Vraag

Polis premievrij maken

• 27 oktober 2016
  • 30 reacties
  • 6294 Bekeken

Ik lees dat met ingang van 1 januari 2017 de polis van mijn uitvaartverzekering premievrij kan worden gemaakt. Ik overweeg dit te gaan doen. Wil daar de gevolgen van weten voor mij persoonlijk en van mijn vrouw. Wat moet ik doen om daar achter te komen.

30 Reacties

Dag! Ik heb je vraag even doorgespeeld naar de klantenservice van DELA. Zij komen er bij jou op terug.

Groet,
Jasper
Hoi Klarenbeek. Ik wil graag voor je uitzoeken wat de mogelijkheden zijn. Stuur gerust een privé-bericht met wat meer gegevens zoals jouw geboortedatum, adres en/of polisnummer.

Groet,
Tim
Beste Tim, jullie hebben toch alle gegevens van mij.
Ik moet mij aanloggen om de vraag te kunnen stellen.

Ik hoor graag.

D. Klarenbeek
Beste Klarenbeek,

Ik heb zojuist een privé-bericht gestuurd met de mogelijkheden rondom uw eigen polis.

Groet,
Tim (namens DELA)
Beste Tim, Dank je wel voor je snelle reactie.

Ik zou graag een rekenkundige onderbouwing willen ontvangen.
Wil weten hoe jullie tot het genoemde bedrag zijn gekomen.

Hoor graag,

Dirk Klarenbeek
Beste Tim,

Heb een dag of 5 geleden verzocht om een rekenkundige onderbouwing over hoe jullie zijn gekomen aan de genoemde bedragen. Helaas nog niks over mogen vernemen.

Hoor graag nog even.

Groet,

Dirk
@Klarenbeek: ik heb even navraag gedaan. Tim is helaas ziek thuis. Heb je nog eventjes geduld tot Tim weer fit achter zijn bureau zit? Dan kan hij je zelf van een antwoord voorzien. Anders moet ik even een collega van Tim vragen. Hoor het graag!
Ik sluit me bij de vraag aan van dhr Klarenbeek. Mijn man en ik betalen al meer dan 40 jaar premie voor het uitvaartplan. Ook wij ontvingen het schrijven van het premievrij maken. Dit voorstel is me niet echt duidelijk en zou graag weten of dit ook voor ons geldt en wat de voor en nadelen dan zijn?
Beste Jasper en/of Tim,
Bijna 14 dagen geleden gevraagd om een reactie op een aanvullende vraag.
Anders dan de reactie dat Tim ziek is heb ik niet ontvangen.

Misschien toch maar een collega inschakelen.

Ik hoor graag.

Groet,

Dirk
@Klarenbeek: Helaas is Tim inderdaad iets langer uitgeschakeld dan gedacht. Excuses. Ik heb dus even rondgevraagd om te weten hoe het algemeen werkt. Zie onderstaande.

Waar komt de opgebouwde waarde vandaan (hoe wordt deze bepaald)?
De opgebouwde waarde wordt op een verzekeringstechnische (actuariële) manier berekend. De opgebouwde waarde hangt af van de leeftijd, de betaalde premie, hoe lang deze premie betaald is, ontvangen winstdeling, de ontwikkeling in de levensverwachting van onze verzekerden en de actuele rentestand.

Hoe dit in uw geval zit weet ik niet precies. Ik kan ook niet precies zien wat Tim tot nu toe heeft gecommuniceerd via de privéberichten. Dus hopelijk heeft u nog een weekendje geduld, want Tim is volgende week weer paraat.
@Inekedames: Tim kan deze vraag ook volgende week weer voor u oppakken. Excuses voor de vertraging.
@Klarenbeek Hallo, ik ben weer wat opgeknapt en kan daarom nu pas reageren op het bericht. Ik zie dat het privé bericht in goede orde is ontvangen. Mijn collega Jasper gaf al aan hoe de opgebouwde waarde wordt bepaald. Dit nog even samengevat:

De waarde is nu gebaseerd op:
•Uw leeftijd
•Hoeveel premie u betaalde
•Hoe lang u deze premie al betaalde
•Ontvangen winstdeling
•Kosten bij afkoop

Vanaf 1 januari 2017 bepalen we de afkoopwaarde van uw verzekering anders. Naast bovengenoemde factoren wordt deze dan ook bepaald door:
•De ontwikkeling in de levensverwachting van onze verzekerden
•De actuele rentestand. Wanneer de rente stijgt wordt de waarde lager

Als er verder vragen zijn dan hoor ik het graag.
@Inekedames Zou je een privé-bericht willen sturen met daarin meer gegevens zoals een polisnummer, geboortedatum en adresgegevens? Dan zoek ik voor je uit wat de opties zijn.
Dit heb ik 10 dagen geleden allemaal al naar de Dela gestuurd. Daar wordt helaas ook niet op gereageerd. Krijg iedere keer een mailtje, dat het weer 5 dagen langer duurt i.v.m drukte. Ik geef het nu maar op, maar vind het toch een hele slechte zaak. Hopelijk zijn ze bij overlijden een stuk klantvriendelijker!
@Inekedames Vervelend om te lezen dat je geen reactie krijgt waarvoor mijn excuses. E-mails en brieven worden wegens extreme drukte, 10 werkdagen na ontvangst pas verwerkt.

