Het steunen van nabestaanden na een uitvaart. Hoe doe jij dat?

Op Facebook staat deze week een stelling over steun: 'Ik vind het lastig een goede manier te vinden om nabestaanden te steunen in de periode na de uitvaart'. Steun geven kan op veel verschillende manieren. Hoe ga jij om met het geven van steun aan nabestaanden in de periode na een uitvaart?

25 Reacties

Reputatie 3
Rianne.
Het lijkt zo eenvoudig,een hand reiken,
en een luisterend oor bieden.
Maar voor velen,een te moeilijke opgave.
Johan.
ik blijf contact houden omdat mijn ervaring is dat de meeste mensen zich bijna niet meer laten zien/horen.......heel veel mensen weten ook niet ermee om te gaan.ik noem ook bewust de overledene bij zijn/haar naam
Reputatie 3
Beste Willeke.
Al zijn de overledenen,tastbaar niet meer
aanwezig,is het een fijn gebaar van je,om
met het noemen van hun naam,waar dat ook
mag gebeuren,eer te brengen,voor wat en
wie zij geweest zijn,in hun leven.
Johan.
Reputatie 3
Goedemorgen Rianne.

Op deze vroege morgen,keek ik naar
een gesprek aan tafel,op de TV.
Een vader vertelde,hoe zijn zoon,een
einde aan zijn leven gemaakt had.
zelf kon hij dat in zijn gedachten,een
plaats geven,en was er wat "rust',over
hem gekomen.Maar in gezelschap
durfde hij daar niet over te verhalen,
om een ander niet te shockeren.Wat mooi
van Willeke,in een eerdere reactie,dat zij wel
de namen noemden,waarvan afscheid is
genomen.Wat geeft dat een "warm'"
gevoel,om naast elkaar,en niet langs elkaar
te leven.
Johan.
Dat geeft inderdaad een warm gevoel, Johan. Afscheid nemen is voor iedereen anders. Net als het omgaan met mensen die afscheid hebben moeten nemen. Het noemen van iemands naam lijkt zo gewoon in het dagelijks leven. Er zijn veel verschillende manieren om om te gaan met een overlijden. Het is fijn als we elkaar daarin kunnen steunen op een manier die bij beide personen passend is.
toen mijn partner stierf vond ik het heel fijn om het gewoon over hem te hebben...of als het in het gesprek zo uitkomt een typische reactie van hem benoemen....voor al niet zijn naam mijden alsof hij nooit bestaan heeft zeg maar....en verder luisteren luisteren luisteren ookal heb ik het verhaal al drie keer verteld...of gewoon even spontaan een borrel komen drinken ( neem vooral zelf de borrel met een hapje mee) of de persoon even mee uit nemen...

Reageer

Cookies

DELA maakt gebruik van cookies om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content via social media te delen en om de inhoud van de site en advertenties af te stemmen op uw voorkeuren. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van deze site stemt u hiermee in. Klik anders op meer informatie.

IK GA AKKOORD Cookie instellingen