Nieuwe relatie en familie

• 11 oktober 2016
  • 7 reacties
  • 485 Bekeken

Mijn man is afgelopen februari overleden en ruim 5 maanden later leerde ik via een DELA advertentie een lieve man kennen. In eerste instantie durfde ik het niet aan, maar de vriendschap groeide. Zo kregen we dus een relatie.

Mijn kinderen (25 en 26) hebben er moeite mee. Maar ook andere mensen. Ik vind dit een moeilijk punt. Ze willen nog niet dat ik nu al gelukkig ben omdat ze met mijn overleden man nog bezig zijn. Alsof ik die na 30 jaar huwelijk zomaar vergeet.

Mijn vraag is hoe gaan jullie er mee om als je je niet gesteund voelt? Wat zouden jullie hieraan doen?

7 Reacties

Beste Esther, dit is ook heel moeilijk... zelf heb ik mijn vriend leren kennen 2 maanden nadat mijn man overleden was. Het was heel snel, maar het voelde zo ontzettend goed allemaal. Ik wist zeker wat ik voor hem voelde en dat die gevoelens ook klopten blijkt nu wel: we zijn inmiddels 3 en een half jaar samen. Mijn omgeving vond het ook moeilijk, iedereen was nog diep en rouw om mijn man en ze hadden allemaal het idee dat ik dat niet meer was. want ja, hoe kun je nu van een ander houden als het allemaal nog zo vers is? Ik had er ook geen antwoorden op, maar heb mijn hart gevolgd. Mede dankzij mijn vader. Zoveel mensen om me heen begrepen me niet, hadden hun twijfels en spraken die ook uit. Ik begon zelf aan mijn gevoelens te twijfelen, tot mijn vader op een gegeven moment zei: wat wil JIJ eigenlijk? En ik wist: ik wil deze man niet ook nog verliezen, dit is degene waar ik verder mee wil. Het is heel moeilijk om in deze situatie te zitten. Mijn kinderen waren heel wat jonger (2, 4 en 6 op dat moment) en hebben ook behoorlijk wat tijd nodig gehad om alles te accepteren. En inderdaad je vergeet je man nooit... zeg dat ook gewoon tegen de mensen om je heen.
Beste Esther en Flappie,

Ik ben gelukkig nog niet in jullie situatie terecht gekomen, maar wij hebben het er vaak (en ook regelmatig met onze kinderen) over gehad: wij hoeven niet alleen te blijven en mogen best op zoek naar een nieuwe partner als een van ons is overleden.
Alleen behoeft de snelheid waarmee het gaat naar mijn idee wel wat voorzichtigheid. Nu kun je niet altijd alles organiseren, maar zelf zou ik denk ik proberen iets langer te wachten dan 2 maanden, of 5 maanden zelfs.
Nogmaals, ik ben geen ervaringsdeskundige maar hoor vaak dat het intense rouwproces toch zeker wel een jaar kost; vermoedelijk rekenen kinderen daar toch ook een beetje op....
Ik begrijp je reactie Koos, maar het leven laat zich niet plannen. De dood van mijn man was verre van gepland en dat ik opnieuw verliefd werd na 2 maanden had ik ook verre van gepland. En dat er een nieuwe relatie was betekent niet dat er geen rouwproces was. Ik heb de kinderen hun gang daarin laten gaan en we hebben hun ook rustig aan de nieuwe situatie laten wennen. En rouwen duurt meer dan een jaar zoals jij schrijft. Ik ben nu bijna 4 jaar verder en de rouw is nog steeds deels aanwezig in mijn leven...
Koos de rouw om je partner blijft maar zakt op Den duur meer naar de achtergrond en komt op speciale dagen omhoog. Het was ook niet mijn bedoeling om een relatie te krijgen maar de vriendschap groeit. Maar de vriendschap had ik niet toen mijn man nog leefde. Maar we hebben tijdens het ziekbed erover gesproken. Maar ook ons leven gaat Door maar met een kleine rugzak die soms open staat en soms even dicht gaat.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit niet zal doen ik hou zoveel van mijn vrouw dat ik er niet aan moet denken om een ander in mijn leven te hebben ik heb er geen bezwaar tegen als andere dit wel doen je kunt er gelukkig zelf over beslissen,en wens een ieder veel geluk toe in moeilijke tijden.
Scheiden is natuurlijk wat anders dan je partner door de dood verliezen. Toch kan ik me voorstellen dat voor het aangaan van een nieuwe relatie in beide situaties geldt wat voor mij na de scheiding gold: ik ga pas een nieuwe relatie aan als ik geleerd heb om goed alleen te leven. Bij mij duurde dat een jaar of 5-6.
Andre ik denk dat dat ook afhangt van de manier van scheiding in jou geval een scheiding is in heel anders dan het verliezen van een partner. En in mijn geval hangt het ook van de leeftijd af waarbij je je partner verliest.

Reageer