Feestdagen

• 1 november 2016
  • 13 reacties
  • 892 Bekeken

Hoi hoi allemaal waar ik een beetje meezit zijn de aankomende feestdagen. Het is dan nog geen jaar geleden dat ik mijn man verloren heb dus eerste jaar kerst en oud en nieuw. Nu heb ik een nieuwe vriend maar ook mijn eigen kinderen zijn er. Ik heb met mijn oudste geen contact meer, maar nu twijfel ik wat ik zal doen. Ze zijn volwassen en wonen zelfstandig, maar ik wil graag me kerst vieren met mijn nieuwe vriend. Hoe vieren of vierde jullie de eerste kerst zonder je partner? Diep in me hart heb ik geen zin in zoveel poeha ook al hou ik van gezelligheid. Hebben jullie suggesties?

13 Reacties

Zo is het Astrid.Alle mooie herinneringen bewaren we in ons hart.Fijne avond.
Sorry Astrid het is inderdaad Esther
Dank je wel Johanna, voor je lieve woorden. Het zingen voor de verjaardagen is ook zo'n mooie traditie. Zo zijn onze dierbaren er toch een beetje bij.
Hoi Dinie, volgens mij bedoel je Esther.
Hallo Astrid,Ik zou voor eigen geluk kiezen dat doen je kinderen ook ik heb dat ook gedaan toen mijn ouders er niet meer waren kerst is natuurlijk nooit meer hetzelfde maar dat wil niet zeggen dat je het niet vieren mag als je kinderen van je houden trekken ze van zelf wel bij hoe moeilijk het ook is soms ik wens je veel sterkte en toch fijne feestdagen het komt vast goed.
Hallo Astrid
Wat een fantastisch leuk idee is dat.
Natuurlijk mis je nog je moeder ook al is het wat langer geleden.
Ik kan ook nog regelmatig oms mam missen vandaag nog.
Onze kleindochter werd 4jaar en dan zingen we altijd heel vroeg lang zal ze leven,we doen dat samen mijn man en ik voor ieder kind of kleinkind net als mijn moeder dat voor ons deed en ineens dacht ik aan het moment dat ik ze niet meer hoorde zingen.Ach je ouders het zijn je wortels.Veel liefs en dank je voor je mooie verhaal.
De eerste kerst zonder mijn moeder was inderdaad heftig. En nu, vijf jaar later, kan het me soms nog aanvliegen...

Wat ik mooi en bijzonder vond, de eerste feestdagen na haar overlijden, is dat ik een gedichtje heb geschreven welke wij op de kerstkaart hebben laten afdrukken met een knipsel van mijn moeder er op. Dit hebben we ook op de kaart gezet. Op een ochtend zijn we bij elkaar gekomen en hebben we als gezin de kerstkaarten voor mijn ouders geschreven en met elkaar ondertekend. Mijn vader eerst, daarna schreef ik de namen van mijn man en mij en vervolgens schreef mijn zusje de namen van haar man en haar op. Tot slot schreven de kleinkinderen hun naam op de kaart. Ik heb dat als heel mooi en bijzonder ervaren. We hebben er ook mooie en warme reactie op ontvangen. Het verlies werd er natuurlijk niet minder om, maar op deze manier gaven we de feestdagen wel iets speciaals mee.
Beste Esther

Het is een moeilijke tijd voor iedereen als je,je partner en of vader nog zo kort verloren hebt.
Dikwijls gaat de partner al lang daarvoir door een moeilijke tijd als hij bv.ziek was.
De tijd van verwerking is voor iedere persoon anders en iedereen beleeft verlies anders.
Kerst een tijd dat Fam er voor elkaar is herinneringen aan eerdere kerst spelen door menig persoon doir hun hoofd en roepen vreugde en verdriet op.
Niemand kan jou zeggen wat je zou moeten doen.
Ik zelf zou de kerst zeker met mijn kinderen willen delen.
Er komen nog vele kerstdagen maar de eerste kerst zonder vader is de pijnlijks en wie snapt je beter(dat is toch je moedertje)
Hoe dan ook ik wens je veel liefs en warmte toe de komende moeilijke maanden.
Reputatie 4
Beste Esther.

Het ""feest''"van Kerstmis.
Het zou er alle dagen van het jaar mogen zijn,
dan kon ik blijven zingen,vrede op aarde voor alle
met een goede wil,
dat zal wel een wensdroom van mij blijven.
Maak er een fijn Kerst en Familie gebeuren van,ongeacht
van welke geloofsovertuiging ook.
Een mooi Kerstgebeuren,voor allen.
johan.
Hallo Esther als ik jou was zou ik de dagen verdelen zo dat je een ieder tevreden kan houden, je kinderen zullen deze kerstdagen het net zo zwaar vinden als jij want het is wel hun eerste kerst zonder hun vader ook je vriend zal dit begrijpen als het goed is je zou bijvoorbeeld eerste kerstdag met elkaar kunnen eten (met of zonder vriend) en zo de kerstdagen met je vriend doorbrengen, het is toch mooi als gezin dat er en moment is dat je samen stil staat bij het gemis
mijn man is vorige jaar 18 november overleden en toen stont de kerst voor de deur toen ben ik helemaal alleen gebleven met de hondjes maar dit jaar gaat dat niet gebeuren ik ga naar mijn vriendin en daar komen ook haar kinderen dat is heel wat anders
maar ik vind het toch weer spannend ik wilde de ook de kerstboom weer niet zetten maar ja ik moet hem zetten van mijn vreindin
dus ik doe dat dan maar
Hi Esther, ik ben altijd blij met het feit dat het kerstdagen (meervoud) zijn, zo kan ik de dierbaren om mij heen allemaal op een andere manier zien. Met sommige familie ga ik eten of lunchen, met anderen ga ik lopen in het bos. Met mijn vrienden en partner ga ik lekker naar de film. Ik ben ook niet zo van de feestdagen maar houd wel van de gezelligheid. Ik zoek dus dingen die ik leuk vind om te doen en waar juist tijdens die feestdagen ruimte voor is 🙂
Hoi Esther,
Ik heb niet echt suggesties. De eerste feestdagen zonder je partner zijn gewoon moeilijk, ook al heb je een nieuwe vriend. En ik denk dat het ook verschil maakt of je alleen met je vriend kerst viert of ook de kinderen erbij. Wat je zelf graag zou willen is eigenlijk het belangrijkste. Wat voelt voor jou goed? en als de kinderen komen, wat willen zij graag? komt dat overeen of is er een middenweg waarbij jullie je allemaal goed vinden. Het belangrijkste is zo'n situatie is praten met elkaar zodat je van elkaar weet wat de ander graag wilt en/of belangrijk vindt. En samen praten over hoe jullie deze feestdagen zonder man/vader, met nieuwe vriend een mooi samenzijn kunnen maken, waarbij wel/geen aandacht is voor de overledenen.

Reageer