Hoe word jij graag geholpen als je veel verdriet hebt?

Kort geleden is mijn schoonmoeder overleden. Een heftige tijd voor de hele familie, mijn vriendin en mijzelf. Vrienden bellen regelmatig om te vragen hoe het is en of ze iets kunnen doen. Nee, ik weet zelf vaak ook niet wat. Een andere vriend belt niet, maar komt regelmatig bij me langs. Hij vraagt niks. Hij is er gewoon. Dan praten we. Lachen we. Of we gaan een stuk fietsen. Dat helpt me enorm, zonder dat hij eigenlijk iets doet.

Heb jij ook iemand in je omgeving die jou fijn heeft geholpen toen je het moeilijk had? En wat vond jij prettig?

6 Reacties

Er zijn en luisteren was wat ik als fijn en prettig heb ervaren, toen mijn moeder was overleden. Zonder alle goed bedoelde adviezen en verhalen.
Het er gewoon voor je zijn is al fijn. Luisteren als je iets wil vertellen en een schouder om op te huilen.
Ik zou het fijn vinden om mijn hart te kunnen luchten zoals ik het bij mijn moeder deed. Dat zou enorm helpen, maar dat is lastig om iemand te vinden die zo goed kan luisteren dat deze persoon precies weet wanneer het met rust te moeten laten of wanneer je wel moet reageren. Voor nu vind ik het heerlijk om (voor zover afspraak technisch mogelijk is) om met een vriendin (met of zonder de kinderen) af te spreken en gewoon tijd met elkaar door te brengen. En gelukkig staat mijn beste vriendinnetje altijd voor me klaar, om of te bellen/ kletsen/ uithuilen, of om met de kinderen samen wat te doen, of om met zijn twee wat te ondernemen. Ik heb een paar goeie vriendinnen en dat ze er zijn, ook al hebben we soms niet altijd even veel contact, dat doet mij al heel goed.
er gewoon zij voor elkaar is al genoeg. Even soms een luisterend oor en aan de andere kant samen gezellige dingen doen breekt de verdrietige fase. maar wel er over blijven praten vind ik . En tuurlijk mag je ook je eigen stille periodes hebben. Ik doe een boel in stilte.
Ik praat niet makkelijk over verdriet e n emoties maar toch met een medestander die weet wat je meemaakt is het makkelijker. Wij hoeven elkaar maar aan te kijken dan weten we al genoeg of we elkaar even met rust moeten laten of juist even door drukken om er over te praten.
De eerste 4 weken zijn we geleefd.
Allemaal heel lief en fijn.
Er waren op de begrafenis zo'n 300 mensen.
Behalve familie, waren er vele vrienden, medesporters, collega's, verenigingsmensen, juffen van school en ga zo maar door, maar ook kinderen die speciaal voor hun vriendjes en vriendinnetje kwamen, mijn kinderen.
Dat heb ik als heel bijzonder ervaren.
Als je jong overlijdt, 44, sta je eigenlijk nog zo midden in het leven en dat zie dan dus terug.
Nu, 3 maanden verder, zijn er nogs steeds veel mensen die regelmatig vragen hoe het gaat, of het lukt, of we hulp nidig hebben.
Maar ook die arm en schouder zijn volop aanwezig.
Voor nu voelt dat nog steeds heel warm.
Ik en onze kinderen, waarderen dit erg.
Maar ook het gewoon doorgaan, lachen, grapjes en gewoon gek doen, net als voor die tijd.
Het kan en het gebeurd!!
mensen vinden het vaak moeilijk hoe ze om moeten gaan met de dood en hoe je om kunt gaan met nabestaaden iedereen beleeft ;het anders, de een kruipt helemaal in zichzelf en is een met zijn verdriet. Een ander komt heel uitbundig over en gaat volop "feesten" maar het verdriet zit diep van binnen de ene mens uit zich makkelijker als de ander is zo is het voor andere ook makkelijker of juist moeilijker om er op te reageren. Ik zelf vind het altijd fijn om te praten maar mijn man bijvoorbeeld is een echte binnenvetter. dat zijn dingen die je niet kunt veranderen, elke situatie is anders elk overlijden is anders er is geen gebruksaanwijzing over hoe je met de dood noch met nabestaande om moet gaan.
Het is belangrijk om te luisteren en te zien wat het met die ander doet en daar om in te spelen.
Soms is "ik weet niet wat ik moet zeggen" veel meer tot steun dan uren praten over niks.

Reageer

Cookies

DELA maakt gebruik van cookies om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content via social media te delen en om de inhoud van de site en advertenties af te stemmen op uw voorkeuren. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van deze site stemt u hiermee in. Klik anders op meer informatie.

IK GA AKKOORD Cookie instellingen