Manieren om je dierbare te herdenken

• 22 november 2018
  • 12 reacties
  • 720 Bekeken

Reputatie 2
Bij het doorgaan na een verlies, de draad oppakken, hoort ook het herdenken van een dierbare. Degene die je mist krijgt zo een speciaal plekje, letterlijk en/of figuurlijk.

Han schreef bijvoorbeeld blogs over zijn overleden zoon, om hem te herdenken en om te rouwen. Hij vertelt dat hij zo een spreekwoordelijk standbeeld opricht voor zijn zoon. 'Eigenlijk ben ik stiekem de hele tijd bezig een monument voor David op te richten.’

Een andere manier om je overleden dierbare te herdenken is om een kaarsje te branden. Thuis, in de kerk of bij een lichtjesavond.

Iets wat ieder jaar terug komt is een verjaardag of sterfdag. Wij (mijn familie en ik) vieren bijvoorbeeld nog steeds de verjaardag van mijn overleden opa. Dat klinkt misschien gek, maar op dat moment komen we met zijn allen bij elkaar. We eten lekker en staan stil bij het gemis, maar óók (vooral!) bij alle leuke herinneringen.

Hoe herdenk jij je overleden dierbare?

12 Reacties

Reputatie 4
Beste Marthe.

Deze morgen,een mooi boeket,geplaatst in een
vaas,op het graf van mijn overleden vrouw,Marjan.
Een kaarsje aangestoken in de lantaarn.
Zondag 2-December,zou ze 81-jaar zijn geworden.
Nog steeds,geeft dit mij een fijn en warm gevoel,
om ze zo te gedenken.
Een mooi monument siert haar graf,met de symbolen
zoals ze stond,in haar leven.
Dat het allen gegeven wordt,te kunnen en mogen verhalen,
over een geliefde,waarvan afscheid is moeten nemen.
johan.
Reputatie 1
Goedemorgen Johan,
Wat heb je dat mooi gedaan en morgen zal weer een zware dag voor je worden omdat het gemis dan weer extra voelbaar is.

Een lieve groet van Heidi
Reputatie 1
Lieve Marthe,

Mijn ouders staan in een mooi lijstje op een tafeltje met daarom heen foto's van mijn gezin en in het midden een mooi klein hart gekocht bij Dela waar van beide hun as in zit,iedere avond als het donker begint te worden steek ik daar een kaarsje aan wat blijft branden tot ik naar bed toe ga.
Het geeft me wat rust in mijn hoofd en het voelt alsof ze er zo toch bij zijn.
Reputatie 2
Hoi Heidi en Johan,

Wat mooi om te lezen hoe jullie je dierbaren een speciale plek geven. Het is fijn om ze zo toch op een bepaalde manier dichtbij je te hebben, of het gevoel hebt dat je er even langs kunt gaan. Zeker nu de dagen donkerder worden kan ik me goed voorstellen dat een kaarsje wat extra warmte geeft, letterlijk en figuurlijk.

@Johan Veel sterkte gewenst morgen.

Zien jullie op tegen de kerstperiode?

Groetjes,
Marthe
Reputatie 1
Dankjewel Marthe,

Ja zie enorm op tegen de kerst periode..

Mijn vader is vorig jaar op oudjaars avond overleden.
De hele maand December ging het niet goed met hem en de hele kerst hebben we met mijn vader in het ziekenhuis gezeten met onverklaarbare pijn aan en rond de maag.
Oudjaarsdag lag hij er nog maar was eigenlijk weer aan het herstellen tot we geheel onverwachts het telefoontje kregen dat hij op de toilet in elkaar was gezakt en was overleden...

Voor mij is dit een maand die ik dit jaar het liefst wil overslaan,veel verdriet en ik herbeleef alles van vorig jaar weer..wat een gemis
Reputatie 4
Beste Heidi

Heb je mijn prive bericht ontvangen?.

