Vraag

Grafruiming na 15 jaar....

• 19 januari 2017
  • 5 reacties
  • 740 Bekeken

Net voor de Kerst kreeg ik een brief van de begraafplaats waar mijn zus en moeder liggen. Er gaat grafruiming plaatsvinden... mijn zus gaat 'geruimd' worden, binnen afzienbare tijd.
Dit kwam echt bijzonder heftig binnen. Ik moet nu dus de keuze maken of ik haar laat opgraven en bijvoorbeeld cremeren, of dat ik haar laat opgraven en in een anoniem graf storten. Het eerste kost me een hoop geld en het tweede is gratis. :-(
Ik dacht alles verwerkt te hebben, maar ik lig er gewoon alweer nachten wakker van.
Mijn vraag aan jullie is: wie heeft dit al meegemaakt, of zit ook middenin deze moeilijke fase, en hoe ben je daarmee om gegaan?

Groetjes karin

5 Reacties

Reputatie 2
Emotioneel allemaal. Maar daarna kan het helpen als je op een rij zet wat je het meest aanspreekt op deze begraafplaats, of je je zus (en later misschien je moeder?) hier wil blijven herinneren, welke mogelijkheden er zijn voor b.v. een gedenkplaatje o.i.d.
Of besluit je wellicht dat je ergens in jouw huis/tuin een eigen gedenkplaats inricht, los van fysieke overblijfselen.

Als je eenmaal een besluit hebt genomen dat goed voelt, dan zul je je rust weer terugvinden. Sterkte en wijsheid gewenst.
Reputatie 2
Beste Johan,

Ik kan uit je reactie opmaken dat het je een goed gevoel geeft je vrouw te kunnen blijven gedenken. Kennissen van mij hebben een soort buitenaltaar ingericht met een stuk steen van dezelfde plaat als die op de begraafplaats ligt. Eigenlijk met dezelfde gedachte als jij schetst. Mooi.
Hartelijke groet,
Netty
Als medebeheerder van twee RK kerkhoven vraag ik mij af waarom er na 15 jaar geruimd gaat worden. Bij begraven hanteren wij een termijn van sowieso 20 jaar, waarvoor ook betaald is m.b.t. grafhuur en algemeen onderhoud. Daarna volgen periodes van 10 jaar waarbij alleen betaald gaat worden voor het algemeen onderhoud (paden, bestrating, heggen, bossages e.d. Karin in de wet op de lijkbezorging kun e.e.a. terugvinden. Na 15 jaar ruimen?????
Gr. en sterkte Bertus
Reputatie 4
Beste Netty.

Voordat het monument geplaats werd,op het graf
van mijn overleden vrouw,was er een gedenkplaat
van lei steen.Deze heb ik mee naar huis genomen,
na plaatsing van het monument,en een plaatsje gegeven
in mijn tuin.Nu kan ik haar gedenken,als ik zelf niet in staat
ben,haar te bezoeken.
Groetjes
johan
Allemachtig Karin.......
Wat een afschuwelijke 'keus'.......

Ik kan je slechts aanraden om te doen waar jij je goed bij voelt. Sterkte.

Reageer