Vraag

Staat het me vrij om een begrafenisondernemer te kiezen in Den Helder?

• 6 november 2017
  • 1 reactie
  • 337 Bekeken

Er zijn enkele uitvaartondernemers in D H.
Mag ik zelf degene kiezen die ik op het oog heb? Of moet de ondernemer gelieerd zijn aan Dela?

1 Reactie

Reputatie 2
Hoi Marinus,

Mijn collega heeft het voor je uiteengezet:

Mag ik zelf degene kiezen die ik op het oog heb? Of moet de ondernemer gelieerd zijn aan Dela?
Je mag zelf bepalen of je de uitvaart door DELA laat verzorgen of door een eigen gekozen uitvaartondernemer. Dit heeft wel gevolgen voor de uitkering.

Wat als ik mijn uitvaart door DELA laat verzorgen.
Kies je voor een uitvaartondernemer van DELA dan zijn alle diensten gedekt uit de Dienstenverzekering met daarbij de Geldverzekering.

Wat als ik mijn uitvaart niet door DELA laat verzorgen
Nabestaanden kiezen soms voor een andere uitvaartondernemer dan DELA. Bij het UitvaartPlan in diensten ontvangen ze dan in plaats van onze diensten een beperkte vergoeding. Voor 2017 is de hoogte van de vergoeding minimaal € 3.364. Dit bedrag is opgebouwd uit € 2.761 voor de Dienstenverzekering en minimaal € 603 voor de aanvullende Geldverzekering.

Voor 2018 is de hoogte van de vergoeding minimaal € 3.397. Dit bedrag is opgebouwd uit € 2.788 voor de Dienstenverzekering en minimaal € 609 voor de aanvullende Geldverzekering. Is een hoger bedrag dan € 609 op de Geldverzekering verzekerd? Dan ontvangen zij dat bedrag plus de vergoeding voor de Dienstenverzekering van € 2.788.

Het verzekerd bedrag van uw Geldverzekering leest u op het polisblad.

Waarom slechts een vergoeding?
De hoogte van de vergoeding is gebaseerd op de kosten die coöperatie DELA zou maken als we zelf de uitvaart zouden verzorgen. Dat betekent dat nabestaanden bijna altijd moeten bijbetalen als ze voor een andere uitvaartondernemer kiezen. Dat komt omdat andere uitvaartondernemers vaak niet dezelfde inkoopvoordelen kunnen realiseren.

Wat hebben wij nodig om de vergoeding uit te betalen?
Volgens artikel 5, lid 12 van onze Algemene Voorwaarden vergoeden wij de beperkte vergoeding nadat we facturen en betalingsbewijzen hebben ontvangen. Uit deze facturen en betalingsbewijzen moet blijken dat kosten zijn gemaakt voor producten en diensten die anders door DELA Uitvaartverzorging zouden zijn geleverd. De aanvullende Geldverzekering wordt uitgekeerd zonder nota’s.

Groetjes,
Marthe

Reageer