dierbare stukken.
Reputatie 4
Een mooie foto van Marjan,door de DELA ingelijst,en een
potret door mij vereeuwigd.
johan.

Reputatie 4
"'Schrijven, als het praten over mijn verdriet"'.

Met het schrijven,over mijn verdriet,heb ik dat kunnen delen
en verwoorden,van wie ik afscheid,heb moeten nemen.
Iedere morgen,jaren lang,was het,alsof we hierover aan het
praten waren,en de 56-jaren aan ons voorbij lieten gaan.
Nog steeds schrijf ik,niet als een ""rouwverwerking"",maar
over de mooie jaren,samen doorgebracht,en mij een gevoel
geven.niet alleen,door het leven te gaan.
Uit het oog verloren,maar de herinneringen zijn blijvend
van een lieve meid,geleefd hebbend,met een ""zachte G"".
Staande aan haar graf
Zal ik er dan weer zijn
Met een bloem al in mijn hand
Voor wat eens was,""mijn zonneschijn"".
Johan
Reputatie 2
Hoi @Yoja,

Gecondoleerd met het verlies van jouw man. Wat een ontzettend groot gemis moet dat zijn voor jou en je dochter.

En dan komt er inderdaad ook nog zo veel 'geregel' bij kijken. Krijg je daar goede hulp bij, of is er iets waar je vragen over hebt? Je mag het altijd hier vragen, of mij een privébericht sturen. Dan kijk ik waar ik je bij kan helpen.

Fijn dat je bij je vriendin terecht kan. Lieve mensen om je heen hebben is zo belangrijk. En wees vooral niet te streng voor jezelf.

Heel veel sterkte en kracht toegewenst.

Groetjes,
Marthe
Ik ben onverwachts mijn grote liefde,mijn man verloren door zelfdoding,en mijn dochter Jessie haar "bonuspappa". Momenteel moet ik zoveel regelen,dat ik slecht bij mijn emoties kom.Ik mag gelukkig bij mijn beste vriendin logeren,thuis slapen is nog geen optie.Ik ben wel al vaker in ons huis,om te wennen,voor onze poezen kinderen,vissen,en onze tuin,en om vanuit thuis "dingen"te regelen.Ik zit nog vol ongeloof,en soms ook schuldgevoel.
Hallo Marthe,

dankjewel..
de eerste periode (tussen overlijden en kort na de uitvaart) vooral door langs te komen en te helpen met kleine dingen zoals de vaatwasser leegmaken, koffie zetten, helpen met praktische zaken, eten koken en brengen voor ons gezin. Daarna ook om een wandeling te maken, samen naar de begraafplaats of even naar het bos. Een appje ‘zal ik even koffie komen drinken’. Dat was fijn want vooruitdenken en afspreken was erg lastig. Meedenken over de boodschappen en luisteren. Vooral veel luisteren.
Reputatie 2
Hoi @Lautje,
Allereerst heel veel sterkte gewenst met het verlies van je zoon. Wat ontzettend verdrietig om te lezen. Het is heel begrijpelijk dat je er veel over praat. Fijn dat je hiervoor bij je vriendinnen terecht kunt. Hoe helpen zij jou door deze moeilijke periode heen? Groetjes, Marthe
Ik praat veel over de dood van mijn zoon. Het is nu 3 maanden geleden dat hij overleed en ik heb het eigenlijk nergens anders over. Als ik met vriendinnen praat dan heb ik interesse in hun verhalen. Maar het komt altijd weer neer op het overlijden van mijn zoon. Ik merk dat het moeilijk is om mijn gedachten ergens anders bij te houden.

Reageer