Nazorg: wat moet er geregeld worden na de uitvaart?

• 25 april 2016
  • 35 reacties
  • 12621 Bekeken

Toon eerste bericht

35 Reacties

Ik zag de lijst die Foxy heeft gemaakt en toen bedacht ik me dat er een topic is aangemaakt over online gegevens verwijderen. Wellicht een handige toevoeging op de lijst? Het topic is hier te vinden: Je online gegevens voor je nabestaanden
Ik kijk het na (Ik dacht dat er zo'n link op stond) en voeg dit toe. Dropbox link blijft dezelfde.
Die link had ik ook gezien ja, maar dat ging volgens mij over hoe je accounts verwijderd. Hopelijk heb je in ieder geval aan het forum topic dat ik had genomineerd.
Is gebeurd. Kijk maar op https://www.dropbox.com/s/vre30aq1nqrt1yc/Afhandelen.docx?dl=0
Dank je Johan,

Ik heb vandaag met de klantenservice van DELA gesproken , zoals altijd liefdevolle mensen.

Ze gaan mij het boekje toe sturen, voor alleenstaanden, want dat ben ik.

Cecilia.
Het is zeker handig om te weten waar je bepaalde informatie kunt vinden maar met verwijzingen naar links blijft het altijd lastig, dit moet je zo goed in de gaten houden en bijhouden want het komt regelmatig voor dat zo'n link om de één of andere reden niet meer blijkt te werken. Dus een gedrukt boekje met verwijzingen naar websites is dus best risicovol omdat dit niet zo snel is aan te passen.
Helemaal met je eens en zo wordt elke opsomming regelmatig achterhaald.
Mijn opzet was bovendien meer om onderwerpen te verzamelen die "vergeten" worden.
Dat er dan ook vermeldingen kwamen waar je meer details vindt was een plus.
Maar juist om de reden die jij noemt heb ik beloofd om de file in dropbox aan te vullen en te corrigeren wanneer ikzelf of een van jullie dat nodig acht. Laten we elkaar helpen.
Die dropbox link blijft bestaan zolang ik het onderhoud doe. En ik hoop nog jaaaaaren mee te gaan. (Ben pas 78)
Dela zou dit ook kunnen doen en dan is de kans op continuïteit nog groter.
Gelukkig zijn er idd met name vanuit Dela duidelijke "handleidingen" over welke zaken je nog tegen gaat komen. Helaas is dit echter allemaal zo complex en per situatie verschillend dat dit vaak niet allemaal in een boek is te vatten. Ook zijn er veel consulenten die je helpen met de verwerking van je verlies. Toch is mijn ervaring dat er vrijwel geen vraagbaak/ persoonlijke begeleiding is waar je ff naar kan bellen om antwoord te krijgen of even dat zetje de goede kant op. Toen wij hier tegenaan zijn gelopen vier jaar geleden heb ik uiteindelijk besloten hier zelf iets mee te gaan doen. Ik weet inmiddels dat er wel enkele bureautjes door het land heen zijn die zich specifiek hier mee bezig houden. Waarvan ikzelf er dus een ben. Omdat ik een forum niet als reclamebord zie noem ik bewust geen bedrijfsnamen. Mocht je meer willen weten stuur mij dan een PB.
Het is inderdaad zo dat er op internet best heel veel te vinden is wat er allemaal geregeld moet worden maar een nabestaanden heeft hele andere prioriteiten en dat is rouwen. De praktische kant schiet er vaak bij in en dan is het fijn als iemand een stukje zorg uit handen kan nemen. Bovendien is er nog een hele generatie die nog niet zo handig is met computers en internet. Dit alles was voor mij ook de reden om de opleiding voor nabestaandenzorg te gaan doen en dan per 1 januari a.s. dit in de praktijk te gaan brengen met mijn eigen onderneming.
Beste YTi,
Wat je benoemt is precies de basis van wat ik doe. Mensen bij de hand pakken en samen de boel weer oppakken.
Wat je zelf kan zeker ook doen en daar waar de kracht, zin , de tijd of het kunnen ontbreken pak ik het op...

In de periode na een overlijden heb je vooral ruimte nodig en daar waar jij dat aangeeft iemand die er als achtervang staat. Sommige mensen stappen vrij snel door in hun leven en krijgen op een later moment pas moeite en andere hebben direct tijd nodig om te rouwen en kunnen na een bepaalde tijd weer verder met hun leven. Dit zijn dingen die je niet in een handboek kan samenvatten want elk moment na een verlies heeft zijn eigen bijzonderheden waar rekening mee gehouden moet worden. De maatschappij zal ook steeds weer anders tegen jou aankijken en daardoor anders reageren op jou handelen van dat moment.

Reageer