Vraag

Overgewicht van overledenen

• 23 februari 2016
  • 4 reacties
  • 2868 Bekeken

Begrafenisondernemingen hebben problemen met overgewicht en cremeren. Dit is geen grap, zag het vanavond op de televisie.
Hoe denkt Dela hier over en hoe gaan ze ermee om. Ik ben dun, dus hopelijk geen probleem.

4 Reacties

Het klopt inderdaad dat het weleens voorkomt dat overledenen niet kunnen worden ingevoerd in de crematieoven. De kist is dan te breed, te lang of te zwaar voor de oven. Dit zijn gelukkig wel echt uitzonderingen. Is de oven in een crematorium niet groot genoeg, dan moet de crematie plaatsvinden in een ander crematorium met een grotere oven. Als dit andere crematorium ook van DELA is, zijn hier geen extra kosten aan verbonden. Ook niet voor het vervoer.

Nieuwe crematieovens hebben een bredere invoerdeur dan de oude. Deze nieuwe ovendeur is 110 cm breed en 78 centimeter hoog. Een standaardkist heeft een maat afmetingen van 180 tot 200 cm lang en 50 tot 55 cm breed. Voor verreweg de meeste mensen is dit groot genoeg. Je hoeft je daarover dus geen zorgen te maken, Cecilia.

Weet je nog in welk programma je dit item zag? Ik ben ook wel benieuwd.
Volgens mij was het bij omroep Max, maar ik weet het niet zeker.

Ik maak me geen zorgen, want ik weeg maar 55 kilo en ben 1.70 lang.
Ik blijf het vreemd vinden dat een standaard lengte van een kist 180 tot 200cm lang is. Onder de jongere generatie is een lengte van 2 meter niet echt een uitzondering meer. Hopelijk dat men in de toekomst de standaard lengte wat zal gaan verlengen.
Ben het helemaal met jou eens.

Reageer