Films / muziek als rouwverwerking

• 16 september 2016
  • 5 reacties
  • 556 Bekeken

Ik kwam net de trailer tegen van deze film, kippenvel:

Het zette me aan het denken. Er zijn heel veel films, series en muziek die mij hebben geholpen bij het verlies van mijn moeder. Scrubs bijvoorbeeld heeft een grote rol gespeeld, en dat is best gek, want die serie heeft niets met rouw te maken, het was simpelweg dat het me iets gaf om me in vast te bijten, en iets dat de juiste snaar raakte. Ook muziek heeft me erg gesteund.

Waar haal jij je troost uit? Welke film, muziek of misschien een toneelstuk?

5 Reacties

Ik kon juist geen films volgen vlak na het overlijden van mijn man. Boeken lezen ging ook niet. Muziek vond ik 'eng' omdat ik bang was muziek van de dienst te horen. Ik ben op Pinterest spreuken gaan zoeken die me raakten. Heb inmiddels een flinke verzameling. Ze veranderen mee met mijn gemoedstoestand. Eigenlijk een verhaal op zich.
Wel een goed topic dit!!
Reputatie 4
Tijdens het afscheid van mijn vrouw,klonken de liederen
van haar lievelings zangeres en zanger,Celine Dion en
Andrea Bocelli,resp.het Ave Maria en the Prayer in de kerk.
Deze CD,heb ik inmiddells, grijs gedraaid,en met deze
herinnering, mijn troost gevonden.
Veel troost,geeft mij ,dit gedicht:
Lopend over de ""paden'"
Staande voor je graf
Rustend in moeder aarde
Waarin een lichaam
Waar een hart in zat
Dat liefde heeft ontvangen
Maar ook liefde heeft gebracht
Dankend voor de jaren
Dat wij samen waren.
johan
Die film lijkt me fantastisch om te zien.
Met heel veel zakdoeken.
Alleen is dat het erg jammer dat ik daarna niet mijn verdriet en gevoel kan delen met mijn naaste.
In een periode van rouw ben ik veel sneller geraakt door muziek of film dan in minder emotionele tijden. Er is muziek die bij herhaald beluisteren, ook later nog diep raakt. Na mijn scheiding, lang geleden (toch ook een periode van rouw), had de opera Peter Grimes van Benjamin Britten die uitwerking. En die heeft hij nooit verloren. In deze scene realiseert de hoofdpersoon (de visser Peter Grimes) zich dat hij door de dorpsgemeenschap (koor op de achtergrond) wordt uitgestoten en veroordeeld tot de zee op gaan en nooit meer terugkeren (sink her!). https://www.youtube.com/watch?v=WCU6kT2_bRs&ab_channel=DrStraughn
Vandaag kwam ik dit item tegen. Dré Hazes over zijn vader. Hij zingt het lied voor zijn vader aan het eind van een item. Live. (Het lied zit op het eind). Ben benieuwd wat jullie ervan denken.

Reageer