Als ik nog iets voor je kan betekenen, stuur me dan alsnog een privé-bericht. Ik help je graag verder.
Hoi Tim,

Fijn dat het beter met je gaat.
Met het door jou gegeven antwoord ben ik niet tevreden.
De door jou gegeven reactie staat ook op jullie website.

Wat ik wil een rekenkundige onderbouwing van de cijfers.

Ik wil een volledig inzicht hoe jullie tot de genoemde bedragen zijn gekomen.
Lijkt mij niet zo ingewikkeld toch.

Hoor graag.

Dirk Klarenbeek
De opgebouwde afkoopwaarde wordt op een verzekeringstechnische (actuariële) manier berekend.
Alle gegevens van de verzekerden zijn bekend. De berekening van de afkoopwaarde op zich is heel
eenvoudig. Een aantal gegevens zijn gebaseerd op vaststaande gegevens, een aantal gegevens
is variabel. Als verzekerde heb je hier nauwelijks tot geen inzicht in.

Ik zou graag van alle verzekerden op de polis, die ik als verzekeringsnemer, bij DELA afgesloten heb
de afkoopwaarde willen weten.

Naast de afkoopwaarde zou ik de specificatie en berekening alle posten afzonderlijk willen zien.

De DELA zou de afkoopwaarde van elke verzekerde op de polis kunnen vermelden, op het moment
dat de nieuwe polis voor het volgende jaar verstrekt wordt.

Wat zijn de zekerheden die een Dela deposito aan verzekerde biedt ? Zijn die hetzelfde als bij
bank en/of verzekeringsdeposito's ?

Is het mogelijk om de afkoopwaarde van de polis, op mijn eigen bankrekening terug te ontvangen?
Zo niet, waarom niet ?

Wat zijn de financiële gevolgen v.w.b de afkoopwaarde voor de verzekerden, als de afkoopwaarde
van de polis per verzekerde wordt overgemaakt naar de bankrekening van verzekerde. M.a.w.
de afkoopwaarde wordt niet gestort in een Dela deposito.
Hoi Tim,

Dat is alweer een tijdje geleden dat ik van jou een reactie heb mogen ontvangen.
Begin mij zo langzamerhand niet erg serieus genomen te voelen.
Stel twee keer een vraag over het premievrij maken van mijn begrafenispolis en krijg twee keer niet het antwoordt waarom ik heb gevraagd.

Misschien eerst een wat kortere vraag.

Ga jij/jullie het antwoordt nog geven?

Een simpel ja of nee is voor mij in eerste instantie voldoende.

Ik hoor graag

Dirk Klarenbeek
Excuses voor de latere reactie. We zetten op dit moment extra mensen in om alle vragen te beantwoorden. Daarnaast vinden we het natuurlijk erg goed dat jullie het naadje van de kous willen weten. Daarom ben ik nog even de organisatie in gegaan om te kijken wat ik voor jullie kan doen.

Eerst nog eventjes terug naar de reden waarom we een brief hebben verstuurd over het afkoop- en premievrijbeleid. Een uitvaartverzekering is natuurlijk bedoeld om een mooie en waardige uitvaart te kunnen verzorgen aan het einde van het leven. Een uitvaartverzekering is niet bedoeld als een product om rendement te maken wanneer je na 10 of 15 jaar stopt. Om rendement te maken zijn tal van andere oplossingen, zoals bijvoorbeeld spaarproducten.

Dat neemt niet weg dat mensen die een uitvaartverzekering bij ons hebben wel tussentijd bij ons weg moeten kunnen gaan. Wanneer je dat doet, krijg je naar verhouding altijd minder dan wat wij – aan het einde van iemands leven – aan diensten leveren rondom een uitvaart.

We hebben de brief gestuurd omdat ons afkoop- en premievrijmakenbeleid per 1 januari 2017 verandert. Tot en met 31 december 2016 geldt ons oude beleid waarbij de afkoopwaarde op een deposito wordt gezet. Dit geld wordt uitgekeerd bij overlijden en gaat dan uiteraard naar de nabestaanden.

