Deze week in het nieuws: rouwlego of uitvaartlego. Voegt het wat toe?

Deze week was er een al iets langer bestaand fenomeen in het nieuws: Lego dat een uitvaart uitbeeldt. Om mee te spelen. Is dit zinvol? Help je hier bijvoorbeeld kinderen mee, om verdriet en verlies te verwerken?

Of is het een sympathiek verkochte commerciële stap van Lego?

Wat vinden jullie?

11 Reacties

Ik denk dat het wel zin heeft. Helemaal als kinderen er niet of moeilijk over kunnen praten. Ze kunnen zich misschien beter uiten door met de lego te spelen het zou een opening tot gesprek kunnen zijn.
Reputatie 1
Ik heb een kleinkind van 6 dat graag met Duplo speelt. Ik vind het eerlijk gezegt ,n hachelijke onderneming om als direct betrokkene je te wagen aan dit specifieke speelgoed. Zelf zou ik me daar niet aan wagen omdat het in ons geval om zijn onlangs gestorven mama en mijn dochter gaat. Wel spelen wij vaak situaties na waar zijn moeder een rol in speelt. Hij is daar leidend in. Ik hecht groot belang aan het ''levend'' houden van zijn moeder. Maar ,n kist met die zwartehoedenheren? Die waren zowiezo bij haar afscheid niet aanwezig en hij reed zelf met de baar mee over de begraafplaats.
Niet voor mij dus, dit materiaal maar die triest kijkende poppetjes ,daar kan ik wel wat mee, dat spreekt me wel aan al zou dat eveneens in DUPLOvorm moeten zijn.
Laat me voorop stellen dat de Deense speelgoedfabrikant hier geen commerciële stap mee heeft willen zetten. Deze speelgoedtoepassing is namelijk mijn idee. Ik heb dit bedacht om laagdrempelig de dood bespreekbaar te maken met kinderen. De drie foto's zijn slechts een impressie van wat ik aanbied. Ik geloof dat dit - samen met een goede ondersteuning - van toegevoegde waarde kan zijn in het bespreekbaar maken van wat kinderen bezighoudt.
Beste mensen,

De afbeeldingen verbeelden geen officiële uitgaves van LEGO bouwdozen. Het betreft hier bouwsels van personen die, op eigen initiatief, scenes uitbeelden die uit het leven gegrepen zijn. Het aloude motto ‘Van LEGO kun je alles maken’ gaat hier op. LEGO beoogt een speelgoed te zijn dat de creativiteit van (vooral) het kind prikkelt en zich nooit of te nimmer zal wagen aan thema’s als dood, religie en oorlog.
@ R hattink
Dit fenomeen bestaat al langer. Google bijv. op ‘LEGO’ en ‘funeral’ en je wordt overspoeld met, in LEGO gebouwde, begrafenissen, rouwstoeten, doodskisten en begraafplaatsen.
Reputatie 1
Gaan we nu zeuren over wie ''het'' gemaakt ,bedacht of weetikwat heeft?
Goh..... dat zal me ,n zinvolle bijdrage worden....

Graag ,n iets meer terzakedoende bijdrage svp. Ik ben weg....
Reputatie 3
Beste Petra-A.

Het is voor nabestaande ouderen,al heel
moeilijk,het verlies van een geliefde te
verwerken,laat staan voor kleine kinderen.
Een foto,of filmpje,brengt de kinderen,met
vragen,en roepen herinneringen op,wie of
hoe ze waren.
Een niets zeggend,en afstandelijk,""lego""
gebeuren,werkt alleen maar verwarrend
in het gevoel, en het leven van een kind.
johan.
Petra: helemaal eens, want dat is niet de vraag.. Boeiend of dat Lego, Playmobiel of wie dan ook is.
De vraag is: is het zinvol.

Dood en de rituelen er om heen is zeker zinvol voor kinderen van alle leeftijden.
De dood hoort nu eenmaal on losmakend bij het leven,

Waar ik moeite mee heb bij lego is de traditionele stereotiepe vorstelling van een begrafenis.
Kerk-graf-dragers-zwart kruis enz....

Kinderen betrekken bij rouw vind ik prima. Heb dat ook altijd met mijn eigen kinderen gedaan. Variatie is echter wel belangrijk en er moet wel de mogelijkheid te zien zijn voor begrafenissen/crematies/natuurbegraven van ALLE gezindten. Pas dan is het zinvol.

Let wel: dit is mijn mening en niet zaligmakend.
@Petra-A

Ik denk dat 'spel' een waardevol iets is en een belangrijk hulpmiddel kan zijn bij rouwverwerking bij kinderen. Spelen kan in de vorm van rollenspel en drama, vrij spel of met materialen. (waaronder ook speelgoed). Voor het ene kind zal het rollenspel prima werken een ander kind zal zich prettig voelen bij spel met bijvoorbeeld LEGO. Wanneer de suggestie tot spel, met eventuele bijbehorende attributen, door het kind geïnitieerd wordt, is er m.i. nooit sprake van 'fout'.

Ik wilde met mijn bijdragen aangeven dat er GEEN rouwLEGO - i.t.t. hetgeen wordt gesuggereerd - in de handel is. De getoonde bouwsels, naast tal van varianten vindbaar op internet, zijn ontsproten aan de fantasie van 'willekeurige' LEGObouwers. Naar het doel hiervan kunnen we alleen maar gissen. Daarnaast is het geen recent fenomeen, maar iets wat al vaker/eerder vertoond. De een bouwt een ruimteschip, de ander een boerderij, een schoolplein met spelende kinderen of ... een kerkhof of uitvaartsceremonie.
kan helpen met rouwverwerking denk ik, beetje luguber maar kan wel
brg
René
Als het helpt om kinderen hiermee voor te bereiden op een afscheid, waarom niet? Ze weten dan een beetje wat ze kunnen verwachten. Dat doen ze toch ook bij bijv. ziekenhuisopname?

Reageer