Herkenning bij de 8 'stappen' van rouw

• 1 december 2016
  • 4 reacties
  • 595 Bekeken

Ik krijg altijd mailtjes van 'what's your grief' en daar zitten hele rake dingen tussen. Zoals laatst kwamen de 8 stappen voorbij van rouw. Ik deel ze graag met jullie en vind het leuk als jullie hierop willen reageren.
Stap 1: Herken dat geen enkele set stappen je ooit kan laten weten hoe je verder moet, over het overlijden heen kan komen, los kan laten, of je rouw de baas kan worden.
Stap 2: Erken dat het leven nooit meer hetzelfde zal zijn.
Stap 3: Train je brein, hart en lijf om pijn te verdragen
Stap 4: Leer van de moeilijke dingen, gooi de negatieve dingen overboord en houd de positieve dingen vast
Stap 5: Leef je leven dag na dag.
Stap 6: Laat mensen je helpen
Stap 7: Vind manieren om de overleden dierbare in je leven te houden (want ja, dat mag, je hoeft hem/haar niet 'los te laten')
Stap 8: Herhaal: voor altijd...

4 Reacties

Tja, ik heb ze allemaal gezet en blijf herhalen. Maar het is alles behalve makkelijk....
Nou he? Berezwaar!!!!!!!
Deze 8 stappen zouden je moeten helpen om het verlies te verwerken. Maar zo simpel ligt dat niet, het is niet dat de verwerking volgens richtlijnen uit een boekje verloopt. Stappen die je volgt om er vanaf te komen. Stap 8 is ook wel blijf herhalen.
Voor je hier aan kunt beginnen zul je naar mijn mening eerste de vijf fases van rouwverwerking doorlopen moeten hebben en naar mijn mening is dat bij velen een traject van jaren.
De vijf fases van rouwverwerking zijn:
- Ontkenning
- Boosheid
- Het gevecht aangaan
- Depressies
- Aanvaarding
En de tijd zal het leren in welke fase je belandt en wanneer je er weer uitkomt.
En misschien kunnen deze 8 stappen je daarbij helpen.
Ik denk dat je al deze stappen juist doorloopt tijdens het doorlopen van de rouwfasen en de rouwtaken. Het ene staat niet los van het andere. ik denk juist dat deze stappen zo mooi aangeven hoe zwaar het is en waar je allemaal tegenaan loopt.

Reageer