Vraag

Schenk- en erfbelasting 2016

• 25 februari 2016
  • 8 reacties
  • 2742 Bekeken

Zoals elk jaar zijn ook voor 2016 de vrijstellingen voor de schenk- en erfbelasting aangepast. Die wil ik graag met jullie delen: ‘Schenken en erven: wat je moet weten voor 2016’

Als je rekening houdt met de schenkvrijstellingen, schenk je belastingvrij. Door na te denken over hoe je jouw erfenis zou willen verdelen, kun je ervoor zorgen dat de ontvangers zo min mogelijk erfbelasting betalen. Hebben jullie al ooit nagedacht over aan wie je wat na wil laten en hoe het dan zit met de belasting?

8 Reacties

Goed dit bericht, maar niet op mij van toepassing, want ik heb geen geld, maar wel een goede tip voor mensen die bij Dela verzekerd zijn. Ik betaal eens in de drie maanden mijn premie en aangezien ik zeer sober afscheid ga nemen, blijft er voor de verzekering die ik nu heb, nog wat over voor mijn kinderen.Nu is dat zo'n 2600 euro en dan vraag ik me door het bericht van Teun af of ze daar nog belasting over moeten betalen.
hoi Cecilia, de kinderen hebben een belastingvrije voet van meer dan 20000 euro.
Je kinderen hoeven dus daarover niets te betalen. 🙂
Hartelijk bedankt en een fijn weekend.
Ik maak me daar ook niet druk om heb geen kinderen maar wel een partner met twee kinderen daarom hebben we een testament laten maken.
Het is sowieso goed om na te denken over hoe je de erfenis wilt regelen. Of je wel of geen (kostbare) bezittingen hebt of niet, maakt niet uit. Erfenissen zijn zo vaak aanleiding tot ruzies. Ik denk dat je dit grotendeels kunt voorkomen door dingen goed op papier te zetten.
Je krijg sowieso een brief van de belasting,wie ze aan moeten schrijven om de belasting te regelen,daar moet je op wachten voordat er verdeeld kan worden,het is altijd beter om je bezittingen met een warme hand als dat nog mogelijk is weg te geven als het om veel geld gaat,helaas is dit zo in dit land,anders moet je veel belasting betalen waar je dierbare hard voor hebben gewerkt,helaas het is niet anders.Wij hebben dit gelukkig nog op tijd kunnen regelen,vooral als je dierbare in een verzorgingstehuis terecht komen is het niet best geregeld,dan kun je de volle mep betalen voor de verzorging,en dat is niet mis.Zorg als het nog kan dat je dit goed hebt geregeld dan ben je het beste af.Tip regel het voordat het te laat is.
Inderdaad. Wij zitten er nu middenin. Rekening ouders is direct geblokkeerd en dan kun je naar de notaris om te bewijzen dat jij diegene bent die erfgenaam is. Te gek. Kosten 400 euro.
Kijk eens op goedkoopsternotaris.nl. Dit zijn erkende notarissen, zij doen hetzelfde werk en net zo goed, maar het scheelt veel geld.
Toen mijn moeder overleed, scheelde dit een paar honderd euro! Daar reden we graag een paar km. exta voor.

Reageer