Johan
Reputatie 4
Kerstmis zo op het einde van het jaar,waar we best wat
"Licht" mogen verwachten,om het nieuwe jaar 2019,
vol vertrouwen tegemoet te zien.
Zo hoorde een meisje op school,in een kerstverhaal,
dat vooral in deze periode,mensen alleen,en soms
eenzaam zijn.Alleen wonend in haar huisje,zittend
bij de gloed van de haard,en beschenen door een klein
lampje,zag ze haar zitten.Ze vertelde thuis niet wat ze
gezien had.Na schooltijd liep ze langs een winkel,en zag
achter het raam,een klein kerstboompje staan.
Ze ging naar binnen en vertelde dat ze dat boompje had
zien staan.De winkelier had allang in de gaten,waar het
om ging,ze schudde haar spaarpot leeg,maar er rolde niet
veel centjes over de toonbank.
Hij ging naar achteren maar bleef nogal lang weg.
Terug komend met een doos,mooi met kerstpapier
dicht geplakt.
Aanbellend, ze schrok wakker,en opende de deur.
Ik heb een kerstcadeautje voor U,maar ik verwacht niemand,
en een cadeautje heb ik nog nooit gekregen.
Glinsterend en met de lichtjes aan bracht wat,kerstsfeer.
Na een kop chocolademelk en een schijf koek,verliet zij
haar huisje.dankend voor de blijdschap,dit jong leven
haar met kerstmis gegeven.
Zo ook komt er met kerstmis,zonder kloppend of bellend
aan de deur,een jong leven,dat wat "Licht"''wil brengen,
aan allen,in de voor hen,moeilijke momenten..
Hem binnenlatend,zal kerstmis geen periode zijn,
waar we tegenop moeten zien,en als een gast,een
plaats aan tafel biedend.
Voor allen,een vrolijk en gezegend Kerstfeest,
Alle goeds in het nieuwe jaar 2019.
johan.
Reputatie 1
Hoi Johan,

Helaas geen bericht ontvangen.
Ik zie alleen dit mooie verhaal hier maar dat is openbaar.
Reputatie 2
Bedankt voor je mooie verhaal @Johan, erg mooi geschreven.

@Heidi Wat een ontzettend moeilijke periode moet dit voor je zijn, dat kan ik me goed voorstellen. Al die eerste keren, zoals een eerste kerst of een eerste verjaardag, zijn ontzettend pijnlijk. Maar het is zeker extra beladen nu je vertelt dat jouw vader op oudjaarsdag is overleden. Ik herken mezelf ook een beetje in je verhaal, mijn opa is in 2013 tijdens kerstmis ziek geworden en ook op de laatste dag van het jaar overleden. Het gevoel van kerst gaat totaal aan je voorbij, het is zo'n rare en verdrietige periode. Je bent wel met de familie bij elkaar, maar om een andere reden dan je bedacht had. Heel veel sterkte toegewenst, en doe vooral waar jij je goed bij voelt deze dagen. Groetjes, Marthe
Reputatie 1
Ik heb al mijn overleden familieleden op een foto op een kastje staan. (7 personen ja!)
Elke morgen bij mijn morgengebeden noem ik allen met geb.datum en sterfdatum, met goede morgen
en gebed: Heer geef ze de eeuwige rust etc. en het eeuwig licht etc...dat zij allen mogen rusten in Vrede.
Reputatie 2
Hoi @merkx112,
wat mooi om te lezen dat je dit iedere ochtend zo trouw doet.
Sta je op speciale dagen zoals een sterf- of geboortedag ook extra stil bij deze foto's? Of doe je dan iets anders? Groetjes, Marthe
Reputatie 1
Ik denk eraan als ze jarig zijn, ja.
Maar verder gewoon elke morgen, verder ook behalve
familieleden (ook verder alle vrienden en kennissen in een adem gedenken .)
Verder niets meer speciaal ..
Met Allerzielen worden alle overledenen toch ook traditioneel altijd ook in een mooie viering
in de kerk herdacht en in liefde verbonden.

Reageer