Vraag

Overlijden buitenland, moet je terug

• 30 december 2018
  • 6 reacties
  • 235 Bekeken

Beste Dela,

We hadden hier thuis laatst een discussie over overlijden in het buitenland, bijvoorbeeld Zuid-Africa. Wanneer ik op vakantie zou overlijden dan zou ik niet zo nodig terug hoeven naar Nederland. Dat lijkt me nogal zinloos namelijk.
Daar heb ik een aantal vragen over:
  • Dela vergoed normaal gesproken de repatriëring (mijn vrouw zou wel terug willen 🙂 ) ?
  • Is het wettelijk toegestaan om een stoffelijk overschot in het buitenland te begraven/cremeren of moet van de wet het overschot terug?
  • Gaat Dela helpen om de uitvaart in het buitenland te regelen of te vergoeden?
Met vriendelijke groet,
Vincent

6 Reacties

Reputatie 2
Hoi Vincent,

Goede vragen! Ik heb het doorgestuurd naar mijn collega's. Ik hoop morgen de verlossende antwoorden te geven, maar wellicht dat het ivm de jaarwisseling wat langer duurt.

Groetjes,
Marthe
Hoi Marthe,

Dank voor het reageren. Het antwoord heeft zeker geen haast 🙂. Vakantie duurt nog even en overlijden staat zeker niet gepland 🙂.

groetjes, Vincent
Reputatie 2
Hoi Vincent,

Gelukkig maar! 😁

Repatriëring valt binnen de Dienstenverzekering als een overlijden plaatsvindt bij verblijf korter dan 2 maanden in het buitenland, maar het is wettelijk toegestaan om in het buitenland begraven of gecremeerd te worden. DELA regelt alleen de uitvaart in Nederland, niet in het buitenland.

Heb je hier voldoende aan?

Groetjes,
Marthe
Hoi Marthe,

Goed om te weten dat het is toegestaan.

Vergoed DELA de uitvaart in het buitenland?

Groeten,
Vincent
Reputatie 2
Ik heb het wederom nagevraagd bij mijn collega's! Ik hoop snel weer bij je terug te komen. ☺
Reputatie 2
Hoi Vincent,

Het onderstaande geldt voor een uitvaart in het buitenland:

Voor 2019 is de hoogte van de vergoeding minimaal € 3.437. Dit bedrag is opgebouwd uit € 2.816 voor de Dienstenverzekering en minimaal € 621 voor de aanvullende Geldverzekering. Is een hoger bedrag dan € 621 op de Geldverzekering verzekerd? Dan ontvangen zij dat bedrag plus de vergoeding voor de Dienstenverzekering van € 2.816.

Groetjes,
Marthe

Reageer