Nazorg: wat moet er geregeld worden na de uitvaart?

• 25 april 2016
  • 35 reacties
  • 12557 Bekeken

Hier, en ook bij ander uitvaartverzorgers, wordt veel aandacht besteed aan de begrafenis/crematie.
Zou het niet zinvol zijn om ook de nabestaanden te helpen met een groot aantal praktische zaken die daarna komen.
Voorbeelden: Afhandelen van bankzaken, opheffen van facebook en twitter accounts, beëindigen van abonnementen, enz. enz.

Hoe handig zou het zijn om daarvoor een boekje met instructies en tips te hebben.
Zouden we niet met een paar leden samen dat soort adviezen/regels/werkinstructies kunnen verzamelen en voor iedereen ter beschikking stellen?

35 Reacties

De nazorg van de Dela hebben wij als goed ervaren. Een vrouw kwam thuis hier van het nazorgtraject en heeft veel tips gegeven.
Verder kregen wij van de uitvaartleider een boek met de zaken die geregeld moesten worden.
Dat was dit jaar februari.
Elke week komt er nu nog een nazorgmail voor ondersteuning.
De andere zaken die geregeld moeten worden gaan eigenlijk via de Dela om. Denk aan abonnementen bankzaken en energiebedrijven.
Dat ligt een stuk ingewikkelder.
Vooral de belastingzaken zijn erg lastig. Maar of die voorlichting bij Dela hoort wil ik niet zeggen.
Mijn mening is dat de banken wel een beetje beter advies mogen geven over hoe en wat .
Want dat is bij ons tot nu toe de grootste ergenis.
Precies dát bedoelde ik. Als we die regels voor banken, belasting, etc. nu eens verzamelen en beschikbaar maken.
Dan hoeft niet iedereen te zoeken en bellen.
Het lijkt mij een heel goed idee. Even googlen levert al een lijst met meer dan 10 sites van verschillende banken, de belastingdienst en hulp- en adviesinstanties met informatie over wat er na een overlijden gecheckt en geregeld moet worden. Die lijst kan ik zó aan Dela of aan belangstellenden mailen. In deze lijst alleen op het eerste gezicht betrouwbare, voor iedereen toegankelijke en gratis beschikbare informatie. Geen lokkertjes van notariskantoren en andere dienstverleners die pas na storting van een paar honderd euro zeggen wat te kunnen doen.
Links van banken etc. had ik ook gevonden. Ook van een site (met korting voor Dela-leden) waar je abonnementen kunt opzeggen. Ik vroeg me af of de lijst met onderwerpen die ik maakte wel afdoende was en of ik onderwerpen vergat.
Een ander punt is dat mailen van links naar belangstellenden. Dat werkt prima maar moeten daar niet instructies bij? Is een lijst met onderwerpen niet handig om zaken niet te vergeten? Is een boekje of folder handig? Daar kun je wel links noemen maar niet "aanklikken"
Toeval bestaat niet. Afgelopen week kondigde de Consumentenbond een herziene uitgave van hun boekje (160 pagina's) over dit onderwerp aan. Loop ik achter de feiten aan? Kortom; goed om eens mee te stoeien?
Er is het boek (104 pagina's) 'Zorgen erna. Leidraad afwikkeling nalatenschap na het overlijden van uw partner'. Volgens mij geeft Dela dit ook aan nabestaanden en geldt natuurlijk niet alleen voor mensen die hun partner hebben verloren.
Maddy67, is dit het boek waar jij het over hebt?

En Foxy, ben je bekend met dit boek? Zijn de dingen die je noemt punten welke je mist in dit boek?

Daarnaast kunnen de genoemde links misschien aan de Dela website worden toegevoegd als extra service, want niet iedereen beschikt over dit boekje. Daarnaast kan ik me voorstellen, dat links aan het wensenboekje worden toegevoegd. Nabestaanden hebben zo alle gegevens bij elkaar. Is het mogelijk dit toe te voegen?
Het nadeel van links op de site van Dela plaatsen (als ze dat zouden willen) is dat je een berg ongestructureerde informatie aanbiedt. Liever zou ik zien dat één van ons, of iemand van Dela het boek dat je noemt, Astrid, nog eens goed doorneemt en vergelijkt met een aantal relevante sites, om te zien of het boek aanvulling behoeft. Maar eerlijk gezegd vind ik dat Dela dat zou moeten doen.
André, hoe kijk je tegen de mogelijkheid aan om wel links aan je wensenboekje toe te voegen? Het lijkt mij goed als daar ruimte voor is en je hierop geattendeerd wordt.

