Het rouwproces: verschillende manieren

Reputatie 2
Rouwen om een overleden dierbare doet iedereen op zijn of haar eigen manier. De een sluit zich af voor de wereld, terwijl de ander actief bezig is om een herinnering levend te houden. Het kan lastig zijn om samen te rouwen. Wat doe je als je dierbare heel anders omgaat met een verlies dan jij?

In deze video praten Elisabeth en Willy over de rouw om hun zus en dochter.

Op welke manier rouw jij? En hoe ga jij ermee om als je dierbare heel anders rouwt?

2 Reacties

Ik rouw momenteel om mijn vader die 8 weken geleden op oudejaars avond plotseling is overleden,maar ook het overlijden van mijn moeder nu 4 jaar geleden komt in alle hevigheid naar boven.
Ik sta qua gevoel sinds oudejaars avond helemaal op slot,ben geblokkeerd en dat verstikt me.
Het enige wat ik momenteel doe is werken en voor mijn gezin zorgen,vooral nergens aan denken omdat ik te vol zit met verdriet en intens gemis.
Mijn gezin laat me met rust maar mijn omgeving vind dat ik nu na 8 weken maar eens verder moet en dat onbegrip maakt dat ik me van binnen nog verdrietiger voel en mijn emotie's niet meer durf te uiten in het bijzijn van anderen.
Rouwen kan ook als iemand plotseling uit je leven is verdwenen. Bijvoorbeeld als je kinderen het huis verlaten, of een relatiebreuk. Bij mij val ik heel veel af. Ga ik mezelf afvragen heb ik het goed gedaan of wat kan ik beter doen voor volgende ronde. Ik sluit het vrijwel meteen af en zoek afleiding. Ik ga mooie herinneringen halen bijvoorbeeld foto's of ga ik langs het graf en zit daar urenlang. Dan keerde ik weer naar huis. Ik ben niet zo van hele dag zit te huilen want die iemand keert bij overleden nooit terug in je leven

Reageer

Cookies

DELA maakt gebruik van cookies om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content via social media te delen en om de inhoud van de site en advertenties af te stemmen op uw voorkeuren. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van deze site stemt u hiermee in. Klik anders op meer informatie.

IK GA AKKOORD Cookie instellingen