Hoe geef ik aandacht aan mij zelf

• 30 oktober 2016
  • 3 reacties
  • 424 Bekeken

Het afgelopen half jaar is een emotionele en heftige tijd geweest.
In april overlijdt plotseling mijn echtgenoot, 44 jaar.
Daar zit je dan met 4 kinderen, tussen de 18 en 9 jaar oud.
Er moet veel geregeld worden, er zijn zorgen over hoe nu met een inkomen, huis, kinderen.
Daarbij heb ik een grote zorgtaak voor mijn ouders, die veel tijd, maar ook veel emoties met zich meebrengen.
Vader wordt met crisisopvang naar een verpleegtehuis gebracht, moeder is na 82 jaar opeens "alleenstaand" en moet dus zelfstandig zijn.
wordt daardoor nerveus, vergeetachtig en warrig.
Dus behalve zorg en huishouden thuis, ook een stuk zorg en huishouden elders.
Voor moeder kunnen we zorg aanvragen, hh hulp is er, lekkere maaltijd verzorg ik.
Nee, liever geen "tafeltje dekje" dan blijft er waarschijnlijk veel over, of ze eet er 3 dagen van.
Ik breng dan liever mijn verantwoordde, verse eigen maaltijden.
Hier moet ook gegeten worden.
Dan is er de druk van de bezoekjes aan vader, moeder gaat met mij, op eigen kracht is te zwaar.

Kinderen hebben ook aandacht nodig, zorg, liefde, hulp.
Er wordt heel veel gesport door ze...
Dan breekt de periode aan dat mijn dochters geboorte-/sterfdag eraankomt.
Dat is vooral voor mij emotioneel, want dat deel je vooral als ouders samen, nu stond ik voor mijn gevoel, alleen met en in mijn verdriet.
En dat gaat niet met 1 dag gepaard, dat heeft nog steeds een aanloopje zeg maar.
3 Dagen geleden overlijdt plotseling mijn vader, dat is dan wel een stukje opluchting (ja, sorry, echt waar), maar ook een hoop geregel.
Samen met mijn broer wellis waar en met moeder gelukkig, maar toch.
De volgende dag zou de verjaardagdag van mijn man zijn, dat gaat natuurlijk ook liefde en aandacht naar uit, voor mij, voor de kinderen, voor mijn schoonouders.
Daar willen we, zeker de eerste keer, een fijn gevoel aan overhouden.

Daarnaast zijn er ook nog de gewone dingen, als werk, vrijwilligerswerk, huishouden...
En dit pas het eerste half jaar.
Heeft u al iets gelezen wat IK heb gedaan voor MIJ?
Nee hè...

Hoe komt er voor mij weer Ik tijd.
Herkent iemand dit ren en vlieg gevoel voor iedereen, behalve voor zich zelf.

3 Reacties

Hoi Ronja,

Allereerst gecondoleerd met het verlies van je man en vader. Ik lees in je verhaal en krachtige vrouw die in deze moeilijke tijd flink heeft kunnen standhouden. Tijd voor jezelf is er niet of nauwelijks geweest. Is er een mogelijkheid om de kinderen een dag/weekend een keer bij vrienden/familie te laten logeren zodat er een dag (of twee) tijd voor jezelf gecreëerd wordt? De komende maanden zullen ongetwijfeld niet van de een op de andere dag minder druk worden. Dit zal geleidelijk gaan. Het eerste jaar na een overlijden zorgt meestal voor een overvolle/overbelast agenda van de mensen die achterblijven. Na een jaar, dit is mijn ervaring, komt de tijd en de rust terug en kan het makkelijker worden om weer ME-time te pakken. ME-time kan ook voor mij bestaan uit het wandelen naar de winkel om alleen boodschappen te doen.

Heel veel sterkte de komende dag.
Hi Ronja, jeetje wat een ongelofelijk zware tijd voor je en wat een emotionele rollercoaster. Ik herken dat ren en vlieggevoel en als je er eenmaal in zit lijkt het allemaal moeilijk stop te zetten. Je komt in een soort modus waar jij jezelf steeds minder aan het stuur bent en maar doorrent als een kip zonder kop. Natuurlijk moeten er altijd dingen gedaan worden en kan je niet alles uit je handen laten vallen maar het is goed om echt tijd te nemen en te focussen op het creëren van structurele tijd voor jezelf. Goed dus ook dat je hier je verhaal deelt! Sterkte!
Had je dit topic ook al gezien? https://forum.dela.nl/aandacht-geven-65/bewuster-leven-275/index1.html#post1977
Heftig hoor, Ronja!
Ik wens je sterkte en kracht toe. Want je hoeft niet altijd sterk te zijn, maar kracht heb je wel nodig om verder te kunnen. Pas goed op jezelf. Een pas op de plaats kan zoveel rust en ruimte geven. En dat hoeft niet groots te zijn. Het kan al heerlijk zijn om met een kop thee op de bank te zitten, naar buiten te kijken en even lekker niets te doen. Even een moment voor jezelf, die naar ik hoop wat lucht geeft.

Reageer