Het boek dient door een profesional te worden nagekeken. Zij hebben hier (bijna) dagelijks mee te maken. Als forumleden kunnen we hier, door eigen ervaringen, ons aandeel aan leveren.
Het nadeel van die links vind ik wat ik al noemde: het is een berg ongestructureerde informatie, zelfs als je de links zorgvuldig selecteert. Mijn geliefde en ik hebben allebei een map, met daarin de belangrijkste informatie, paperassen en zo. Daar zou dat boekje 'Zorgen Erna, leidraad ....' bij kunnen, aangevuld met informatie die speciaal voor mij en voor haar geldt. Het voordeel van links zou kunnen zijn dat de inhoud actueel gehouden wordt. Met een beetje geluk heb ik - of ben ik - pas over 20 jaar nabestaande(n).
Ik doelde op het boek Testament en overlijden zoals dat deze week werd aangekondigd. De inhoud ken ik niet en ook de inhoud van het bewuste boek van Dela niet. Als daarin alles staat wat iemand moet weten zijn we natuurlijk klaar. De eerste reactie (Van Maddy) geeft echter aan dat er nog wat te doen is voor het bank-gebeuren. Ik heb het gevoel dat er nog meer gebieden zijn.
Het boek waar je op doelde, is dat de 'Gids Nalatenschap' Maddy?

Er zijn al diverse zaken genoemd die geregeld moeten worden. Een aantal daarvan staan inderdaad in de gids nalatenschap. En ik denk dat er nog veel meer dingen zijn, waar je op het eerste oog misschien niet aan denkt. Dingen die misschien alleen in een bepaalde situatie aan de orde komen.

Is het een idee om, als een eerste brainstorm, in dit topic een lijst te maken met dingen waar je zelf tegenaan gelopen bent bij het regelen van zaken na een overlijden? Ik denk dan vooral aan zaken waar je in eerste instantie niet aan dacht. Of die voor jou belangrijk zijn en geregeld moeten worden door je nabestaanden. Welke gebieden heb jij bijvoorbeeld op het oog Foxy?
Ik heb al eerder een lijst gemaakt die om aanvulling vraagt.
Kijk eens op https://www.dropbox.com/s/vre30aq1nqrt1yc/Afhandelen.docx?dl=0

Is dit een aanzet?
Het lijkt mij een goede aanzet, Jan! Kunnen jullie deze lijst aanvullen met zaken waar je zelf ooit tegenaan gelopen bent, of waarvan je weet dat jouw nabestaanden ze voor je moeten regelen?
Reputatie 4
Beste Foxi.

Er is een boekje uitgegeven
ZORGEN ERNA.
Leidraad afwikkeling nalatenschap
na het overlijden van uw partner.
dit boekje heb ik ontvangen van de DELA.
Groetjes Johan.
(Uitgeverij Zorgna,Heijen 2013.).
Klopt. Even een paar dagen niet online geweest.
Toen mijn schoonvader overleed kregen wij een boek wat mijn schoonmoeder moest regelen.
Paar dagen later overleed mijn schoonmoeder en toen ruilde de begrafenis ondernemer het boek om voor een ander boek wat geregeld moest worden.
Ja Rianne die gids bedoel ik.
Hebben wij veel aan gehad.
Alleen de werkwijze van de bank, belasting en dergelijke konden we er niet in vinden.
Maar dat zal per bank verschillen.
Sinds kort heb ik het boekje Zorgen Erna van uitgeverij Zorgna in Heijen in huis, 2e hands (2012) gekocht. Het lijkt me volledig en het is handig ingedeeld: wat moet je direct regelen, wat kan een paar weken wachten en wat kan een paar maanden wachten. Bij veel onderwerpen goede checklists. Ook handig voor iedereen die het zijn/haar nabestaanden makkelijk wil maken.

Alle onderwerpen die Foxy noemde in zijn Dropbox lijst komen er in voor, heb ik al gezien.

Er is van dit boekje een uitgave voor afwikkeling van en nalatenschap van de partner (met en zonder testament) en de afwikkeling van de nalatenschap van een alleenstaande of ongehuwde. Ik begrijp dat uitvaartverzorgers dit boekje aan klanten geven. Doet Dela dat ook?

