Vraag

Coronavirus en Spaarverzekering DELA

• 15 maart 2020
  • 1 reactie
  • 272 Bekeken

Op dit moment is de corona virus een hot item.

De economie krijgt een flinke dreun, zowel op de beurs als in de samenleving.

Ik wil namelijk een spaarverzekering afsluiten en nu vraag ik mij af of dit wel nog wel verantwoord is.

De economie staat op zijn kop en de aandelen kelderen flink.

Nu gaat DELA spaargeld ook bepaalde fondsen (beleggen).

Moet ik mij zorgen maken als ik een spaarverzekering afsluit bij de DELA ?

Het valt namelijk niet onder de depositogarantie stelsel zoals een bank dat heeft.

Groet Ton

1 Reactie

Reputatie 2

Hoi Ton,

Mijn collega heeft het volgende voor je uiteengezet. Hopelijk weet je zo voldoende. 

Groetjes, Marthe

Risico?
Wij kunnen nu en op lange termijn goed aan onze financiële verplichtingen voldoen. Hierbij kunt u denken aan het betalen van de verzekeringsuitkeringen. We zijn een gezonde organisatie met gezonde financiële buffers. Eind 2018 waren onze buffers ruim 3 keer (373%) zo groot als wettelijk vereist onder de Europese regels van Solvency II. Meer informatie hierover leest u in het rapport over onze solvabiliteit en financiële toestand dat u kunt vinden op dela.nl/jaarverslag.

Vallen DELA en het DCP onder het depositogarantiestelsel?
DELA en het DELA CoöperatiespaarPlan vallen niet onder het depositogarantiestelsel. DELA is een verzekeraar en geen bank. DELA valt als verzekeraar onder de nationale opvangregeling van De Nederlandsche Bank en het Verbond van Verzekeraars. Deze regeling biedt niet dezelfde zekerheid als het depositogarantiestelsel.

De nationale opvangregeling
Deze opvangregeling is ontworpen door De Nederlandsche Bank (DNB) in overleg met het Verbond van Verzekeraars. Deze regeling heeft als doel om de verzekeringsaanspraken van klanten veilig te stellen als een verzekeraar in de problemen komt. Alles wordt in het werk gesteld om de belangen van verzekerden te beschermen.

Reageer