In de steek gelaten

Ik ben nieuw op dit forum. De reden dat ik me hiervoor heb aangemeld is het feit dat ik even niet meer weet hoe ik/ het verder moet.
Ik heb mijn moeder op 1 februari jl. dood aangetroffen in haar woning. Ik raak dit beeld maar niet kwijt en er komt weer van alles naar boven van vroeger. Mijn jeugd was niet echt prettig.
Ik ben naar de huisarts gegaan en ben door haar doorverwezen naar een psychologische praktijkondersteuner. Een hartstikke fijne vrouw, alleen haar contract wordt niet verlengd. Er is nog geen vervanger/ er komt geen vervanger. Voor psychologische hulp bij Parnassia is een wachtlijst van ongeveer een jaar.
Ik voel me nu niet alleen in de steek gelaten door mijn moeder, maar ook door mijn huisarts.
Ik heb me ook aangemeld voor online hulpverlening. Ik moet dit doen, omdat het anders nog slechter met me gaat en ik dus duidelijk zelf dingen in handen moet nemen/ moet regelen. Ik heb al eerder in een depressie gezeten en dat wil ik niet meer zo ver laten komen. Vandaar de online hulp, hopelijk heb ik hier baat bij.

De reden dat ik me hier heb aangemeld, is het contact met lotgenoten ( ik omschrijf het maar even zo). Om even mijn verhaal kwijt te kunnen, te weten dat ik niet alleen ben met verdriet, reacties te krijgen en reacties te kunnen geven. Misschien zelf herkenning van anderen, bij anderen of anderen bij mij.
Ik hoop hier een beetje steun te vinden en misschien kan ik het zelfs wel geven.

mvg. Suzanne

10 Reacties

Hai Suzanne,

Je bent van harte welkom en ik hoop dat je vindt wat je zoekt. Er zit hier veel moois en goeds op het forum, ze gaan je vast weten te vinden!

Sterkte.

Frank
Dag Suzanne, wat een moeilijke periode maak jij door. Ik heb zelf nooit in zo'n situatie gezeten maar kan mij voorstellen dat het verschrikkelijk voor jou moet zijn. Ik hoop dat jij hier "lotgenoten" treft die precies weten wat jij doormaakt. Ik wens je veel inzicht en strekte toe.
Warme groet, Carina
Hoi Suzanne,
Natuurlijk ben je niet alleen!
In de eerste plaats uiteraard gecondoleerd met het verlies van je moeder. Wat een traumatische ervaring om haar zo te hebben moeten vinden. Lijkt me een van de meest erge ervaringen om een familielid zo te moeten aantreffen.
Je schrijft dat je niet zo'n fijne jeugd hebt gehad. Daarin kunnen we elkaar dan een handje geven.

Ik had een zeer slechte band met mijn moeder. Toch ben ik na haar overlijden erg in de war geraakt. Nare gebeurtenissen uit mijn hele leven, maar vooral uit mijn jeugd kwamen boven.
Ik ben door mijn huisarts doorverwezen naar een EMDR therapie, op basis van PTSS. Het heeft mij volledig geholpen.
Als je meer wilt weten, dan kun je uiteraard googelen, maar EMDR komt er in het kort op neer dat de therapie er voor zorgt dat de gebeurtenis uiteraard blijft zoals hij is, maar dat de scherpe randen, die 'normaal' functioneren in de weg staan, er af halen. Daarnaast heb ik hypno gehad ( bij dezelfde therapeute), om er voor te zorgen dat ik oprecht van het kind in mij heb leren houden.

Mocht je overwegen om dit met je huisarts te bespreken en een verwijsbrief te vragen, laat je dan goed informeren over betrouwbare therapeuten. Er is helaas veel kaf onder het koren.

