Vraag

Wat gebeurt er als je tussentijds je verzekering opzegt?

• 13 april 2016
  • 10 reacties
  • 3019 Bekeken

Over tussentijds stoppen, dus opzeggen, heb ik nog nooit gelezen. Ik neem aan dat wat je hebt opgebouwd in het aanvullende deel, blijft staan.

10 Reacties

Hoi Astrid, ik heb je vraag even losgemaakt van het topic 'keuze begrafenisondernemer'. Daar viel hij weg in de hoeveelheid van reacties en ik denk dat er meer mensen benieuwd zijn naar hoe het zit met het tussentijds opzeggen van een verzekering.

Kun je me voor een antwoord iets meer informatie geven over de situatie? Om wat voor verzekering gaat het? Ook wil ik graag weten wat je verstaat je onder wat er is opgebouwd in het aanvullende deel?
Dank je wel Sharina, dat je hier een aparte topic van gemaakt hebt.
Met mijn reactie reageerde ik op een reactie van iemand anders, maar dat kon ik zo gauw niet terug vinden. Ik overweeg nl. niet om op te stappen. Door wat iemand anders schreef, kwam deze vraag bij mij op. Vandaar.

Onze verzekering bestaat uit een dienstenverzeking en een, wat men tegenwoordig, geldverzekering noemt. Er is ons bij het afsluiten van de geldverzekering verteld, en verzekerd, dat dit opgebouwde bedrag ten alle tijden vooor ons blijft staan. Het is een extra spaarpotje voor kosten welke buiten de basisverzekering, tegenwoordig dienstenverzekering, vallen. Mocht daar geld van over blijven, dan krijgen wij dit uitgekeerd.

Dus mochten wij ooit overwegen op te zeggen (wat ik niet verwacht), dan zouden wij dit opgebouwde uitgekeerd moeten krijgen.

Hetzelfde zou dus moeten gelden als wij besluiten de premiebetaling voor de geldverzekering stop te zetten. We blijven premie voor de dienstenverzekering betalen en behouden het tot nu toe opgebouwde bedrag van de geldverzekering.
Hallo Astrid, graag gedaan 🙂. Fijn om te lezen dat je goed op de hoogte bent van de verzekering! Zoals je omschrijft heb je een DELA UitvaartPlan, deze bestaat uit een Dienstenverzekering en een aanvullende Geldverzekering van minimaal €597. Mocht er, na het regelen van de uitvaart, geld overblijven van die aanvullende Geldverzekering wordt dit uiteraard uitgekeerd. Lees hier hoe het werkt wanneer men het DELA UitvaartPlan wil opzeggen.

Je geeft aan dat de Geldverzekering stop te zetten is. Wij noemen dit premievrij maken. Premievrij maken kan enkel onder bepaalde voorwaarden. Er moet een premievrij bedrag van tenminste €597 opgebouwd zijn in de Geldverzekering en de Dienstenverzekering moet onveranderd blijven. Leden met een DELA UitvaartPlan Basis (Dienstenverzekering + Geldverzekering van €597) kunnen de aanvullende Geldverzekering niet premievrij maken. Het bedrag wat op dit moment op de polis staat vermeld is niet de opgebouwde waarde van de Geldverzekering maar het verzekerde bedrag. Mocht men de opgebouwde waarde willen weten kan deze opgevraagd worden bij onze Klantenservice.

Heb ik zo jouw vraag naar tevredenheid beantwoord?
Hallo Sharina, dank je wel. Zoals aangegeven speelt opzeggen/premievrij maken (nog) niet bij mij. Maar ik kan me voorstellen dat dit bij andere mensen wel speelt. Bijv. omdat men de kosten niet meer kan opbrengen. Het is daarom goed dat dit op deze manier onder de aandacht wordt gebracht. Wat mij betreft is het een helder verhaal. De link naar de website geeft een aanvullende kort, bondig en heldere uitleg.

Ik ben echter van mening dat het premievrij maken van de geldverzekering voor elke polis zou moeten kunnen. Is er een bepaalde reden voor, dat dit niet bij elke verzekering kan?

En hoe denken anderen over dit onderwerp?
Wederom graag gedaan Astrid! Je kunt de Geldverzekering van €597 (in 2016) niet premie-vrij maken, omdat deze onderdeel is van het DELA UitvaartPlan Basis. De geldverzekering is daarin niet los te koppelen van het dienstenpakket..
Dank je wel Sharina, voor je toelichting.

Met mijn reactie reageerde ik op een reactie van iemand anders. Deze heb ik helaas niet terug vinden. Ik ben nieuwsgierig naar zijn/haar reactie op dit onderwerp.
Wout, u stelt bij de quote 'Keuze begrafenisondernemer' de volgende vraag: "ik zou trouwens wel eens van de leden willen horen wat ze er van vinden als men stopt met dela omdat sommige het niet meer kunnen betalen of omdat ze niet met de voorwaarden accoord gaan, en voor dela ook een taak dat men duidelijk uit legt bij het afsluiten wat het alternatief is en wat er gebeurt met de opgebouwde premie als men tussentijds stopt".
Hoe kijkt u hier zelf tegenaan en wat vindt u van bovenstaande reacties op deze topic?
Sharina, komt deze vraag zo bij Wout aan, of dien ik dit eigenlijk via een privé bericht te versturen?
Hallo Astrid, je kunt Wout inderdaad beter even een privébericht sturen. Hij krijgt namelijk geen aparte melding binnen.. Groet, Sharina
Hallo Sharina, toen ik de vraag hier aan Wout stelde, heb ik hem gelijk ook een privé berichtje gestuurd. Ik ben benieuwd naar zijn reactie.

Reageer