Vraag

Wie regelt de uitvaart?

Beste,

Na mijn scheiding is het contact tussen kinderen en vader door zijn problemen verslechterd, inmiddels was ik deze verhouding terug aan het opbouwen maar nu lijkt vader te komen te overlijden.
Onze kinderen zijn 10,12, 13, 16 en 18.
Hun opa en oma doen alsof de kinderen niet meer bestaan, maar wij weten wat papa zijn wens is en dat die lijnrecht tegenover zijn ouders hun wensen staan. Ook willen zijn ouders geen contact met onze kinderen. Lastige situatie dus.

Wie mag in dit geval bepalen wat er gebeurt? De 18 jarige dochter als afgevaardigde van de kinderen of de ouders?

6 Reacties

Ik ben geen jurist of uitvaartleider ofzo...maar ik dacht dat de erfgenamen in basis mogen/moeten bepalen hoe een afscheid eruit komt te zien. Dat zijn in dit geval eerst een evt nieuwe partner ( indien sprake van samenlevingscontract contract/geregistreerd partnerschap of huwelijk ) en dan evt kinderen de oudste is meerderjarig en zal er dus iets over te zeggen hebben lijkt me...tenzij dit anders bepaald is in een testament ofzo. Dit zou je na kunnen vragen bij een notaris of een online notarisforum. De notaris heeft naar ik meen een speciaal instap tarief voor korte vragen. Ik hoop je hiermee verder op weg geholpen te hebben. Veel sterkte in de komende tijd!
Mijn ex heeft geen nieuwe partner, dus die lijn valt af. Blijft mijn dochter dus over.
Ik ga morgen toch maar even een advocaat vragen, aangezien blijkt dat mijn ex niet hersteld van zijn letsel.
Testament is er ook niet.

Dank je voor je meedenken.
Beste mama van 5,

Als het gaat om het regelen van de uitvaart, dan is de opdrachtgever van de uitvaart degene die mag bepalen wat er geregeld wordt. De opdrachtgever is degene die bij de uitvaartverzorger tekent voor het regelen van de uitvaart. Deze opdrachtgever is er vervolgens ook verantwoordelijk voor dat de kosten van de uitvaart worden voldaan.
Iedereen kan opdrachtgever worden. De opdrachtgever kan dus een ouder van je ex-partner zijn, maar ook je meerderjarige dochter.
Beste Mama van 5, wat een ingewikkelde situatie. De kans lijkt me groot dat de ouders van je ex de uitvaart willen regelen. Gevolg zou kunnen zijn dat jullie kinderen bij de uitvaart buiten spel staan. Zou je oudste dochter er op staan bij de uitvaart van haar vader betrokken te worden, dan wil ze waarschijnlijk jouw steun. Ingewikkelder kan het haast niet. Heel veel sterkte. Ik hoop vooral dat jullie kinderen de gelegenheid krijgen om van hun vader afscheid te nemen.
Wat een ontzettende zware en verdrietige situatie. Ik kan me voorstellen dat je veel onmacht voelt. Vooral bij een uitvaart wil je dat er verzoening is... Waarom elkaar negeren... Onbegrijpelijk dat sommige mensen er zo in zitten.... Ik wens je alle sterkte en wijsheid toe.
Beste mama van 5,
de reactie van Teun is volledig juist. erfgenaam of niet is in deze niet relevant.
Als er iets op papier staat is dat handig maar niet noodzakelijk.

Wanneer de band met zijn kinderen goed is is er dus geen rede om hen de uitvaart niet te laten regelen (met jou als achtervang).

Ik weet natuurlijk niet hoe ziek hij nu is en of hij nog goed aanspreekbaar is anders bestaat de mogelijkheid toch nog met een notaris wat zaken vast te leggen rondom erven/ de kinderen en andere praktische zaken.

Sterkte voor jou en je kinderen! en veel wijsheid toegewenst bij het maken van keuzes en beslissingen.

Reageer

Cookies

DELA maakt gebruik van cookies om het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content via social media te delen en om de inhoud van de site en advertenties af te stemmen op uw voorkeuren. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van deze site stemt u hiermee in. Klik anders op meer informatie.

IK GA AKKOORD Cookie instellingen