Mijn conclusie is: laat Dela dit boekje eens goed bekijken, indien nodig bij de uitgever aanvullingen voorstellen en als ze het een goed boekje vinden, aan nabestaanden en gemachtigden/executeurs uitreiken. Dan is daarmee volgens mij dit onderwerp afgehandeld (of is dat te kort door de bocht?)
Ik weet niet of dit ook al vermeld staat; maar wisten jullie bijvoorbeeld dat Koninklijke onderscheidingen na overlijden retour moeten? Ik weet niet of dit ook voor bepaalde andere onderscheidingen geldt...
En hoe zit het met de sociale media? Weten je nabestaanden aan welke sociale media je allemaal mee doet en wat je (inlog)gegevens zijn?
Social media is slecht geregeld.
Ik zie zoveel facebook sites van overleden mensen.
En dan de vermelding dat ze jarig zijn.
Ook wij weten de inloggegevens niet meer van de ouders dus die lopen op facebook ook Door.
Is erg balen.
Astrid en Maddy67, de onderwerpen die jullie aansnijden staan in het boekje. Met post- en internetadres voor meer informatie. Het boekje kan je op het idee brengen tijdig informatie te vragen over al die zaken die je als toekomstige nabestaande of als gemachtigde moet gaan afhandelen. Dus zowel Ervoor als Erna nuttig.
Momenteel ben ik bezig met een opleiding voor nabestaandenzorg. Deze opleiding omvat zowel de emotionele kant als de zakelijke kant. Ik ben deze opleiding gaan doen omdat ik ervaren heb hoeveel er geregeld moet worden na een overlijden terwijl je eigenlijk alleen maar kunt rouwen. Als nabestaanden adviseur kun je nabestaanden een heel eind op weg helpen en zorgen uit handen nemen echter kun je niet alles regelen. Sommige dingen zijn zo complex dat je daar simpelweg de expertise niet voor hebt en dan kun je ze beter doorverwijzen naar de juiste personen die daar voor geleerd hebben. Zeker met samengestelde gezinnen en erfrecht kan het voor nabestaanden best complex worden. Al met al hoop ik met de opleiding straks heel wat mensen te kunnen bijstaan en adviseren.
Doe je de opleiding als medewerker van Dela? Waar doe je de opleiding? Lijkt me boeiend, veel succes ermee.
Even weg geweest dus mogelijk een vertraagde reactie.
De boekjes waarover Andre schrijft ken ik niet maar Dela heeft ze zelf ook.
In het colofon staat de uitgever Zorgna dus zal er wel veel hetzelfde zijn.
Ik heb ze deze week doorgelezen en krijg dan de indruk dat er weinig toe te voegen is.Dus zó kort door de bocht is het niet Andre.
Ik wist aanvankelijk niet hoe compleet de informatie was en vroeg me af of het beter moest.
Ook ik heb eerder al gegoogled en een aantal sites gevonden waaronder b.v. specifieke informatie per bank.
Het gemak van 'doorklikken' door de vermelding van de sites mis je in die boekjes en zou een aanvulling kunnen zijn.
Zo is er ook een site waarop je alle abonnementen kunt stoppen die er mogelijk zijn.
Gebrek aan ervaring (gelukkig) betekent dat ik niet weet of nu alles wordt afgedekt maar het lijkt me wel.
http://www.vdstappen.nl/Links-en-downloads is een internetsite waarop ik nogal wat checklists e.d. vond.
Gaf me de gedachte dat ik het voor mijn toekomstige nabestaanden een stuk gemakkelijker kan maken.
Toch eens kijken of ik dat op kan brengen :)

Ik vraag me serieus af of dit onderwerp niet beter kan worden afgesloten maar daar hebben we Rianne voor.
Ik ben nieuwsgierig naar de reactie YTi op de vragen van André.

Het zou fijn zijn als de genoemde links in deze topic ergens kunnen worden opgeslagen. Zo hoeven we het wiel niet steeds opnieuw uit te vinden 😳
Als je de links bedoelt waarnaar ik verwees dan vind je die nu in de dropbox file die ik maakte.
https://www.dropbox.com/s/vre30aq1nqrt1yc/Afhandelen.docx?dl=0 (Knippen en plakken in je browser)

Als er meer interessante links zijn zet ik die er graag bij en ik wil ook best die file up to date proberen te houden.
Handiger is het wanneer zo'n publicatie ergens centraal ligt en die zou dus in het bekende digitale wensenboekje kunnen staan.
("Doorklikken" lijkt me een probleem maar op de Dela site kan dat weer wel)
Foxy, bedankt voor uw reactie. Ik heb de lijst opgeslagen.
Doe je de opleiding als medewerker van Dela? Waar doe je de opleiding? Lijkt me boeiend, veel succes ermee.

Sorry voor de late reactie, ik zit in aanloop naar een verhuizing en ben daardoor met hele andere dingen bezig en ben dus niet zo vaak online op dit moment.
Ik ben geen medewerker van Dela ik ben de opleiding gaan doen als aanvulling op mijn opleiding voor uitvaartverzorger. De opleiding volg ik bij Terra zorg in rouw in Den Bosch, behalve het zakelijke deel van nazorg komt ook het emotionele deel aan bod. Een leerzame en interessante opleiding. Als ik hier mee klaar ben ga ik me verder oriënteren om er mee aan de slag te gaan om zodoende mensen er mee te mogen helpen na een moeilijke tijd waarin ze eigenlijk alleen maar bezig willen zijn met rouwen en niet met allerlei zakelijke beslommeringen.

Reageer