Vraag

Wat gebeurt er als je tegelijk sterft?

• 17 februari 2016
  • 4 reacties
  • 7737 Bekeken

Ik ben eigenlijk niet zo met de dood bezig. Het enige waar ik me zorgen om maak, is als mijn man en ik tegelijk komen te overlijden.
We hebben geen kinderen, dus wat gebeurd er dan? Waar begint de politie als we tegen een boom gereden zijn?
Tuurlijk heb ik SOS in mijn telefoon gezet, dus mijn ouders worden gebeld.
Wie is er daarna verantwoordelijk voor de uitvaart? Maar ook de verkoop van ons huis enz.
Ben ik de enige die daar over nadenkt of hebben jullie dat ook?
En hoe hebben jullie dit dan geregeld?

4 Reacties

Hallo Tamara, een goede vraag die ons bij de DELA VoorelkaarDesk wel eens vaker wordt gesteld.

Als jij en je man overlijden door bijvoorbeeld een auto-ongeluk, dan is er nog een verschil tussen de situatie dat jullie tegelijk overlijden en de situatie dat jullie kort na elkaar overlijden. Bij een gelijktijdig overlijden ontstaan er direct twee nalatenschappen. Jouw helft van het vermogen van jou en je man is jouw nalatenschap, de andere helft is de nalatenschap van je man. Als er geen testament is gemaakt waarin erfgenamen zijn benoemd, dan gaat jouw nalatenschap naar jouw wettelijke erfgenamen (je ouders en eventuele broers en zussen). De nalatenschap van je man gaat naar zijn wettelijke erfgenamen. De erfgenamen zullen vervolgens samen moeten zorgen dat alle zaken geregeld worden. Zij zullen dus in onderling overleg zaken moeten gaan regelen, zoals bijvoorbeeld de verkoop van de woning. Ook zal iemand de opdracht voor de uitvaart moeten geven. Deze opdrachtgever is verantwoordelijk voor het regelen van de uitvaart. Natuurlijk kunnen de nabestaanden van jou en je man ook de uitvaart in onderling overleg regelen.

Bij gelijktijdig overlijden zal de helft van het vermogen naar jouw familie gaan en de andere helft naar de familie van je man (als jullie getrouwd zijn in gemeenschap van goederen). Het wordt lastiger als jullie niet tegelijk overlijden. Stel dat jij na een ongeval een dag na je man overlijdt. Dan ben jij eerst de enige wettelijke erfgenaam van je man. Jij erft dan dus zijn deel van het vermogen. Als jij vervolgens overlijdt, dan gaat jouw hele nalatenschap naar jouw wettelijke erfgenamen. Het hele vermogen van jou en je man komt in dat geval terecht bij jouw familie. De familie van je man krijgt in dit geval niets.

Als je wilt voorkomen dat er moeilijkheden ontstaan als jij en je man tegelijk of kort na elkaar overlijden, dan kan dat door een testament te maken. In een testament zou je een 'rampenclausule' kunnen opnemen waarin je vastlegt wat er met de nalatenschap moet gebeuren als jij en je man tegelijk of kort na elkaar overlijden. Als je ook wilt voorkomen dat alle erfgenamen samen moeten zorgen voor de afwikkeling van de nalatenschap, dan kun je in je testament ook iemand aanwijzen die dat doet. Die persoon wordt een executeur genoemd. Je kunt zelf bepalen wie je tot executeur benoemt. Dit kan een van je familieleden zijn, maar ook een professioneel executeur of een notaris.
Reputatie 2
Goed om hier toch tijdig over na te denken, Tamara81! Een ongeluk kan iedereen overkomen. Teun's verhaal is helder. Als aanvulling: in een testament kun je overigens ook "aangetrouwden" uitsluiten als dat aan de orde is. In een familie kunnen big-spenders introuwen b.v.
Daarnaast kun je nu al nadenken over de soort begraafplaats. Voor een natuurbegraafplaats mlet je soms vantevoren een plaats reserveren. Mijn ervaring is wel dat als je de dingen regelt die je kunt regelen je er verder ook niet meer over na hoeft te denken. En dat betekent nog meer genieten van het leven!
Jeetje Teun, klinkt toch ingewikkelder dan het is waarschijnlijk.
Dankjewel voor je uitgebreide antwoord. Toch maar eens nadenken over een testament dan.
Ik dacht altijd dat je in je testament alleen maar je spullen verdeelde, maar dus ook je uitvaart. 😉
Als mensen komen te overlijden hoef je in de praktijk geen erfgenaam te zijn of officieel te zijn aangesteld als bewindvoerder of zoiets. Ik ben al 2 maal in de situatie terecht gekomen dat een goede kennis de zaakjes niet goed had geregeld en ik toen maar de dingen heb opgepakt en de uitvaart heb geregeld na het overlijden. Uitzoeken welke nichtjes en neefjes er nog ergens leven en wie de erfgenamen zijn kost dan veel te veel tijd en komt naderhand dan wel. Natuurlijk was dat geen ideale situatie en is het beter voor het overlijden de zaakjes te regelen.

Reageer