Vraag

Hoe verzamel je de herinneringen aan je dierbare van vrienden en familie?

• 29 juli 2016
  • 2 reacties
  • 721 Bekeken

Wanneer je iemand verliest heb je zelf vaak veel mooie herinneringen. Maar je bent niet enige met die herinneringen. Je vrienden en familieleden hebben die natuurlijk ook. Die zijn minstens net zo waardevol. Helaas zijn in deze tijd, waar telematica een immer meer belangrijke rol speelt, veel contacten van "draadloze" aard. In mijn opinie mis je dan al gauw veel van de dimensie emotie, laat ik maar zeggen de persoonlijke "touch". De combinatie van de aanwezigheid, de oogopslag, het gevoel van binding en warmte en andere uitingen tijdens de persoonlijke interactie. Nu zou ik die herinneringen van vrienden en familie graag verzamelen, bijvoorbeeld door iedereen eens fysiek bij elkaar te brengen.Je wilt immers een zo compleet, reëel en evenwichtig beeld van de dierbare persoon tot stand brengen. Hoe zou jij dit aanpakken?

2 Reacties

Mijn tip zou zijn om op een bijzondere datum voor de dierbare - een verjaardag, trouwdag, sterfdag - een fysieke bijeenkomst te organiseren. Nodig iedereen uit. Zorg voor een fijne sfeer en vraag iedereen een mooie herinnering te delen. Zou dat wat zijn?
In eerste instantie was het bedoeld om vast te stellen wat een goede wijze is om een compleet en evenwichtig beeld van de dierbare te verkrijgen dat gebruikt kan worden bij een afscheidsdienst. Maar wat jij bedoeld kan natuurlijk ook, het is dan een mooie herdenkingsmogelijkheid. Je zou zo iets vaker kunnen doen juist om de dierbare te gedenken en de gedachten aan hem of haar in de familie en/of vriendenkring "levend" te houden. Het kan, denk ik, best zo zijn dat er al families en/of vriendenkringen zijn die zulke bijeenkomsten reeds jarenlang houden.

Reageer