Jezelf opnieuw uitvinden?

• 3 oktober 2016
  • 6 reacties
  • 1179 Bekeken

Ik sprak een man. Zijn vrouw was een paar jaar eerder overleden. Een groot gemis. Hij dacht dat hij een aantal dingen nooit zou kunnen zonder haar. Omdat hij "gewoon niet zo handig is met klussen in en om huis". Ook had hij het idee dat hij "niets had" met de dieren die ze verzorgden. Dit was allemaal echt iets voor zijn vrouw, dacht hij. In de jaren na haar overlijden merkte hij dat die dingen - langzaam - steeds leuker begonnen te worden. Hoewel hij dacht dat hij het niet zou kunnen, lukte het klussen en de dieren verzorgen eigenlijk heel goed. Hij heeft zichzelf opnieuw uitgevonden.

Welke dingen doe jij, waarvan jij vroeger nooit dacht dat je het zou kunnen?

6 Reacties

Mijn man is nog maar 23 maanden geleden overleden. Ik had nooit verwacht dat ik het leven weer zou oppakken. Met drie jonge kinderen is het enorm zwaar. Maar we gaan vooruit. Heel langzaam en we struikelen en strompelen soms. Maar dat hoort er bij.
Ik had sowieso nooit gedacht dat ik zonder mijn vader en moeder zou kunnen leven (natuurlijk weet je dat het eens moet,maar daar denk je liever niet aan!) Wij waren zo hecht met elkaar. Ik besprak en overlegde veel met mijn ouders,ze waren er altijd onvoorwaardelijk voor mij! Al waren ze beide ziekelijk,de gesprekken met elkaar waren altijd zo waardevol. Altijd eerlijk en oprecht. Dat mis ik ook heel erg. Maar inderdaad het leven gaat door,ik heb in Mei een ongeluk gehad,en terwijl ik in de ambulance lag dacht ik meteen Ik kan ze nu niet bellen. Maar toch redt je het alleen ook wel weer. Zelfs de naaiklusjes die mijn moeder altijd voor me deed,los ik nu zelf op...oké met secondelijm,maar toch! Ik ben sterker als ik dacht,dat is wat deze 2 grote verliezen mij in ieder geval hebben gebracht!
Reputatie 4
In de drie jaar,na het overlijden van mijn vrouw,
geven de dingen die gedaan moeten worden,
geen probleem.
De wasmachine doet zijn best,en de strijkplank,
is geen uitdaging meer.
Op een gegeven moment,riep mijn vrouw mij in
de keuken,je heb praatjes genoeg hoe je zal koken,
en je weet het ook wel,maar je doet het niet.
Aan de slag,ik heb zin in wat lekkers.
Wat ben ik blij,dat dit gebeurd is.
Nu is het fijn,om te koken,en te braden,niet voor mij
alleen, maar ook voor mijn familie en vrienden.
johan.
Mijn opa (nu 88 jaar), heeft eigenlijk zijn hele leven 1 of meerdere dames uit de familie om hen heen gehad. Sinds twee jaar zijn zijn ogen erg achteruit gegaan, maar in de laatste tien jaar heeft hij zijn eigen brood leren smeren, stofzuigen, koffie en thee zetten, en ramen gewassen....
Ik stond altijd voor anderen klaar en ik dacht dat ik altijd behulpzaam moest zijn en altijd maar rekening moest houden met anderen. De dood van mijn vader heeft mij veel sterker gemaakt en veel meer er voor gezorgd dat ik steeds meer voor mezelf kies. Ik dacht dat ik het nooit in mij had zitten maar dus wel . Ik kom mezelf meer tegen en ik kom er ook steeds meer achter van wie ik nu werkelijk ben. Dat ik echt voor mezelf kan bepalen wat echt goed is voor mezelf ongeacht wat een ander denkt . Ik doe ook meer dingen voor mezelf en als het niet gaat dan is het niet erg. Ik dacht dat ik altijd mezelf overeind moest houden en dat ik altijd maar bezig moest houden met de wereld en anderen. Maar ik heb geleerd dat ik ook zwak mag zijn ...zwak zijn in die zin dat ik gewoon mezelf mag toestaan dat het gewoon niet gaat. Zwak is misschien niet het juiste woord misschien meer kwetsbaar en dat ik niet volmaakt hoef te zijn. Ik heb veel meer geleerd over wie ik ben en ben veel meer bij mezelf dan ooit .
Acht maanden geleden is mijn echtgenote op 55 jarige leeftijd plotseling komen te overlijden. Ik heb geen afscheid van haar kunnen nemen en de kinderen ook niet. Het is verdomd moeilijk om zonder haar verder te leven. Hoe de toekomst eruit gaat zien is een grote vraag. Ik heb er heel veel moeite mee. Ik heb momenteel proffesionele begeleiding. Het is en blijft moeilijk en zwaar om alleen verder te gaan. Ik mis haar ontzettend. De pijn en het verdriet is immens.

Reageer