Vanaf 1 januari 2017 hebben we een andere manier van afkoopwaarde berekenen. Die nieuwe berekening valt voor de meeste vertrekkende leden lager uit dan de berekening die we tot en 31 december 2016 hebben. Daar staat tegenover dat vertrekkende leden vanaf 1 januari 2017 bij vertrek de afkoopwaarde zelf ontvangen en er mee kunnen doen wat ze willen. Het nieuwe beleid zorgt ervoor dat de verzekering voor de blijvende leden gunstiger wordt omdat het rendement van de coöperatie verbetert. En een beter rendement betekent eerder of meer winstdeling. De winstdeling zoals wij die bij DELA kennen is uniek. Dit jaar keerden wij bijna 55 miljoen uit aan onze leden. Hiermee zorgen wij dat uw polis waardevast is. Zo voorkomen wij dat aan het einde uw leven uw uitvaart een heel stuk minder is omdat alles duurder is geworden.

Vanwege deze wijzigingen berekenen wij voor iedereen die dat wil het bedrag dat je krijgt voor 31 december 2016 (deposito) en het bedrag dat je vanaf 1 januari 2017 krijgt. Voor de meeste leden die weg willen is dat meer dan genoeg informatie om een goede keuze te maken. Wij waarderen het dat u meer wilt weten. Het is niet niks om in deze ingewikkelde problematiek te duiken.

Ik heb daarom even gekeken wat ik kan doen. We willen we jullie graag uitnodigen voor een persoonlijk gesprek met 1 van onze experts bij voorkeur op ons kantoor in Eindhoven. We kiezen voor deze vorm omdat we dan ook transparant kunnen zijn over zaken die we in verband met de concurrentie niet met iedereen kunnen delen. Wanneer de reis te veel tijd vraagt dan moeten we kijken naar een andere oplossing. We waarderen jullie interesse en zetten daar graag iets tegenover!

Groet, Tim.
Hallo Tim,

Dank je wel voor je reactie.

Voor dat ik op je uitnodiging in wil gaan verzoek ik je de gegevens te verstrekken die als uitgangspunt gelden bij jullie berekening.

Het gaat hierbij om:

•Hoeveel premie wij betaalden
•Hoe lang wij deze premie al betaalden
•Ontvangen winstdeling
•Kosten van de afkoop
•De ontwikkeling in de levensverwachting van verzekerden
•De actuele rentestand waarmee is gerekend.

Mij lijkt dat dit geen probleem hoeft te zijn in relatie tot jullie concurrentie positie.
Zou goed zijn deze gegevens aan iedereen die klant bij jullie is beschikbaar te stellen.

Deze gegevens kunnen natuurlijk gewoon naar mij persoonlijk gezonden worden.

Ik hoor graag.

Groet,

Dirk
Bedankt voor de (late) reactie. Ik geef het hier verder maar op. Ben echter ook zeer teleurgesteld in Dela, dat ik na 3 weken nog steeds geen antwoord op m'n mail heb gehad. Hopelijk gaat het igv overlijden klantvriendelijker.
@Klarenbeek: ik zal intern even navragen of dit inderdaad mogelijk is.

@Inekedames: wat vervelend inderdaad. Wil je mij een privébericht geven met wat achtergrond informatie? Wellicht kan ik achterhalen waarom er nog geen reactie is.
@Klarenbeek: zoals gezegd: ik heb dit nagevraagd en is mogelijk, dus ik ga via privéberichten even verder met je schakelen.
Hallo Jasper,
Ik heb via mijn privéberichten mijn polisnummer doorgegeven.
Heb daarop nog geen reactie mogen ontvangen.

Ik heb nu ruim een maand geleden een in mijn ogen een simpele vraag aan jullie gesteld.
En tot nog toe geen bevredigend antwoordt mogen ontvangen.
Een raar gevoel bekruipt mij dat er iets te verbergen valt.
Mij lijkt dat een volledige transparantie noodzakelijk is, zowel voor de Dela zelf als voor jullie klanten.

Ik wacht nog maar even af.

Dirk
Dag Dirk,

Excuses. Ik heb uw gegevens vrijdag inderdaad ontvangen en doorgezet. Omdat mijn collega vrijdag niet aan het werk was heeft deze het maandag opgepakt. Ik zal u via een privébericht verder de status update geven.

Zoals ik al aangaf: het is op dit moment erg druk. Dus we zetten al zeilen bij om inderdaad adequaat van antwoorden te voorzien. Vervelend dat u hierdoor een raar gevoel bekruipt. Dat is zeker niet de bedoeling.

Groet,
Jasper

Reageer