Mag ik je heel veel sterkte wensen?

lieve groet,
Cora
Beste Suzanne, dat is inderdaad heftig. In hoeverre heb je een goede relatie met je huisarts? Want een jaar op hulp wachten is natuurlijk verre van optimaal. Kan je huisarts daar niet in betekenen en ben je gebonden aan Parnassia. Is er geen ander psychologiesch bureau dat korter wachtlijst heeft en kijk eens of je via je zorgverzekeraar iets geregeld kunt krijgen. Veel maken reclame dat ze wachtlijsten kunnen omzeilen. Laat ze dat dan maar eens zien.
Heel veel sterkte
Hee Suzanne,

Nog even een reactie op de nuttige(!) reactie van Ben:

Als je buiten Parnassia om wilt gaan, informeer dan eerst bij je ziektekostenverzekering of deze de therapie vergoedt en onder welke voorwaarden. Soms is vergoeding mogelijk als er ook een aanvullende verzekering is afgesloten en soms is er een maximum aantal sessies die worden vergoed. Een sessie kost rond de 80 euro per keer, dus het zou zuur zijn als je zelf voor deze kosten moet opdraaien, alhoewel ik uiteraard jouw financiële situatie niet ken.
Och meis. Wat een ellende komt er ineens over je heen.
Ik ken dat heel erg.
Ik vond mijn moeder samen met mijn vader toen ik 14 was en mijn moeder was 49.
Ook zij was overleden, maar nog warm.
Maar dat was in 1981. Toen was er geen AED. En kwam de hulp niet binnen 6 minuten.
Ook ik heb in een geweldige negatieve spiraal geleefd en heb al veel Hulp gehad.
Maar ik heb het nooit achter me gelaten.
Ik heb nu psychosomatische therapie. Ook voor mijn pestverleden en dergelijke.
Maar in tegenstelling tot anderen om me heen leef ik ook niet echt.
Ik ben al jaren dwalende en zoekende.
Heb zelf een man en kinderen.
Maar nu mijn pa ook is overleden 3 jaar geleden ben ik niet meer compleet maar alleen. Ik heb een gezin maar mis mijn basis.
Heel veel sterkte meid.
Reputatie 2
Je zou ieder kind een veilig en betrouwbaar gezinsleven toewensen. Gelukkig zit er in ieder mens ook een eigen kern die zich kan redden. Het is nu nodig die kern te vinden en te behouden. De kern van jouw eigen ik met al zijn sterke en zwakke kanten. Een ik die van zichzelf houdt ongeacht of de buitenwereld (incl. ouders) je soms kleineert, intimideert of verlaat (overlijden kan ervaren worden als een vorm van in de steek worden gelaten).
Cora geeft uitstekende tips voor begeleiding. Mocht een eerste hulpverlener niet goed aanvoelen, aarzel niet om direct een ander te vragen. Ik hoop voor je dat online begeleiding ook gaat werken. Aarzel niet om vragen ook hier neer te leggen. Dit is een veilige omgeving en die kun je nu zeker goed gebruiken. Sterkte en succes.
Wat een mooie reactie Netty,

Suzanne, het is waar. Je zult dat nu zo niet voelen, maar ook jij hebt een sterke kern. De kunst is om daar bij te kunnen komen en daar heb je hulp bij nodig. Weet je wel hoe krachtig je al bent door hulp te zoeken?

Nogmaals veel sterkte en geloof vooral ( nu al een beetje) in je zelf.

Als je er aan toe bent zou ik het fijn vinden om hier iets van je te mogen horen, ik eindig met een uitspraak die ik mooi vind:

'De wereld is op ieder moment de best haalbare verhouding van kloterigheid en verrukking'
uitspraak van René Gude
Reputatie 2
Een mooie toevoeging die uitspraak, Cora.
Voor Suzanne onderstaande spreuk. Makkelijker gezegd dan gedaan, maar het is wel haalbaar!
Reputatie 4
Beste Suzanne.

Het is weer even geleden,jou inbreng van de Topic,
In de steek gelaten,en jou bericht,hieruit.
Deze Topic,bracht mij,tot mijn Topic,Aandacht geven,
met mijn verwijzing,naar het Kerstverhaal.
Het is soms moeilijk,om er zo voor elkaar te zijn,maar
dat mijn Topic,allen mag inspireren en motiveren.
Fijne Kerstdagen.
Alle goeds in 2018.
johan.

Reageer