Vraag

Uitvaart (kerk, aula of.......)

• 20 mei 2016
  • 6 reacties
  • 869 Bekeken

Je hoort het steeds meer, tenminste ik, laatste afscheid -voor het moment van crematie of begraven- op een andere plaats dan in een kerk of aula van het uitvaartcentrum. Ik weet dat een dergelijk ceremonie ooit plaats vond vanuit een concertgebouw, het café en een voetbalstadion.

Is in deze zin alles mogelijk? Kan het bijvoorbeeld ook op het plein waar je was geboren, dat mooie plekje in het bos of in je favoriete stadspark. Zijn er regels over de plek waar de bijeenkomst plaats heeft? Mag het plaats vinden in de openbare ruimte? Is dat iets wat de gemeente regelt of zijn er landelijke regels (wetgeving).
Ik heb zelf namelijk wel een idee waar ik dat voor me zelf zou laten plaatsvinden.

6 Reacties

Er is heel veel mogelijk en zolang dat met respect naar de overledenen, nabestaande en omgeving is, denk ik dat het goed is. Een waardig afscheid is zo belangrijk voor de rouwverwerking.
Probeer ook respect te hebben voor de omgeving, het is niet alleen maar ikke, ikke, ikke. Want wat voelde het toch naar bij een uitvaart toen iemand lak (nog netjes verwoord) aan de ex-schoonfamilie had...
Ja dat is ethisch verantwoord. Afscheid mag tegenwoordig door de overledene of zijn of haar familie zelfstandig geregeld worden. Maak je gebruik van een kerk zal je de regels van deze kerk moeten respecteren. Dat geld ook zo voor andere gebouwen.
Vaak zal ook het kostenplaatje een grote rol spelen hoe het afscheid zal worden georganiseerd.
Maar altijd met respect naar de overledenen en zijn na bestaande, en de omgeving.
Ja, ik heb dat vastgelegd in mijn "erfenis dossier" van de Hartstichting.
Dat is dan inderdaad een hele mooie plek voor een afscheidsdienst! Toestemming van de gemeente is daar inderdaad niet nodig Mocht je geen beheerder meer zijn, dan moeten je nabestaanden nog wel toestemming vragen aan de eigenaar/beheerder. Heb je al met je nabestaanden besproken dat je de dienst graag op deze plek zou willen? Of het vastgelegd in je wensenlijstje?

En vraag aan de andere forumleden: hebben jullie al eens nagedacht over een afscheidsdienst op een bijzondere plek?
Voor mij, als scout, op het kampeerterrein in Arnhem. Hier loop ik al van mijn 8e jaar rond en ik ben er nu bijna 25 jaar beheerder. Ik was bang dat (voor een openluchtbijeenkomst) de gemeente toestemming voor moest geven. Met jouw antwoord, Rianne, is dat dus niet nodig. Dank je wel!
Wat een leuke vraag Mart! Ik heb het even voor je nagevraagd.

Een laatste afscheid mag overal plaatsvinden, zolang je maar toestemming hebt van de eigenaar van de locatie. Wil je een afscheidsdienst in een bos van Staatsbosbeheer, dan moet je aan hen toestemming vragen. Kies je voor je favoriete stadspark of het plein waar je geboren bent, dan zal dat in de meeste gevallen de gemeente zijn.

Welke locatie heb je voor jezelf in gedachten?

Reageer